Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Netradiční hračkářství Hamleys se chytlo. Rozhodovaly emoce, říká Zavadil

  14:45aktualizováno  14:45
Podnikatel Pavel Zavadil jde do byznysu přes emoce. Nebýt toho, v Praze by možná nevznikla obdoba legendárního britského hračkářství Hamleys. Roli sehrály emoce i tehdy, když kupoval českého výrobce bylinných produktů Herbadent.

Spolumajitel hračkářství Hamleys Pavel Zavadil. | foto:  František Vlček, MAFRA

Když jeho společník Pavel Čmelík přišel před pár lety s nápadem, že by chtěl v Praze otevřít pobočku anglického hračkářství Hamleys, dostal obrovskou radost. V tom londýnském, které je vůbec největším obchoďákem s hračkami na světě, totiž před lety strávil několik hodin se svými dcerami. A nadchlo ho.

Rozhodl se proto, že projekt pomůže zainvestovat. Nebýt toho, Hamleys by se do Prahy nejspíše nedostalo. Přesto zdůrazňuje, že tváří toho celého je spíš jeho společník, výše zmíněný Pavel Čmelík. „On to celé táhne manažersky, já se starám spíš o marketing,“ vysvětluje.

Pražská franšíza Hamleys oslavila začátkem května první narozeniny. Během roku ji navštívily asi tři miliony lidí a tržby se přiblížily hranici 300 milionů korun. V nejsilnější dny projde branami hračkářství až 16 tisíc lidí, v těch slabších něco mezi třemi a čtyřmi tisíci. Návštěvnosti hodně pomáhají cizinci, kteří tvoří zhruba polovinu příchozích. To hlavně díky poloze na nejrušnější pražské ulici Na Příkopě.

Z periferie do centra

Hračkářství vybudované na šesti tisících metrech čtverečních v budově bývalé banky je druhé největší v Evropě. Původní plány přitom nebyly tak velkolepé. Podle Zavadila se v prvopočátku hledaly prostory v obchodních centrech na periferii Prahy. „Zpětně vidíme, že jít do centra byla ta nejlepší volba,“ míní.

Hamleys se od ostatních hračkářství liší jednak přítomností různých atrakcí, které z něj dělají částečně zábavní park, potom také způsobem prodeje, kdy hračky návštěvníkům předvádějí animátoři. Byť jde proti konkurenci o dražší způsob prodeje, podle Zavadila funguje. „Dám příklad. Když se předvádí hračka UFO, tak se jich v ten den prodá 150, když je lidem nepředvádíme, prodá se jí dvanáct,“ vysvětluje.

Český trh hraček je vysoce konkurenční. Proti Hamleys stojí zavedené značky jako Sparkys, Bambule, Pompo, Dráčik a několik dalších. Vedle toho pak bezpočet e-shopů. Zavadil přiznává, že proti nim nemá smysl bojovat cenou. Hamleys proto napíná síly hlavně v prodeji originálních hraček vlastní značky, které dělají asi 40 procent sortimentu. Jejich prodej je zajímavější hlavně z hlediska vyšší marže. Na podzim by měly být k dostání i na e-shopu, který teď firma připravuje.

Zubní pasta mezi hračkami

Zavadil plánuje, že propojí Hamleys se svým dalším byznysem. A to přes dětskou zubní pastu. Tu teď začne vyrábět jeho bylinná firma Herbadent a pasta by se mohla objevit i na pultech hračkářství. „Myslím, že by to mohl být dobrý prodejní kanál, když vezmeme v úvahu počet návštěvníků Hamleys,“ uvažuje Zavadil.

Herbadent, který vyrábí hlavně bylinné přípravky pro dentální hygienu, koupil před několika lety se svým společníkem, když chtěli investovat peníze vydělané obchodem se zdravotnickou technikou. „Vždycky jsme hrozně toužili něco vyrábět, takže když jsme dostali možnost koupit Herbadent, zase rozhodla emoce a řekli jsme si, že to musíme mít,“ vypráví Zavadil, který letos v červnu oslaví třiapadesáté narozeniny.

Jeho velkým koníčkem je cestování a sport. Holduje hlavně windsurfingu, snowboardu, jachtařině nebo skialpinismu. Sport ho konec konců přivedl i k jeho prvnímu podnikání. Poté, co v roce 1990 zorganizoval spolu s kamarádem první přejezd jezera Bajkal na surfu, založil s kolegou firmu na sportovní marketing.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Na trh vstupuje další stravenka, digitální Benefitka.
E-stravenka Benefitka chce rozbít trh s poukazy. Restaurace nic nestojí

Na trh zaměstnaneckých benefitů ve středu vstoupil nový hráč. Nadnárodní společnost Neeco nabídla elektronickou stravenku, v podobě platební karty. S tou lze...  celý článek

Ilustrační snímek
Vánoční prémie budou, hlásí třetina firem. Většinou rozdají peníze

Výborná ekonomická kondice domácích podniků se před Vánocemi propíše i do kolonky mimořádné odměny na výplatních páskách. Třetina firem má už teď jasno, že je...  celý článek

Obchodní ředitel řetězce COOP Josef Plesník
Vzpomínky na JZD nám škodí, mladé družstva nelákají, říká šéf COOP

COOP letos slaví 170 let. Na velký večírek to však nevypadá. Obce nechávají obchody zavřít a mladí se do družstevničení nehrnou. Až 800 prodejen může být brzy...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.