Často slouží k ilustraci tématu řecké dluhové krize různé formy zpracování...

Často slouží k ilustraci tématu řecké dluhové krize různé formy zpracování eurobankovek či euromincí. Umělec vystupující pod jménem Wild Drawing si vybral pětieurovou bankovku. | foto: AP Photo/Petros Giannakouris

Pohřeb eura a Merkel Mouse. Řecká krize nalákala do Atén hvězdy graffiti

  • 5
Po několikaleté dluhové krizi a s ní souvisejícím úsporným opatřením některé aténské čtvrti doslova přetékají graffiti, které se snaží zachytit frustraci Řeků ze současné situace či jiným způsobem kritizují vztah jihoevropského národa a mezinárodních věřitelů v čele s institucemi Evropské unie.

Dříve se na zdech v Aténách objevovala graffiti s tematikou fotbalu, politiky a starostmi dospívajících. Člověk se nad nimi zrovna nezasmál, ale nebylo jich moc. Teď se dá v řecké metropoli podle agentury AP jen stěží najít soukromá nebo státní budova nepoznamenaná černými, červenými, modrými nebo stříbrnými sprejovými barvami. Tématem je stále častěji hospodářská krize, s níž se Řekové potýkají mnoho let.

Mezi výtvory na zdech se najdou i mimořádně precizně vypracované výjevy, které nutí k zamyšlení. Některé z nich si dokonce objednali sami majitelé domů, které už nebavilo odstraňovat nesmyslné klikyháky ze zdí. Dali přednost umění a doufají, že tak čmáraly udrží dál od svého majetku.

Jako galerie těchto sprejerských prací posloužila čtvrť Exarchia v centru města coby domov anarchistů a levičáků a místo s velkým množstvím chátrajících domů. Ze zabedněného okna jednoho z nich hledí člověk s ustaranou tváří v dlaních a pod ním se na oprýskané zdi skví malba chatrné pětieurové bankovky. Autor, který si říká Wild Drawing, malbu považuje za zrcadlení současného života mnoha Řeků.

Na ulici vedoucí k přístavu Pireus se skví velká tabule s nápisem Evropa bez Řecka je jako večírek bez drog. Autor Cacao Rocks se takto zvěčnil před třemi lety, ale teď je prý všechno jinak. „Změnil jsme se, už neberu drogy a nechodím na večírky. Ale Evropa prostě nedospívá,“ řekl.

, ,