Letos v březnu poslala zákaznice Rebecca Parkerová společnosti H&M otevřený dopis. Stěžovala si v něm, že ačkoli běžně nosí velikost 12 nebo 14 (u nás 40 nebo 42), v obchodech „háemka“ se do džínů číslo 14 nemůže dostat.
A nebyla jediná. Mnoha britským zákaznicím se celé roky nelíbilo, že když si z ramínka nebo regálu vzaly svou obvyklou velikost, tak se ve zkušební kabince do ní nemohly nasoukat.
Britský módní řetězec účtoval ženám „daň za tloušťku“ |
Zákaznice Samantha Bellová například na sociální síti postovala fotku, kde porovnává dvoje džíny o velikosti 16 (naše 44) – jedny koupené v H&M a druhé v konkurenčním Primarku. Ty z „háemka“ byly skoro o 14 centimetrů užší, informoval Independent.
„Podnikáme kroky k tomu, abychom přizpůsobili označení ženských oděvů britským velikostem,“ oznámil mluvčí H&M. Například současná velikost 12 (naše 40) tak bude nově označena jako 10 (v ČR velikost 38), píše BBC.
Parkerová podotkla, že si H&M hraje na spřízněnou duši všech žen, když své oblečení označuje výrazy typu „ženská síla“ nebo „sesterstvo“. Ve skutečnosti ale svým velikostním značením psychice svých zákaznic dobře nedělá.
Šedesát let staré velikosti
Velikostní značení ve Velké Británii vychází ve velké míře z průzkumu tělesných měr provedeného v 50. letech minulého století. I přes několik pokusů tabulku velikostí standardizovat ji však nikdy vláda legislativně neukotvila, vysvětluje oděvní expertka z Univerzity v Brightonu Vikki Haffendenová.
Problém spočívá v tom, že aby systém velikostí odpovídal každému, musel by mít aspoň 50 stupňů. „To by bylo dost nepraktické,“ říká Haffendenová.
H&M má problém, ve skladech mu leží oblečení za miliardy |
Koncept velikostních tabulek je relativně nový. Přišel až se sériovou výrobou oděvů. Dřív si lidé oblečení šili nebo upravovali sami, nebo chodili ke krejčímu.
Tabulky velikostí ale možná budou brzy zbytečné, upozorňuje textilní odbornice. Mnoho firem totiž vyvíjí způsoby, jak tvary zákazníků přesně skenovat, aby jim mohli vyrobit perfektně padnoucí oblečení.