„Hašišbedny“ mohou vyjet na koleje. Papírově je z nich tramvaj

  13:00aktualizováno  13:00
Společnost Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) na poslední chvíli zažehnala hrozbu, že přijde o desítky milionů korun na nové vozy pro své úzkokolejky. Drážní úřad tento týden schválil provoz modernizovaných jednotek, které si zatím získaly přezdívky Nautilus či Hašišbedna. Přesto ještě vozy nevyjely do běžného provozu s cestujícími.

Úzkokolejka v Obratani | foto: Petr Lemberk, MAFRA

I když jde o vlak, technicky půjde o vysokorychlostní tramvaj nebo metro. Výpočty ukázaly, že skříň vozu nemá dostatečnou pevnost, která by splňovala normy na železniční osobní vozy. Takové normy jsou důležité především s ohledem na riziko srážky s jiným vlakem: u tramvaje se například nepočítá s tím, že by se mohla srazit s nákladním vlakem, a proto má normy mírnější. Modernizaci vozu prováděla společnost 4Rail.

V praxi tak dojde k paradoxní situaci, kdy JHMD budou fakticky provozovat na železnici tramvaj nebo metro. Podle ředitele odboru drážních vozidel Drážního úřadu Jiřího Hanuše je takový postup možný.

„V praxi to ale znamená, že provozovatel a dopravce tohoto vozidla musí na provozované železniční trati splnit systémy bezpečnostních opatření odpovídající začlenění vozidla do příslušné konstrukční kategorie z hlediska pevnosti. Tuto skutečnost Drážní úřad zdůraznil i ve vydaném rozhodnutí,“ řekl Hanuš.

JHMD proto musí vyřešit svým předpisem provoz takových vozů. Nejde o malichernost právě kvůli možnému riziku srážky s těžším vozidlem. Nejen jedoucím, ale například i odstaveným na nádraží. „Je to jedna z otázek, kterou musí vyřešit,“ dodal Hanuš. Bez předpisu nemohou vlaky i přes schválení vyjet. 

Fotogalerie

To ale prakticky vylučuje provoz jiných vlaků na této trati. JHMD však mají ještě jiný problém, který nevyřeší jen jejich předpis. Obě tratě jindřichohradeckých úzkokolejek vedou po trati s běžným rozchodem v takzvané splítce a ta patří Správě železniční dopravní cesty. „S ohledem na existenci splítky u Jindřichova Hradce se jedná svým způsobem o 'odvážné' rozhodnutí. Je otázkou, jestli i SŽDC musela upravit své vnitřní předpisy tak, aby byla vyloučena jízda jiného vlaku na dané trati,“ komentoval odborník na železniční právo Petr Špetlák. 

Předpis pro provoz ale podle české legislativy už nemůže kontrolovat Drážní úřad. „Všechny vnitřní předpisy související s nasazením v podstatě nového vozidla do provozu by měly být připravené a kompetentní zaměstnanci by měli být proškolení ještě před nasazením tohoto vozidla do provozu. Záleží na přístupu a zodpovědnosti samotného dopravce,“ dodal Hanuš. Zda tento předpis už dopravce má, není jasné. 

JHMD měly prokázat schválení vozu už dříve, regionální rady dvou operačních programů (Jihovýchod a Jihozápad) jim ale nakonec prodloužily termín dodání potvrzení o schválení až do konce září. Celkem mají na čtyři modernizované vozy dostat 33 milionů korun. Jde o rumunské vozy, které firma dovezla z Polska, modernizaci provedla firma 4Rail. Ta se k celé záležitosti za dva dny nevyjádřila, stejně jako vedení JHMD.

Hašišbedna v reportáži České televize:

Autor:

Nejčtenější

V příštím roce přijde ekonomická krize, řekl ekonom Pikora v Rozstřelu

Ekonom Vladimír Pikora v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel. (4. prosince 2018)

„O tom, že krize přijde, nemusíme pochybovat. Podle mého názoru k tomu dojde v příštím roce,“ uvedl ekonom Vladimír...

Světové burzy rychle ztrácejí, propad akcií může přivolat recesi i v Česku

Newyorská burza (24. 8. 2015)

Finanční trhy zachvátila „blbá nálada“. Burzy po celém světě již několik dnů v řadě ztrácejí a ani vyhlídky nejsou...

Štědrá nadílka ve Škodovce, zaměstnanci dostali bonus i prémii 12 tisíc

Ilustrační snímek

Zaměstnanci mladoboleslavské automobilky Škoda si před letošními Vánocemi výrazně finančně polepší. Společnost totiž...

Protesty drtí francouzskou ekonomiku, šokovaní turisté ze země odjíždějí

Hnutí žlutých vest opět demonstruje v Paříži a dalších francouzských městech...

Protesty takzvaného hnutí žlutých vest proti vládním reformám těžce zasáhly francouzskou ekonomiku. Výrazný útlum tržeb...

Finanční správa si kvůli EET došlápla na soukromé kluby, padaly pokuty

Příběh elektronické evidence tržeb

Zátah ve 24 provozovnách, označených jako soukromé kluby, kde se místní scházejí za zábavou a za pitím, uskutečnili v...

Další z rubriky

České dráhy přestěhují sídlo. V Praze hledají náhradní budovu

Budova ministerstva dopravy na Nábřeží Ludvíka Svobody v Praze

České dráhy hledají pro své ústředí náhradní budovu. V dosavadním sídle na nábřeží Ludvíka Svobody, o něž se...

Ropa je levná, někteří pumpaři však dál drží ceny pohonných hmot vysoko

Ilustrační snímek

Paliva pokračují v poklesu. Trend, příznivý pro řidiče, se zřejmě nezastaví dřív než v polovině prosince. Pohonné hmoty...

Tendry za miliardy. Železničáři modernizují trať u Černošic

Modernizace železniční trati u nádraží Praha-Hostivař

Správce železnic schválil parametry výběrových řízení pro šestici velkých železničních dopravních staveb. Mezi...

Najdete na iDNES.cz