Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Google, nebo život! To je heslo internetové elity

  15:35aktualizováno  15:35
(Od naší zvláštní zpravodajky) - Je to Davos internetových byznysmenů. Jmenuje se Zeitgeist, Duch doby, a funguje jako symbol internetového vyhledávače Google, který už čtvrtou schůzku v anglickém golfovém resortu nad Londýnem organizoval.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto.

Na rozdíl od švýcarského srazu ekonomů se tady neřeší banky, ani kdo může za krizi.

Naopak, dozvíte se, že prý Google umí odhadnout epidemii chřipky rychleji než lékaři. Že vyhledávání na internetu bude chytřejší, ale i to, že byznysmeny trápí zničená planeta a války. A zjistíte, že zakladatel Googlu Larry Page je roztomilý multimiliardář s úsměvem českého Honzy a tenkými prsty počítačového technika.

Že extravagantní multimiliardář a propagátor vesmírné turistiky sir Richard Branson má za sebou třídenní hladovku, aby upozornil na beznaděj lidí v súdánském Dárfúru. Načež vám pustí poutavé video jako pozvánku na let do vesmíru. A dozvíte se také, že internet není jen lidová záležitost. Začal zajímat i dosud nedůtklivého prince Charlese, který poprvé se svou nadací na záchranu deštných pralesů vstoupil s kampaní na internetový YouTube.

Vzniká nový monopol?

Google, který v Česku zatím marně bojuje se Seznamem ovládajícím 60 procent trhu, tyto akce potřebuje.

Evropská komise, která nedávno dala rekordní euromiliardovou pokutu za monopolní chování výrobci počítačových čipů Intel a prohnala i Microsoft, hrozí pokutou i tady. Vyzývá firmu, aby kvůli ochraně soukromí omezila skladování informací o tom, co každý z nás hledal, z devíti měsíců na šest.

"Skladování dat má i své dobré stránky," hájil se spoluzakladatel Googlu Larry Page, který se překvapivě v úterý objevil na schůzce s evropskými novináři včetně MF DNES.

Vyhledavače

Podíly na trhu vyhledavačů

Google 64,2 %

Yahoo! 20,4 %

Microsoft (všechny vyhledávače) 8,2 %

ASK 3,8 %

AOL 3,4 %

Pozn.: Podíl v USA za duben 2008. Pramen: ComScore Media Metrix

Ještě loni argumentoval, že data schovává pro případné potřeby kriminalistů. Teď však vytáhl mocnou zbraň – život. "Čím méně dat společnost má, tím pravděpodobnější je, že všichni zemřeme,“ řekl nám. Google totiž prý dokáže rozpoznat epidemii chřipky podle toho, jak lidé hledají na internetu informace o příznacích, ještě než jdou k lékaři. Varování od Googlu prý může přijít dva týdny před sebraným hlášením z ordinací. Jenže potřebuje celoroční data.

Evropské komisi se nelíbí, že data schovává adresně, a tak hrozí, že by je někdo mohl zneužít. Data se stejně nevymažou úplně, ale po uplynutí devíti měsíců jsou anonymní. Nevedou už k tazatelům, k jejich počítačovým adresám.

Ve Spojených státech se má Google lépe. Tam má velkého přímluvce, prezidenta Baracka Obamu, který se dostal do křesla i díky internetu a takzvaným sociálním sítím. Přes internet získal i statisíce drobných příspěvků do kampaně.

Žádné skřípnutí prstů zatím nepřišlo a firma rozjíždí plno novinek, jako musí každý v oboru.

Google chce americkou síť Twitter

Prý i zaspala, přiznal nám Larry Page. Spekuluje se, že Google, který má hodně peněz, koupí jednu z nejúspěšnějších sociálních sítí v Americe – Twitter (ve volném překladu Cvrkot), která se za tři roky rozšířila po celém světě. Lidé v ní na internetu sdílejí se svými blízkými na dálku své pocity a to, co dělají, fakticky nepřetržitě i formou SMS. "Lidé chtějí získávat informace ve skutečném čase a to se Twitteru výborně daří,“ pochválil je Page.

Googlu trvá hodiny i dny, než se nové věci objeví v klasickém vyhledávači.

To není zas takový problém, protože každý chce dostat spíše relevantní informace než jen novinky, ale tlak na větší rychlost roste. "My jsme zatím udělali málo v záležitostech, které fungují v sekundách,“ dodal. Dokonce mu jeho zápal pro práci na sekundy kolegové nevěřili a brali to jako žert.

"Teď už to chápou,“ podotkl Larry Page. Je snadné si ho představit, jak přesvědčuje kolegy. Vypadá sice dobrácky, ale autoritu má. Doslova klidnou sílu. Šéf Googlu Eric Schmidt na něj prozradil, že skutečně stojí ve vývojových laboratořích Googlu se stopkami v ruce. Ale koupi Twitteru nepotvrdil, přece se dá i spolupracovat, aniž by ho vlastnili. Google také finišuje dospělou verzi internetového vyhledávače. Bude mít více možností vlastního nastavení. Půjde hledat podle času, fotek i kombinací. Výsledky se budou řadit i graficky nebo do tabulek.

Čas bude hrát roli i v jejich mailu Gmail a je šance, že ubude omylem odeslaných mailů a nešťastných lidí. Mail totiž bude možné i pár sekund po odeslání stáhnout ze špatné cesty. Svět map na Googlu obohatí fotky ulic, trojrozměrné snímání z aut se rozjelo i v Česku.

V Británii vzbudilo vášně. Lidé se poznávali na fotkách a úřady přikázaly firmě obličeje vyfocených lidí rozmazat. Vozítko a jeho řidiče, který projíždí britská města a vesnice a snímá je, dokonce někde napadli.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Tradiční vlněné válenky s pravou kožešinou zajistí teplo a komfort. Nosí se bez...
Ikonické válenky z ovčí kůže řeší právníci. Firma z USA dusí konkurenci

V Austrálii je slovo ugg obecným pojmenováním vysokých bot z ovčí kůže, které se často nosí místo bačkor. V USA je to ale značka a pro jednu firmu velký...  celý článek

Chladící věže elektrárny John E. Amos Power Plant ve Virginii sice nechrlí do
Turecko je o krok blíž první jaderné elektrárně. Postaví ji s Rusy

První jaderná elektrárna v Turecku získala počáteční stavební povolení a úplné povolení by měla získat v první polovině příštího roku. Uvedla to v pátek...  celý článek

Karel Gott
KOMENTÁŘ: Proč hvězdy berou tolik? Gott měl talent ale i dávku štěstí

Miliardově rekordní přestup fotbalisty Neymara či astronomické výdělky hvězd boxerského ringu oživily otázku: Proč špičkoví sportovci a zpěváci berou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.