Produkty potravinářské společnosti Hamé

Produkty potravinářské společnosti Hamé | foto: ČTK

Hamé chce nakopnout prodeje v Rusku. Paštiky frčí hlavně na Sibiři

  • 54
Výrobce balených potravin Hamé loni navýšil čisté tržby o 2,7 procenta na 5,2 miliard korun. Po předloňském propadu se společnost vrátila k růstu v Rusku. Letos tam plánuje utratit za reklamu 25 milionů korun.

Ačkoliv tržby Hamé byly v roce 2015 rekordní, negativně je ovlivnila ekonomická situace v Rusku. Společnost má vlastní výrobní závod v Bogoljubovu 200 kilometrů od Moskvy, na rozdíl od ostatních evropských firem se ji proto tolik nedotklo embargo Kremlu na dovoz potravin z Evropy.

Problémy však firmě způsobil propad rublu. „V roce 2015 jsme třikrát za rok museli zdražit. To šlo proti prodanému objemu, protože jsme byli drazí,“ říká generální ředitel Hamé Martin Štrupl. Tržby společnosti se propadly kvůli oslabení měny vůči koruně o 21 procent.

Loni se však podle firmy situace zlepšila, byť růst tržeb o 1,2 procenta je vzhledem k předloňskému propadu relativně zanedbatelný. „Dnes jsme už ale profitabilní i z pohledu objemu. Naši výhodou je, že jsme tam vydrželi, zatímco jiní zahraniční dodavatelé ruský trh vzdali,“ uvedl Štrupl. Mezi společnostmi, které se z ruského trhu stáhly, byl přitom i nový vlastník Hamé norská Orkla (více o změně vlastníka čtěte zde).

Na Sibiři drhne zásobování, trvanlivé jídlo se hodí

Hamé plánuje v Rusku investovat do výroby část ze 180 milionů určených na investice pro letošní rok. Vedle toho chystá spustit také rozsáhlou reklamní kampaň za 25 milionů korun. Ta by měla pokrýt především odlehlé regiony na východě země.

Martin Štrupl, generální ředitel potravinářské společnosti Hamé

„Jsme přítomni v Moskvě i Sankt-Petěrburgu, ale i ve východních regionech. Trvanlivé potraviny tam jsou potřeba z hlediska dodávek a sezónnosti. Jsou tam regiony, kde zásobování třeba celý rok nefunguje,“ vysvětlil Štrupl, v čem spočívá výhoda Hamé na ruském trhu. Podle marketingové ředitelky Lenky Vaněk panuje největší poptávka po paštikách a masové dětské výživě.

Právě dětská strava je z pohledu Hamé perspektivním, rostoucím segmentem. Poptávka roste jak v Česku, tak na exportních trzích. Vedle Česka se firmě daří například v Číně nebo Izrael.

Hamé loni převzala norská skupina Orkla. Hamé má v Česku a na Slovensku vedoucí pozici na trhu paštik, hotových jídel, kečupů, konzervované zeleniny, džemů a dětské výživy.

Mezi nejznámější značky firmy patří Májka, Znojmia a Otma. Firma exportuje do zhruba 40 zemí, má sedm výrobních závodů v Česku a tři v zahraničí. Hamé má zhruba 2 400 zaměstnanců.

,