Hamé čelí hněvu kvůli levnějším konzervám pro Rakušany. Mají však méně masa

  15:43aktualizováno  15:43
Potravinářská společnost Hamé čelí hněvu zákazníků. Ten vyvolala fotografie zachycující dvě vepřové konzervy nakoupené v Česku a Rakousku. Produkt pro rakouský trh je podle autora snímku levnější a údajně i kvalitnější. Ve skutečnosti však obsahuje výrazně méně masa a s konzervou koupenou v Česku ho tak nelze podle firmy vůbec srovnávat.

Rakouské Moravské jemné vepřové maso obsahuje jen 60 procent masa, vyplývá z etikety | foto: Hamé

Česko je potravinovou popelnicí Evropy, myslí si řada spotřebitelů. Několik srovnávacích testů ukázalo, že na tuzemský trh směřují potraviny stejných značek v horší kvalitě než do západních zemí. Nezřídka jsou navíc dražší než v zemích s vyšší kupní silou (více čtěte zde).

Nemusí to však být pravidlem. To prokazuje i aktuální případ masových konzerv výrobce balených potravin Hamé. Po sociálních sítích v posledních dnech koluje fotografie dvou produktů firmy. V prvním případě se jedná o „Vepřové maso ve vlastní šťávě“ zakoupené v Mikulově. Druhá z konzerv pochází z rakouské prodejny řetězce Merkur a nese německý název „Mährisches zartes Schweinefleisch“ (Moravské jemné vepřové maso).

Co obsahují konzervy?

Vepřové maso ve vlastní šťávě prodávané v ČR:

Vepřové maso (90 % hm.), vepřové kůže, voda, solící směs (sůl, konzervant E 250), želírující látka: karagenan, cukr, česnek pepř.

Moravské jemné vepřové maso prodávané v Rakousku:

Vepřové maso (60 %), sojová bílkovina, bramborový škrob, dusitanová solící směs (sůl, konzervační látka: dusitan sodný), zahušťovací látka E 407a, modifikovaný škrob, stabilizátory E 450, E 451, E 508, dextróza, zvýrazňovače chuti E 621, E 635, antioxidant E 316, extrakt koření.

Hmotnost obsahu rakouské konzervy je o deset gramů vyšší. Navíc byla i levnější. Podle přiložených účtů stálo české vepřové 57,90 Kč, zatímco rakouské 1,79 eura, tedy v přepočtu 48,40 Kč. „Konzerva ČR 290g maso totální sračka za 57kč. Konzerva pro Rakušáky 300g za asi 45kč. Super obsah s chlebem mňamka,“ komentoval fotografii uživatel Petr Blusk, který ji zveřejnil.

Fotografie se rychle šíří po sociálních sítích a facebookový profil Hamé už zaplavily naštvané komentáře rozhořčených zákazníků. Ty výrobci vytýkají nejen vyšší hmotnost a nižší cenu rakouského produktu, ale také údajnou lepší kvalitu. O té však zveřejněná fotografie nevypovídá vůbec nic.

Obsah masa je přitom zcela zásadní. Podle Hamé se totiž jedná o dva zcela odlišné produkty, které nelze vůbec srovnávat.

„Jde o pěkný příklad, jak jedna fotka dokáže výrazně opticky klamat. Na snímku jsou dva odlišné výrobky, ten český má mimochodem o třetinu více masa než výrobek pro také náročný rakouský trh. Je to jako byste se divila rozdílu, když srovnáte rozkrojené jablko a hrušku,“ reagoval mluvčí firmy Petr Kopáček.

Zatímco české vepřové obsahuje 90 procent masa, v rakouské konzervě je masa pouze 60 procent a zbytek tvoří sójová bílkovina. To dokládá i složení na etiketě obou konzerv, které však z šířené fotografie nelze vidět. Oba produkty jsou navíc vyrobeny rozdílnou technologií, díky tomu jsou v české konzervě velké kusy masa, zatímco obsah té rakouské je rozemlet na jemno.

Fotogalerie

Není to poprvé, kdy neověřené informace z internetu naštvaly spotřebitele. Před rokem se například po síti šířilo video z Kauflandu, podle kterého údajně váhy na prodejnách šidily zákazníky. Ve skutečnosti však byly váhy nakalibrovány správně a naopak spotřebitelé, kteří z nich podle návodu ve videu odstranili plastovou podložku, šidili prodejnu (více čtěte zde).

Pro firmy přitom podobná panika může mít vážné reputační následky. „Celá věc ukazuje, jak se na internetu snadno šíří ničím nepodložené zprávy a že je třeba být při přebírání zpráv třeba na Facebooku alespoň trochu obezřetný. My argumentujeme fakty a věříme, že spotřebitelé jsou rozumní lidé a dokážou uznat základní racionální argumenty,“ dodal Kopáček.

Autor:


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

OBRAZEM: Lenost přeje plastům. Podívejte se, co najdete v obchodech

Do plastových obalů se řízky balí i jednotlivě.

Proč je maso zabalené v plastu, je zřejmé. U mnoha jiných výrobků však jeho použití vzbuzuje pochybnosti. Do plastů se...

TEST DNES: Úplné výsledky testu psacích potřeb pro prvňáčky

Ilustrační snímek

MF DNES otestovala čtrnáct inkoustových per a rollerů. Vybrali jsme takové psací potřeby, které výrobci nebo prodejci...

Řetězce lákaly na slevy, zaplatí pokuty za 10 milionů korun

Supermarket Albert (ilustrační snímek)

Za účtování vyšších cen než deklarovaných během výprodejů uložila Česká obchodní inspekce obchodníkům ve 2. čtvrtletí...



Najdete na iDNES.cz