Módní obr H&M má problém, ve skladech mu leží oblečení za miliardy

  14:07aktualizováno  14:07
H&M se potýká s prvním významným poklesem zisku za posledních dvacet let. Na skladě švédského oděvního giganta se hromadí neprodané zboží za miliardy dolarů, které bude muset zlevnit. Navíc ceny akcií společnosti H&M padají na dlouholetá minima.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Obrovské hromady neprodaných košil, šatů, dalšího oblečení a doplňků. Tak vypadají sklady švédského oděvního gigantu H&M, kterému se nahromadily stohy neprodaných oděvů za 4,3 miliard dolarů (v přepočtu asi 88,5 miliard korun), píše The New York Times

Rostoucí problémy s neprodanými zásoby zaznamenal řetězec už v minulém roce, kdy společnosti čtvrtletně poklesly tržby. H&M uvedlo, že provozní zisk do února během tří měsíců klesl o 62 procent. Akcie společnosti jsou na nejnižší hodnotě od roku 2005. 

Generální ředitel Karl-Johan Persson ve svém prohlášení uvedl, že začátek roku byl obtížný a letošní rok bude rokem přechodu, protože firma chce využít příležitost, které přináší digitalizace. Právě rychlá digitalizace a online prodeje způsobily loňský pokles počtu návštěvníků v kamenných prodejnách.

Množící se problémy

Špatné hospodářské výsledky jsou poslední kapkou v sérii problémů, které společnost v poslední době řešila. Nedávno uzavřela obchody v Jižní Africe, kvůli protestům proti reklamní kampani ukazující tmavé dítě v mikině s nadpisem „Nejvíc cool opice v džungli“ (podrobnosti v článku Rasistické! Zákazníkům H&M vadí „opice v džungli“ na mikině tmavého chlapce). 

Módní řetězce mění strategii. Zara sází na web, H&M otevírá prodejny

Hned poté si zákazníky stěžovali na design dětských ponožek, na kterých byla figurka ze stavebnice Lego se sbíječkou. Lidem vadila stopa za sbíječkou, která připomínala obrácený arabský znak pro Alláha (více si můžete přečíst v článku Stížnosti na H&M. Čára na dětských ponožkách prý připomíná znak pro Alláha). 

Návrat kvality

Prodejci rychlé módy, mezi které patří například ASOS, H&M nebo Zara, zažívali od začátku devadesátých let doslova žně. Využívali toho, že dokázali rychle reagovat na módní trendy prezentované luxusními oděvními značkami. 

Nyní se však situace obrací. Zatímco luxusní značky se v posledních měsících těší oživení, společnosti na masivním trhu se musely vyrovnat s obrovskými změnami. Stále více zákazníků totiž dává přednost nákupům přes smartphone a kvalitě.

Společnostem ASOS a Indirex (provozuje řetězec Zara) se podařilo zvýšit své digitální prodeje. Společnost H&M však zaostává. Zakladatel společnosti Neev Capital Rahul Sharma nazval H&M po zveřejnění kvartálních výsledku „zpomaleným vrakem“. 

V letošním roce firma plánuje otevřít 220 nových obchodů, většinou značky H&M. Nově se chystá vstoupit do Uruguaye a na Ukrajinu a spustit internetový prodej na dalších čtyřech trzích, včetně Indie. Po zveřejnění výsledků ale společnost uvedla, že expanzi svých poboček zpomalí. Dalším receptem, kterým chce H&M překonat krizi, je zlevnění neprodaného zboží. 

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...



Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

Změny klimatu vyženou ceny piva na dvojnásobek, tvrdí vědci

Ilustrační snímek

Pivo se v budoucnu stejně jako čokoláda, káva nebo víno může stát obětí klimatických změn, které povedou až ke...

Saúdské investiční fórum čelí kvůli zmizení novináře exodu vrcholových byznysmenů

Korunní princ Muhammad bin Salmán.

Vrcholní představitelé velkých světových firem hromadně odříkají svou účast na investiční konferenci, která má příští...

Tesla by mohla i zahnat žízeň. Musk zažádal o ochrannou známku Teslaquila

Americký miliardář Elon Musk

Americký výrobce elektrických aut Tesla požádal americký úřad pro patenty a ochranné známky o zaregistrování ochranné...



Najdete na iDNES.cz