Britský deník Guardian (ilustrační foto).

Britský deník Guardian (ilustrační foto). | foto: Profimedia.cz

Vydavatel Guardianu zahajuje dietu. Přehnal to s investicemi do skladiště

  • 0
Měla to být výkladní skříň známého britského vydavatelství. V budově bývalého železničního skladiště Midland Goods Shed v Londýně vznikal ambiciozní veřejný prostor s uměleckými dílnami, kinem, laboratoří pro 3D tisk a dalšími aktivitami. Projekt však ohrožují drastické úspory.

Vydavatelství Guardian Media Group, které vydává listy The Guardian a The Observer si vzalo příliš velké sousto. Před několika lety se rozhodlo restaurovat totálně zchátralé železniční skladiště Midland Goods Shed v londýnské stanici King’s Cross a přetavit ho do moderního veřejného prostoru, aby se sblížilo se svými čtenáři.

Ambiciózní projekt počítal na 30 tisících metrech čtverečních s „amfiteátrem“, otevřeným lidem k mnoha aktivitám - festivalům, veřejnému vyjadřování, čtení, uměleckým dílnám, koncertům, sledování filmů. V sousedství měla vzniknout galerie, kinosál, střešní zahrada, laboratoř pro 3D tisk či restaurace, v níž by se střídali šéfkuchaři.

Nic z toho se zřejmě nedočká realizace. List The Independent uvedl, že se projekt přehodnocuje. Společnost Guardian News & Media oznámila, že chystá škrty ve výši 20 procent. Cílem je ušetřit 54 milionů liber, tedy bezmála dvě miliardy korun, a snížit tak provozní ztrátu vydavatelství.

Někteří zaměstnanci jsou v tváří v tvář této realitě podle The Independent stejně zaskočeni, jako když viděli, že The Guardian v roce 2013 otevřel svou pilotní kavárnu #GuardianCoffee (názvem se inspiroval na síti Twitter).

„Je velmi snadné ohlédnout se do minulosti a říct, že The Guardian dělal chyby,“ řekl nyní šéf Guardian Media Group David Pemsel zaměstnancům. Firma v minulých letech utratila 100 milionů liber (3,56 miliardy korun) ze svého investičního fondu. Podle Pemsela si situace v současné době vyžádala hluboké škrty, které mají zachránit vydávání papírových novin v budoucnu.

The Guardian v poslední době také hodně investoval do on-line verze. Návštěvnost webu v listopadu dosáhla obdivuhodných 9,3 milionů unikátních uživatelů za den. Nicméně ruku v ruce s tím se nedostavily dodatečné příjmy z reklamy, kterými by společnost kompenzovala propad příjmů z tiskové reklamy o 25 procent.

Kromě rozmáchlých investic také vydavatelství v posledních letech nabíralo hodně nových zaměstnanců - v posledních třech letech přijalo 479 lidí, třetinu z nich v rámci expanze v USA a Austrálii. Skupina zaměstnává celkem 1960 lidí.