Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Módní obr H&M má problém, ve skladech mu leží oblečení za miliardy

  14:07aktualizováno  14:07
Švédský oděvní gigant H&M se potýká s prvním významným poklesem zisku za posledních dvacet let. Na skladě se mu hromadí neprodané zboží za miliardy dolarů, které bude muset zlevnit. Navíc ceny akcií společnosti padají na dlouholetá minima.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Obrovské hromady neprodaných košil, šatů, dalšího oblečení a doplňků. Tak vypadají sklady švédského oděvního gigantu H&M, kterému se nahromadily stohy neprodaných oděvů za 4,3 miliard dolarů (v přepočtu asi 88,5 miliard korun), píše The New York Times

Rostoucí problémy s neprodanými zásoby zaznamenal řetězec už v minulém roce, kdy společnosti čtvrtletně poklesly tržby. H&M uvedlo, že provozní zisk do února během tří měsíců klesl o 62 procent. Akcie společnosti jsou na nejnižší hodnotě od roku 2005. 

Generální ředitel Karl-Johan Persson ve svém prohlášení uvedl, že začátek roku byl obtížný a letošní rok bude rokem přechodu, protože firma chce využít příležitost, které přináší digitalizace. Právě rychlá digitalizace a online prodeje způsobily loňský pokles počtu návštěvníků v kamenných prodejnách.

Množící se problémy

Špatné hospodářské výsledky jsou poslední kapkou v sérii problémů, které společnost v poslední době řešila. Nedávno uzvařela obchody v Jižní Africe, kvůli protestům proti reklamní kampani ukazující tmavé dítě v mikině s nadpisem „Nejvíc cool opice v džungli“ (podrobnosti v článku Rasistické! Zákazníkům H&M vadí „opice v džungli“ na mikině tmavého chlapce). 

Módní řetězce mění strategii. Zara sází na web, H&M otevírá prodejny

Hned poté si zákazníky stěžovali na design dětských ponožek, na kterých byla figurka ze stavebnice Lego se sbíječkou. Lidem vadila stopa za sbíječkou, která připomínala obrácený arabský znak pro Alláha (více si můžete přečíst v článku Stížnosti na H&M. Čára na dětských ponožkách prý připomíná znak pro Alláha). 

Návrat kvality

Prodejci rychlé módy, mezi které patří například ASOS, H&M nebo Zara, zažívali od začátku devadesátých let doslova žně. Využívali toho, že dokázali rychle reagovat na módní trendy prezentované luxusními oděvními značkami. 

Nyní se však situace obrací. Zatímco luxusní značky se v posledních měsících těší oživení, společnosti na masivním trhu se musely vyrovnat s obrovskými změnami. Stále více zákazníků totiž dává přednost nákupům přes smartphone a kvalitě.

Společnostem ASOS a Indirex (provozuje řetězec Zara) se podařilo zvýšit své digitální prodeje. Společnost H&M však zaostává. Zakladatel společnosti Neev Capital Rahul Sharma nazval H&M po zveřejnění kvartálních výsledku „zpomaleným vrakem“. 

V letošním roce firma plánuje otevřít 220 nových obchodů, většinou značky H&M. Nově se chystá vstoupit do Uruguaye a na Ukrajinu a spustit internetový prodej na dalších čtyřech trzích, včetně Indie. Po zveřejnění výsledků ale společnost uvedla, že expanzi svých poboček zpomalí. Dalším receptem, kterým chce H&M překonat krizi, je zlevnění neprodaného zboží. 

Autor:


Nejčtenější

Řetězce zveřejnily, kolik platí pokladním, a stejně o ně mají nouzi

pokladní, ilustrační snímek

Výše průměrné mzdy, kterou platí řetězce prodavačům a pokladním, byla donedávna tabu. Předloni ji začal zveřejňovat...

PŘEHLEDNĚ: Jakou hypotéku nově získá žadatel s platem 23 tisíc čistého?

Ilustrační snímek

Strážci ekonomiky znovu šlápli na brzdu, pokud jde o hypoteční úvěry. Od října banky výrazněji zohlední příjmy žadatele...



Jak jedí chudé rodiny? Před výplatou o chlebu, po ní pizza a ovoce

Krajíce natřete hořčicí a domácí majonézou, navrch rozdrobte čedar.

Na jídlo a potřeby pro chudé může Česko čerpat 700 milionů korun z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám. Většina...

„Levná“ pracovní síla není levná. Rumuni v Česku vydělávají víc než Češi

Ilustrační snímek

Občané Rumunska, kteří pracují v České republice, mají vyšší průměrnou mzdu než zaměstnanci s českým občanstvím. V...

Japonská firma se omluvila za svého zaměstnance, chodil si totiž pro obědy

Fast food, Japonsko

Japonská vodárenská společnost se v televizním přenosu omluvila zákazníkům za to, že jeden z jejích zaměstnanců...

Další z rubriky

Bude Amazon zásobovat autoritářské režimy? Akcionáři vznáší vážné obavy

Výkonný ředitel Amazonu Jeff Bezos

Akcionáři Amazonu žádají v dopise jeho šéfa Jeffa Bezose, aby zastavil prodej technologie na rozpoznávání obličejů...

Japonská firma se omluvila za svého zaměstnance, chodil si totiž pro obědy

Fast food, Japonsko

Japonská vodárenská společnost se v televizním přenosu omluvila zákazníkům za to, že jeden z jejích zaměstnanců...

Tesla vyšetřuje sabotáž. Provedl ji zhrzený zaměstnanec, tvrdí Musk

Americký miliardář Elon Musk

Americká automobilka Tesla vyšetřuje sabotáž, které se dopustil jeden pracovník firmy. Podle šéfa Tesly Elona Muska se...

Najdete na iDNES.cz