Obrovské hromady neprodaných košil, šatů, dalšího oblečení a doplňků. Tak vypadají sklady švédského oděvního gigantu H&M, kterému se nahromadily stohy neprodaných oděvů za 4,3 miliard dolarů (v přepočtu asi 88,5 miliard korun), píše The New York Times.
Rostoucí problémy s neprodanými zásoby zaznamenal řetězec už v minulém roce, kdy společnosti čtvrtletně poklesly tržby. H&M uvedlo, že provozní zisk do února během tří měsíců klesl o 62 procent. Akcie společnosti jsou na nejnižší hodnotě od roku 2005.
Generální ředitel Karl-Johan Persson ve svém prohlášení uvedl, že začátek roku byl obtížný a letošní rok bude rokem přechodu, protože firma chce využít příležitost, které přináší digitalizace. Právě rychlá digitalizace a online prodeje způsobily loňský pokles počtu návštěvníků v kamenných prodejnách.
Množící se problémy
Špatné hospodářské výsledky jsou poslední kapkou v sérii problémů, které společnost v poslední době řešila. Nedávno uzavřela obchody v Jižní Africe, kvůli protestům proti reklamní kampani ukazující tmavé dítě v mikině s nadpisem „Nejvíc cool opice v džungli“ (podrobnosti v článku Rasistické! Zákazníkům H&M vadí „opice v džungli“ na mikině tmavého chlapce).
Módní řetězce mění strategii. Zara sází na web, H&M otevírá prodejny |
Hned poté si zákazníky stěžovali na design dětských ponožek, na kterých byla figurka ze stavebnice Lego se sbíječkou. Lidem vadila stopa za sbíječkou, která připomínala obrácený arabský znak pro Alláha (více si můžete přečíst v článku Stížnosti na H&M. Čára na dětských ponožkách prý připomíná znak pro Alláha).
Návrat kvality
Prodejci rychlé módy, mezi které patří například ASOS, H&M nebo Zara, zažívali od začátku devadesátých let doslova žně. Využívali toho, že dokázali rychle reagovat na módní trendy prezentované luxusními oděvními značkami.
Nyní se však situace obrací. Zatímco luxusní značky se v posledních měsících těší oživení, společnosti na masivním trhu se musely vyrovnat s obrovskými změnami. Stále více zákazníků totiž dává přednost nákupům přes smartphone a kvalitě.
Společnostem ASOS a Indirex (provozuje řetězec Zara) se podařilo zvýšit své digitální prodeje. Společnost H&M však zaostává. Zakladatel společnosti Neev Capital Rahul Sharma nazval H&M po zveřejnění kvartálních výsledku „zpomaleným vrakem“.
V letošním roce firma plánuje otevřít 220 nových obchodů, většinou značky H&M. Nově se chystá vstoupit do Uruguaye a na Ukrajinu a spustit internetový prodej na dalších čtyřech trzích, včetně Indie. Po zveřejnění výsledků ale společnost uvedla, že expanzi svých poboček zpomalí. Dalším receptem, kterým chce H&M překonat krizi, je zlevnění neprodaného zboží.