Jak italská značka Gucci informuje v popisu produktu, design páru kožených tenisek Screener CG odkazuje na modely ze 70. let s proužky po stranách. Nechybí na nich ani dřívější verze loga. Již dříve vyšel v podobně ošoupano- špinavém provedení model Rhyton.
Na sociálních sítích se kolem výrobku strhla obrovská diskuze.
„To je tak, když se narodíte bohatí ale nechcete, aby vám ve škole říkali chlapeček snobského tatínka,“ uvádí uživateka Nadia. K.
V podobném duchu komentují model i další lidé. „Chudí se snaží vypadat jako bohatí a bohatí zase jako chudí,“ zní další z příspěvků.
Není to však poprvé, co se kolem špinavých bot točí pozornost. Se stejnou myšlenkou přišla v září loňského roku značka Golden Goose, jejíž obnošeně vypadající tenisky označovali lidé za oslavu chudoby a vrchol kapitalismu. Na osobní styl vsadila i společnost Vetemens, která ve spolupráci se značkou Reebok na jaře 2017 uvedla pokreslené tenisky.
V poslední době se luxusní módní značky musí často omlouvat za nedorozumění, které svými modely způsobily. Například na společnost Gucci se začátkem února snesla vlna kritiky, když uvedla dámský černý svetr, který podle mnoha lidí připomínal blackface - rasistickou karikaturu zesměšňující Afroameričany (psali jsme zde). Za stejnou chybu se omlouval i módní dům Prada, který byl obviněn z prodeje rasistického přívěsku (psali jsme zde).
V listopadu 2018 zaznamenala bojkot na čínském trhu Dolce & Gabbana. V reklamním klipu představila čínskou modelku, která se nešikovně snažila jíst pizzu či špagety hůlkami (psali jsme zde).
Nekorektní móda. Značky bojují s rasistickými přešlapy |
Otázkou je, zda se módní domy snaží upoutat mediální pozornost svými přešlapy schválně, či si chyby zkrátka neuvědomují.
„Ukazuje se, že společnosti mají omezenou schopnost poučit se ze svých chyb, a to především v době, kdy se značky stávají globální a kosmopolitní,“ napsala v článku uveřejněném na serveru The Washington Post módní kritička Robin Givhanová. Nadnárodní značky se proto podle ní musí naučit více naslouchat zvykům a tradicím publika, které oslovují.