Když byl v roce 1982 představen kompaktní disk (CD), mluvilo se o tom, že vrhne stín na vinylové desky. A na krátký čas tomu tak i bylo. V posledních letech však gramofonové desky zažívají nebývalý comeback.
Přestože největší část příjmů v hudebním průmyslu tvoří prodej provozovacích práv a streaming, vinylové desky si z pomyslného koláče ukusují stále větší kus.
„Mezi léty 2011 až 2014 byl prodej vinylových desek jen otázkou pár stovek kusů, většinou pro zanícené sběratele, kteří očekávali při reeditacích alb z katalogů vydavatelů také vydání černých desek s jejich oblíbeným interpretem. Pak však kouzlo analogového zvuku objevili i současní interpreti a v podstatě v posledních letech doprovází vydání každého nového titulu také verze na vinylu,“ komentuje situaci Pavel Bodiš z České národní skupiny Mezinárodní federace hudebního průmyslu (ČNS IFPI).
Mezi rokem 2014, od kterého federace prodej vinylů sleduje, a 2018 došlo k více než čtyřnásobnému nárůstu prodejů gramofonových desek. Příjmy ve výši 12 milionů korun v roce 2014 vzrostly na loňských 52 milionů korun. „V absolutních částkách však (nárůst prodeje vinylů, pozn. red.) nemůže zahojit propad tradičního prodeje CD,“ píše se v tiskové zprávě IFPI.
Přestože obliba vinylů roste i podle marketingového manažera největšího tuzemského hudebního vydavatelství Supraphon Michala Máky, CD nosiče v tuzemsku hrají stále důležitou roli. Loni příjmy za prodej CD podle IFPI dosáhly výše 110 milionů korun, to je dvojnásobně více než v případě gramofonových desek. Ještě před pěti lety činily příjmy z prodeje CD 154 milionů korun.
„V Česku jsou vinyly zatím spíše marketingový doplněk, přispívá to k obratu, ale ne ziskovosti. Protože výrobní ceny vinylových desek jsou třikrát až čtyřikrát vyšší než u CD,“ komentuje Máka. Zatímco náklady na výrobu CD dosahují zhruba 30 korun, LP vyjdou zhruba na 100 korun. Prodejní ceny gramofonových desek se pak pohybují přibližně mezi 400 až 500 korunami.
Obrat výrobce vinylů GZ Media vzrostl na 2,58 miliard korun |
Supraphon vydal první LP po přibližně dvacetileté pauze v roce 2011. Od té doby prodeje neustále rostou. „Dominuje klasika jako Beatles nebo Rolling Stones. Zkrátka reedice starých klasických zvukových alb,“ uvádí Máka.
Raději vinyl než CD
Podle prezidentky a zakladatelky amerického vydavatelství Superior Music Publishing Mary Kugeové je zájem o desky částečně „poháněn estetikou“. Jinými slovy - černé desky jsou pro sběratele přitažlivější než CD. „Když chcete slyšet skladbu, skoro vždy ji najdete online, což vytlačuje fyzická alba. Ale pokud je chcete sbírat, pak budete chtít ten, který má senzační obal. A to je skoro vždy vinyl,“ uvedla Kugeová.
CD i vinyly mají v České republice oproti jiným státům stále poměrně silnou tradici. Přestože digitální prodeje převažovaly v roce 2018 nad fyzickými hudebními nosiči, představoval jejich prodej nezanedbatelných 39 procent. Pro srovnání, v USA dosáhl prodej fyzických nosičů v prvním pololetí pouze 9 procent.
Podle serveru CNBC, který nedávno prezentoval pololetní statistiky Americké federace hudebního průmyslu (RIAA) dokonce na konci roku příjmy z prodeje vinylu v USA předběhnou příjmy z prodeje CD.
„Tržby z prodeje fyzických nosičů hudby se snížily na 1,15 miliardy dolarů, což je o 23 procent méně než v roce 2017. Vinyl je nadále výjimkou. Tržby v roce 2018 dosáhly 419 milionů dolarů, což je meziročně osmiprocentní nárůst. Jde o nejvyšší hodnotu od roku 1988,“ informuje zpráva RIAA. Prodej CD zároveň v USA klesl o 34 procent na 698 milionů dolarů. Poprvé od roku 1986 kleslo číslo pod miliardu dolarů.
Hudební průmysl v Česku dlouhá léta stagnoval. Růst zaznamenal až v roce 2017. Loni celkové příjmy vzrostly o 8 procent na 902 milionů korun. Pozitivní obrat mají na svědomí především streamingové služby přenášející hudbu přes internet, které vzrostly o 44 procent. IFPI poukazuje na to, že se v České republice již několik let pohybují velcí streamingoví hráči jako Spotify, Apple Music, Deezer či Google Play.
Mezi vinylové nadšence patří i jeden táborský sběratel (červen 2015):