Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Greussing: Český leasing se už blíží Západu

  9:39aktualizováno  9:39
V leasingu jsou Češi na špici středoevropského regionu. Zdejší trh už prakticky smazal odstup od západoevropských zemí. "V regionu střední Evropy je český leasingový trh z mého pohledu vůbec nejzralejší. Leasing tu začal už v 90. letech," říká nový šéf představenstva CAC Leasing Christoph Greussing.

Loni uzavřela leasingová firma ze skupiny HVB Group nové obchody za 14 miliard korun. Absolutní většinu – 13 miliard – připadalo na financování movitých věcí jako jsou dopravní prostředky, stroje nebo zařízení.

O tom, jaké další ambice firma má, i jak leasing v ČR začínal, hovořili společně s Christophem Greussingem (CH.G.) i členka představenstva Bank Austria Creditanstalt Regina Prehoferová (R.P.), která má na starosti středoevropský trh, a šéf Bank Austria Creditanstal Leasing Alexander Schmidecker (A.S.).

Jak si vede leasing v Česku  ve srovnání s jinými zeměmi? Zvykli si na něj Češi?
CH.G.: Historický rozdíl mezi západními a východními zeměmi je stále méně patrný. Český leasingový trh se více blíží postavení západních zemí. V regionu střední Evropy je z mého pohledu vůbec nejzralejší. Leasing tu začal už v devadesátých letech.

A.S.: Slovo leasing tady není třeba vysvětlovat. Leasing je také jasně definován v zákoně. Penetrace trhu je tady hodně podobná jako například v Německu.

Jak jste v Česku s leasingem začínali?
CH.G.: CAC Leasing patřil mezi první společnosti na tomto trhu. Jako u všech ostatních leasingových společností byl i mezi našimi prvními produkty autoleasing. Začali jsme ale stroji a zařízeními. Minulý rok se k automobilům a strojům přidaly také nemovitosti. Nyní jdeme cestou univerzální leasingové společnosti.

Začali jste automobily. Jaký produkt je pro vás nejdůležitější nyní?
CH.G.: Jsou to stále osobní vozy. Ty činí asi dvě třetiny našeho objemu.

A.S.: I když je pravda,  že jme museli s poklesem prodeje nových  automobilů bojovat. Myslím, že se nám to podařilo. Loni trh s novými dovezenými vozy klesl asi o jedenáct procent, počet nově uzavřených smluv se snížil jen asi o dvě procenta.

A podle zákazníků?  Převažují v Česku soukromí klienti nebo se zaměřujete spíše na firmy?
A.S.: V oblasti našeho nejdůležitějšího segmentu, a sice autoleasingu, je většina soukromých klientů a živnostníků.  Ale nesoustředíme se pouze na tuto oblast. Celkově se podíl privátní klientely pohybuje mezi 20 až 30 procenty.

Zaměřujete se tedy jak na soukromý leasing, tak na podnikatele. Snažíte se například malé či střední podnikatele přilákat či nějakým způsobem podporovat
?
A.S.: Ano. Nabízíme víc než jen financování. Jsme velká leasingová společnost, takže jsme si zajistili výbornou spolupráci například s pojišťovnami. Hlavní výhodou leasingu na rozdíl od jiných forem financování (například úvěru) je, že nabízí i další služby - například poradenství, na které by malé podniky jinak nedosáhly.  

CH.G.:.: Důležitým bodem je také spolupráce s evropskou investiční bankou, se kterou jsme uzavřeli smlouvu na podporu investic právě pro malé a střední podniky. Na  základě této spolupráce můžeme nabízet velmi výhodné leasingové transakce.

Bavíme se o tom, jak jsou smlouvy atraktivní. Kolik je ale těch problémových?
CH.G.:.: To číslo je velmi malé. Pohybuje se kolem 0,8 procenta. To je způsobeno mimo jiné tím, že se předmět leasingu dá většinou relativně rychle zhodnotit.

Na vaše vedoucí postavení útočí ČSOB. Z některých hledisek dokonce CAC předbíhá. Jak si chcete pozici zajistit?
CH.G.:: To je neustálý dlouholetý boj mezi námi a ČSOB. Jednou je to CAC , jednou  ČSOB. Já jsem ale optimista. Jak jsem říkal, zavedli jsme i leasing nemovitostí. To jsou velkoobjemové transakce  - od 20 milionů korun. Máme také dobře fungující distribuci - devět poboček a osm kanceláří v Čechách. Věřím, že díky tomu dosáhneme vysokých objemů.

Jak trh v Česku změnil přistoupením k Unii?
A.S..: Jeden bod už jsem zmínil. Po vstupu Česka do EU se změnilo chování konzumentů. Vládla tu také nejistota v oblasti daní. Od května nastala změna v sazbě DPH a leasingové služby jsou zatíženy vyšší 19procentní sazbou. Ale ustáli jsme to. Leasing je stále vyhledávanou službou financování.

Změnila se také čísla o prodeji automobilů. Automobilový trh poklesl o 11,2 procenta. To byl jeden z dopadů. Čekalo se jak, se budou vyvíjet ceny a podobně. Nyní se ale tento pokles zmenšuje.

VÍCE O ÚVĚRECH A
LEASINGU NAJDETE ZDE
Naopak vzrostl počet ojetých vozidel například z Německa do Česka. Proto jsme začali zhruba před půl rokem nabízet leasingový produkt i pro ojetiny. Viděli jsme trend, takže jsme ihned zareagovali. 

CH.G.: Vzrostl také dovoz. Takže zaznamenáváme růstové tendence také u odbytového leasingu, který umožňuje financování strojů a zařízení na základě smlouvy s jejich dodavatelem. Hodně zahraničních firem by totiž v Česku rádo prodávalo.

Nabízíte i splátkový prodej. Je ale spíše okrajovou záležitostí. Chcete to změnit?
CH.G.:Splátkový prodej je forma financování, která se od leasingové společnosti očekává. Ať je to způsobeno nějakými osobními  důvody - že člověk chce být vlastníkem věci, nebo ryze praktickými důvody - jako jsou například daně. Nemyslíme si ale, že je třeba zvyšovat podíl portfolia. Chceme vyjít vstříc především našim klientům.

Pokud zjistíme, že mají větší zájem o vlastnictví vozidla, můžeme začít nabízet další produkty. Například ve spolupráci s bankou i úvěr. Nicméně myslím si, že leasing je nejpohodlnější nejjednodušší formou financování, která v České republice funguje. 

Co kreditní karty? Ty jsou přeci také jednoduchou formou financování.
R. P.: Ty se ale zaměřují především na maloobjemové úvěry. Jsou to produkty, které fungují vedle sebe.

Na českém trhu máte 13 procent. Stačí vám to?
CH.G.: Samozřejmě chceme dále růst. Ale je třeba říct, že v Česku je trh velmi zralý. Karty už jsou rozdány. Může dojít ke změnám, ale nemyslím, že by mohly být nějak zásadní. Nemůžeme rozhodně očekávat, že by se náš tržní podíl nyní během jednoho roku zdvojnásobil.

Na nerozvinutých trzích platí, že ten, kdo přijde první, má velkou šanci vedoucí postavení získat. My až na Bosnu a Hercegovinu působíme všude v regionu.

Dotkly se vašich obchodů rekordně nízké úrokové míry?
CH.G.: Ano. Osm let jsem strávil na Balkáně a od září jsem tady v Čechách. Když se podívám na ten rozdíl, je ohromný. Je to ale také výraz velice vyzrálého trhu. Myslím si, že síla CAC je v tom, že je členem bankovní skupiny. To je naše velké plus ve srovnání s leasingovou společností, která takovou výhodu nemá. Můžeme tak nabízet naše produkty za velmi výhodných podmínek.

Autoři: ,


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

Další z rubriky

Na točené zašlo méně lidí než loni. Pivo má zachránit svatý Václav

Nejtypičtější způsob čepování piva je „na hladinku“, kdy krémová pěna sahá...

Obliba baleného piva nadále stoupá, točené si naopak dopřeje stále méně lidí. Do hospod má zákazníky přilákat již šestý...

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

IKEA otevře v Praze pop-up studio, nový obchodní dům v Česku zatím nebude

IKEA Point na Václavském náměstí v Praze

Ve čtvrtek otevře švédský nábytkářský gigant IKEA na pražském Václavském náměstí novou pobočku. Provozovna s názvem...

Najdete na iDNES.cz