Ilustrační snímek

(ilustrační snímek) - akcie, burza, index | foto: Profimedia.cz

Haló, kupte akcie, volá firma nonstop lidem

  • 104
Marketingová strategie firmy BFC Capital se pro některé lidi stala noční můrou. Firma opakovaně nutí své služby klientům, kteří o ně nestojí. Společnost už kvůli tomu dostala pokutu.

"Mrzí mě to vůči našim zákazníkům, ale musel jsem kvůli firmě BFC Capital stáhnout své číslo mobilního telefonu z našich internetových stránek," říká Marek Bláha, ředitel a spolumajitel firmy Tepelná čerpadla IVT.

Bláha je již od konce loňského roku bombardován telefonáty od zmíněné firmy, jež patří do skupiny velkého obchodníka s cennými papíry Capital Partners. Volající Bláhovi stejně jako mnoha dalším šéfům nabízejí, aby začal investovat do akcií. "Několikrát jsem písemně žádal o vyřazení z jejich databáze, obrátil se na své právníky a podal stížnost na Úřad pro ochranu osobních údajů. Vše je ale marné,“ říká Bláha.

Telefon dál vyzvání

V období od 8. 12. 2008 až dosud firma BFC Capital telefonovala 14krát spolumajiteli firmy Tepelná čerpadla IVT Marku Bláhovi a poslala mu dva nevyžádané maily. Bláha třikrát písemně žádal o vyřazení z její databáze (poprvé hned 8. 12.) a přes své právníky dosáhl 16. 2. letošního roku omluvy od BFC. Volání však pokračovala, takže podal stížnost Úřadu pro ochranu osobních údajů, jenž firmu pokutoval. BFC volají Bláhovi dále.

I přes stažení mobilního čísla z webu mu z BFC Capital volali více než čtrnáctkrát, naposledy v polovině srpna. Nepomáhá ani to, že se Bláhovi šéfové BFC po nátlaku právníků již v únoru omluvili a v létě navíc dostali pokutu od Úřadu pro ochranu osobních údajů.

"Úřad uložil opakovaně pokutu BFC, a to na základě více podnětů. Bylo konstatováno, že společnost rozesílá nevyžádaná obchodní sdělení a nerespektuje vůli telefonicky oslovené osoby, že si už nepřeje být oslovována," potvrdila Hana Štěpánková, tisková mluvčí Úřadu pro ochranu osobních údajů.

Podle ní dostala firma první pokutu už v roce 2008, a to symbolické tři tisíce korun. Na základě dalších stížností musela letos firma zaplatit dvacet tisíc.

Šéf Capital Partners se ke způsobu nabírání klientů vyjádřil opatrně. "Náš marketing je - slovo agresivní by asi i odporovalo zákonu, něco takového říci - řekněme, že je velmi aktivní,“ uvedl spolumajitel Vladimír Černý v rozhovoru pro MF DNES na počátku srpna. - rozhovor s Černým čtěte zde 

Včera se ke konkrétnímu případu nevyjádřil.

Telefonát za dvacet milionů

Podle oslovených právníků přitom firmě hrozí vysoká pokuta. Za lidmi, kteří jsou obtěžováni nevyžádanými telefonáty a elektronickou poštou, totiž stojí zákon o ochraně osobních údajů, zákon o některých službách informační společnosti a také zákon o ochraně spotřebitele.

"Obtěžovaný člověk by mohl podat i žalobu, ale doporučoval bych opakované podněty k Úřadu pro ochranu osobních údajů. Ten může dát pokutu až dvacet milionů korun,“ říká advokát Petr Kůta z právnické kanceláře KMVS.

Proč BFC volá možným klientům opakovaně? V omluvě Bláhovi spolumajitel firmy Ondřej Faltys tvrdí, že zaměstnanci čerpají z veřejně dostupných zdrojů, a tak se může stát, že je jeden člověk osloven duplicitně.

Ráno do práce, po obědě už ne

Podle bývalých pracovníků firmy je však vyřazení člověka z databáze v podmínkách firmy problematické. "Nikoho nikdy nevyřadí. Fluktuace pracovníků je tam tak obrovská, že ti noví dostanou již 'projeté‘ seznamy a začnou lidi obvolávat znovu," uvedl pro MF DNES člověk, jenž ve firmě působil čtyři měsíce.

Podle něj se oslovení lidé, kteří reagovali na nabídku negativně, dostali do "tmavé schránky", tedy krabice s kontakty, které pracovníci obvolávali kolem dokola. "Třetina až půlka nových lidí se už v den nástupu nevrátila po obědě do práce,“ uvedl Martin Hýbner, jenž ve firmě také pracoval. Podle Černého je telefonování těžká práce, a proto je fluktuace vysoká.

Podle šéfa Asociace direct marketingu Tomáše Hájka by firmy provozující telemarketing měly hlavně dodržovat zákon. "Jinak kazí jméno celé naší branži,“ dodává.

,