Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Harley vyvezl akcionáře do nebes

  23:53aktualizováno  23:53
P r a h a - Když se řekne Harley-Davidson, ožívají nejen milovníci silných motocyklů. Zpozorní také většina byznysmenů. Akcie této americké firmy s takřka stoletou tradicí jdou totiž na newyorské burze na dračku, investoři na ně pohlížejí jako na vstupenku do ráje. Proč je o akcie Harley-Davidsonu takový zájem? Odpověď je jednoduchá. Ten, kdo vložil do akcií tohoto výrobce v červnu 1986 při jeho vstupu na burzu sto dolarů, vydělal do dnešního dne přes deset tisíc.

"Harley-Davidson je snad jedinou výrobní značkou na světě, kterou si zákazníci nechávají vytetovat na své tělo," uvedl nedávno analytik Richard Fradin z firmy William Blair & Co. pro americkou stanici CNNfn. Ostatní výrobci automobilů a motocyklů musí dávat na reklamu obrovské finanční prostředky, Harley-Davidson to nemá zapotřebí. Naopak, desítky milionů dolarů dostává za licence na používání svého loga. Symbol Harley-Davidson tak můžeme najít kromě motorek a oblečení také na značce kávy nebo vánočních ozdobách s motivy motorkářské legendy.

Kult Harley-Davidsonu, který v šedesátých letech podpořil i legendární film Easy Rider, způsobuje, že o stroje, z nichž každý stojí od osmi do 24 tisíc dolarů, je zájem i v ekonomicky horších časech.

"Navzdory kolísavosti výroby motocyklů ve světě jako celku je prodejní cyklus harlejů vůči ekonomickým faktorům v podstatě imunní," uvedla Felicia Kantorová, analytička firmy Lehman Brothers.

O motocykly Harley-Davidson je nyní například v USA takový zájem, že zákazníci musí čekat až rok, než se na ně dostane řada. Někteří odborníci se dokonce domnívají, že neuspokojená poptávka image značky paradoxně ještě vylepšuje. "Nejhorší věc, kterou by teď mohli udělat, je uspokojit ji. V okamžiku, kdy to udělají, ztratí značka svou mystiku," potvrzuje americký marketingový expert Al Ries. Vedení Harley-Davidsonu si je této skutečnosti vědomo, přesto chce zkrátit dobu čekání na nový stroj alespoň na půl roku.

Ne vždy byl Harley-Davidson v tak skvělé formě jako dnes. Společnost vznikla v roce 1903. Pomohly jí obě světové války, kdy dodávala své stroje americké armádě. Ale dvakrát se také ocitla na pokraji zkázy. Tlak japonských výrobců motocyklů, kteří v šedesátých letech a pak znovu v osmdesátých letech ovládli trh svými moderními stroji, vydržela firma jentaktak. Problémy jí navíc způsobilo i zhoršení reputace značky způsobené oblibou harlejů mezi motorkářskými gangy, jako byly třeba Hells Angels.

Teprve změny ve vedení na konci 80. let přinesly kýžený obrat k někdejší slávě. Důraz na tradici a klasický design byl totiž doplněn i větší pozorností na kvalitu a spolehlivost strojů. Změny se nakonec vyplatily - firma dosahuje rekordních tržeb patnáct let za sebou a její vyhlídky jsou i přes očekávané zpomalení ekonomiky v USA nadmíru slibné.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Mobilní internet - ilustrační foto
Twisto míří s odloženými platbami do Polska. Dostalo injekci 5 milionů eur

Digitální platební služba Twisto získala od holandské ING Group a rakouské pojišťovny UNIQA investici ve výši pěti milionů eur. Ta poslouží na rozvoj služeb v...  celý článek

Studie Škoda Vision E se na autosalonu ve Frankfurtu představí v upravené...
Škoda bude vyrábět baterie pro elektroauta. Pojede na ně i Vision E

Důležitou zakázku získala automobilka Škoda od svého vlastníka německého automobilového koncernu Volkswagen. V Mladé Boleslavi bude vyrábět baterie potřebné...  celý článek

IKEA (Ilustrační snímek).
Konec luštění návodů. IKEA kupuje firmu na hodinové manžele TaskRabbit

Švédský nábytkářský řetězec IKEA se dohodl na koupi společnosti TaskRabbit, která zprostředkovává pracovníky pro drobné domácí práce, například montáž nábytku,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.