H&M někde neplatí ani životní minimum, tvrdí bojovníci za férovou mzdu

  17:02aktualizováno  17:02
Módní řetězec H&M čelí obvinění, že některým svým zaměstnancům po světě nevyplácí přiměřenou mzdu. Pracovníci v Asii i východní Evropě musí pracovat přesčas, aby se vůbec uživili. Nikdo z nich nevydělá částku blížící se existenčnímu minimu, které pokrývá základní potřeby rodiny, tvrdí aliance Clean Clothes Campaign.

Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

H&M je s 4800 obchody v 69 státech druhým největším módním řetězcem na světě, po společnost Inditex, která vlastní například obchody Zara. Podle Clean Clothes Campaign (CCC) švédská firma nenaplnila to, k čemu se zavázala před pěti lety. Totiž že do letošního roku bude svým 850 tisícům textilních dělníků platit aspoň existenční minimum, píše list Independent.

CCC je sdružení odborových a neziskových organizací, které od roku 1989 bojuje za férové pracovní podmínky v oděvním průmyslu. Mluvilo s 62 lidmi ze šesti dodavatelských továren H&M v Indii, Kambodži, Bulharsku a Turecku. Aliance tvrdí, že tito lidé nevydělávají ani polovinu existenčního minima. 

Mnoho lidí tak pracuje přesčas a překračují zákonný limit. Jiní dostanou minimální mzdu jen tehdy, pokud díky přesčasům splní určený cíl. To OSN definuje jako nucenou práci, připomíná CCC.

H&M se hájí tím, že svou strategii přiměřené minimální mzdy aplikovalo nejméně v 600 továrnách a u 930 tisíc oděvních pracovníků.

S CCC se pak neshodne na tom, jak by se mohlo v textilním průmyslu dosáhnout změny. „Není žádná univerzální úroveň minimálních mezd. Mzdy by měl utvářet pracovní trh prostřednictvím vyjednávání mezi zástupci zaměstnanců a zaměstnavateli, nikoli západní značky,“ reagovala mluvčí švédských obchodů.

Autor:


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

Musíme bránit USA, vysvětluje šéf Amazonu žízeň po tučné armádní zakázce

Jeff Bezos před raketou New Shepard

Desetimiliardová armádní zakázka s názvem JEDI je opředena tajemstvím a účast amerických firem na ní budí čím dál větší...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...



Najdete na iDNES.cz