České přístavy změní v Hamburku adresu, stát se o ně příliš nestaral

  1:00aktualizováno  1:00
Ke zdárnému konci se chýlí komplikovaná a zdlouhavá výměna pozemků, které využívají čeští rejdaři v Hamburku. Česko za Vltavský a Sálský přístavu dostane přibližně stejně velké území v přístavu Kuhwerder, které se nachází zhruba tři kilometry dále po proudu Labe. Úřady nyní dojednávají technické podmínky výměny.

Přístavní terminály v německém Hamburku | foto: Profimedia.cz

„Nabídnuté území v přístavu Kuhwerder by mohlo splňovat požadavky České republiky, aby místo mohlo sloužit moderní logistice a pomohlo českým podnikatelům v obchodu s celým světem. Nyní o nabídnutém území jednáme. Řešíme například, kdy je možné přístav vyměnit nebo kolik bude stát pronájem,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok. 

„Věřím, že se letos dohodneme a v následujících letech k výměně skutečně dojde,“ dodal ministr.

V současnosti Česko za pronajatá území platí nižší nájemné, než je u skladových a přístavních ploch v Hamburku obvyklé. Zmíněnou dvojici přístavů má pronajaté na základě versaillské smlouvy od roku 1929 na 99 let. Ve stejném roce ještě přikoupilo třetí přístav, takzvaný Peutský, kterého se ale plánovaná výměna netýká.

Výměna přístavního území ČR v Hamburku

Výměna přístavního území ČR v Hamburku

Přestože aktuální nájem vyprší do deseti let, Česko má podle mluvčího Ředitelství vodních cest (ŘVC) Jana Bukovského na základě mezinárodní dohody opci k pronájmu území na dalších 50 let. Toto období sahající do roku 2078 chce Česko využít, rádo by dosáhlo dohody na ještě delší dobu.

Stát se o přístavy nestaral

Dlouhodobé plány na využití českých přístavů v Hamburku jsou ale v ostrém kontrastu s tím, jak stát tato území dosud spravoval. Ještě před pár roky totiž zmiňované přístavy Česko prakticky nevyužívalo a jejich vybavení včetně budov postupně chátralo. 

Situace se změnila až po roce 2014, kdy se Hamburk rozhodl ucházet o pořádání olympijských her v roce 2024 a v okolí Labe plánoval vytvořit olympijskou vesnici. Česku tak hrozilo, že by plánovaná výstavba omezila, nebo zcela znemožnila přístup lodí k českému území. Součástí projektu totiž bylo i několik mostů, které by výrazně omezily velikost lodí, které by na místo mohly doplout.

Fotogalerie

Ministerstvo dopravy vzápětí oznámilo plán na masivní rekonstrukci českých přístavů v Hamburku, do které chtělo investovat 100 až 150 milionů. Cílem bylo vrátit do zchátralého území nákladní lodě. „Chceme, aby přístavní území v Hamburku sloužilo především jako zázemí pro české podnikatele a pro stát dával jeho provoz ekonomický smysl,“ uvedl v dubnu 2015 Ťok.

Na slibované velké rekonstrukce ale nakonec nedošlo, mimo jiné i kvůli návrhu na výměnu území. Jednou z mála uskutečněných investic byla oprava oplocení Vltavského a Sálského přístavu za zhruba sedm milionů korun, která začala v polovině roku 2015. V říjnu přitom už začaly úřady s Hamburkem vyjednávat o výměně území.

Šance pro velké lodě

Zájem o výměnu území přetrval i poté, co obyvatelé města v referendu rozhodli o tom, že se Hamburk olympijské kandidatury vzdá. Město plánuje prostor současných českých přístavů využít pro komerční výstavbu.

I pro českou stranu ale má být výměna zhruba 30 tisíc metrů čtverečních výhodná. Přístav Kuhwerder umožňuje přístup i velkých námořních lodí, zatímco do stávajících českých přístavů výše proti proudu mohou kvůli mostům vplouvat pouze říční lodě.

Lákadlem je rovněž 300 metrů dlouhé nábřeží a kvalitnější přístup k železniční i silniční infrastruktuře, po které může zboží přeložené z lodí pokračovat dále k zákazníkům. Plánované rekonstrukce mají pokračovat pouze v Peutském přístavu, u kterého je jisté, že jej čeští lodní dopravci budou využívat i do budoucna. 

Během letošního roku zde ŘVC chce začít rekonstruovat víceúčelovou budovu, u které se připravuje obnova obvodového pláště. Rekonstrukci čeká rovněž přístaviště pro krátkodobé stání říčních lodí, které zde čekají na vykládku a nakládku. Celkem jde o rekonstrukce za 20 milionů korun.



Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...



Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

Personální kolotoč v ČD. Mění se šéfové odborů, vracejí náměstci

Vlaková souprava CityElefant

Po výměně na postu generálního ředitele a dozorčí rady pokračují v Českých drahách velké změny. Nové vedení spustilo...

Obce a kraje si samy rozhodnou, na kterých jedničkách budou vybírat mýto

Ilustrační snímek

Kraje a obce budou rozhodovat o tom, na kterých konkrétních úsecích silnic prvních tříd budou od roku 2020 platit...

Karlín a u Kříže. V Praze nejspíš vzniknou nové zastávky vlaku

Vizualizace železniční zastávky Karlín

Dvě další zastávky mohou v nejbližších letech usnadnit cestujícím přestup z pražské městské dopravy na příměstskou...



Najdete na iDNES.cz