Googlu reklama „sype“ desítky miliard, škodí mu ale agresivní inzerce

  19:30aktualizováno  19:30
Google vytváří reklamy v aplikacích pro chytré telefony ve větším množství než jakákoliv jiná technologická společnost. Roční příjmy z nich šplhají ke 20 miliardám dolarů, což z propagace dělá jádro byznysu mateřské společnosti Googlu Alphabet. Agresivní internetová reklama zakrývající více než třetinu obrazovky či vyskakující pop-up okna ale dnes už spíše škodí a Google na to začíná reagovat.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Reklamní síť Googlu se blíží ročnímu příjmu v hodnotě 20 miliard dolarů (410 miliard korun). To z ní dělá stejně důležitou součást portfolia technologické společnosti jako její hardware, cloud computing (poskytování služeb či programů servery dostupnými z internetu, pozn. red.) a aplikace dohromady, píše agentura Reuters.

Rostou do nebe. Technologičtí giganti oznámili rekordní příjmy

Jedním z hlavních reklamních zdrojů Googlu byla dlouhodobě jeho služba AdSense, která od roku 2003 zprostředkovává jeho reklamu (v Česku od roku 2006). Provozovatelé mohou díky ní umístit reklamu na svoje stránky a v případě, že na ni návštěvník klikne, inkasují provizi. Neméně důležitá byla pro společnost i služba AdWords, díky které se inzerenti dostávají na přední pozice při vyhledávání.

S postupným přechodem od klasických stolních počítačů a laptopů k chytrým telefonům se pozornost soustředila na dceřiné společnosti AdMob či DoubleClick. AdMob je jedním z největších světových mobilních reklamních platforem a poskytuje mobilní bannery a textové reklamy napříč mobilními webovými stránkami a aplikacemi. Google ji koupil v listopadu 2009 za 750 milionů dolarů, čímž překonal konkurenční nabídku od firmy Apple.

Většinu výdělku dostávají vývojáři

Technologičtí giganti Google a Facebook jsou často kritizováni za svoje monopolní postavení na internetovém reklamním trhu. Podle serveru CNBC tyto dvě společnosti obhospodařují 73 procent digitální reklamy ve Spojených státech. Server Business Insider uvedl, že Google a Facebook inkasují více než polovinu celosvětového příjmu z internetové reklamy a 25 procent globálního příjmu z reklamy vůbec.

Reklamní strategie Googlu podle Reuters funguje zejména proto, že společnost vyplácí vývojářům 70 procent peněz, které inkasuje od inzerentů. Tyto vysoké výdělky jsou pro mnohé aplikace hlavní zdroj příjmu. Přes 1,1 milionu aplikací operačního systému Android obsahuje reklamní software od Googlu, což představuje dvojnásobek oproti minulému roku a jeho podíl na trhu iPhonů zaostává jenom mírně.

Konec agresivní reklamy

Agresivní internetová reklama zakrývající více než třetinu obrazovky či samovolně vyskakující pop-up okna ale dnes už spíše škodí, než vydělává. „Analýza uživatelských preferencí návštěvníků internetu ukazuje, že od roku 2010 vzrostl počet odpůrců agresivních reklamních formátů zhruba na trojnásobek,“ říká Martin Petrášek z internetové agentury FG Forrest. 

Podle něj značná část uživatelů přestává na weby s takovými reklamami chodit, což pro jejich provozovatele znamená finanční ztráty.

Tento fakt si uvědomil i Google a od 15. února spustil ve svém prohlížeči Chrome rozšíření, které bude agresivní reklamu blokovat. V seznamu zakázaných typů propagace jsou všechna vyskakovací okna a reklamy, jež vydávají zvuky, blokují obrazovku nebo nejdou zavřít. Zákaz se týká i webových stránek, na kterých reklama zabírá víc než 30 procent obsahu.

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Dámská a pánská volenka za 100 tisíc. Sezona tanečních startuje

Taneční pro mládež v tak masovém měřítku jsou unikát, který má obdoby jen na...

Kdo z absolventů tanečních by si nepamatoval, jak při střídavé mazurce vyzkoušel hned několik tanečních partnerů? Pro...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Další z rubriky

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

OBRAZEM: Na vlnách luxusu. Přepychové zaoceánské lodě prošly rekonstrukcí

Výletní zaoceánská loď Crystal Symphony

Zaoceánské lodě Crystal Symphony a Crystal Serenity jsou luxusnější než kdy dřív. Několika milionová rekonstrukce...

Obchodní válka? Čína hlásí rekordní čísla z exportu do USA

Ilustrační snímek

Přebytek Číny v obchodování se Spojenými státy v září pokračoval v růstu a dostal se na 34,1 miliardy dolarů (759,5...



Najdete na iDNES.cz