Obě černé skříňky byly tento týden poslány do Francie, protože etiopské úřady nemají potřebné kapacity k jejich analýze. Francouzský úřad sdělil, že získané informace předal etiopským vyšetřovatelům. Technická práce na zapisovači letových údajů i na záznamníku hlasů v kabině je nyní ukončena, uvedl francouzský úřad. Ten však není přímo zapojen do vyšetřování příčin havárie.
Etiopská ministryně dopravy Dagmawita Mogesová podle listu The Wall Street Journal řekla, že analýza dat z těchto takzvaných černých skříněk Boeingu 737 MAX ukazuje „jasnou podobnost“ s havárií letounu téhož typu indonéské společnosti Lion Air loni v říjnu. Předběžná zpráva o výsledcích vyšetřování má být podle ní hotová do měsíce. Také řekla, že černé skříňky ze zříceného stroje jsou v dobrém stavu a podařilo se z nich získat všechna relevantní data. Vyhodnocují je etiopští a američtí vyšetřovatelé.
Americký Federální úřad pro letectví už ve středu uvedl, že informace o nehodě etiopského letadla a upřesněná data o trase jeho letu vykazovaly určité podobnosti s havárií letounu společnosti Lion Air. Na základě těchto informací řada zemí v celém světě v průběhu týdne vyhlásila zákaz provozovat letadla Boeing 737 MAX.
Hodinové školení i příručky na nový boeing byly nedostatečné, tvrdí piloti |
Společnost Boeing čelí podezření, že za obě tragické havárie během necelého půl roku mohou vadná čidla a chyba softwaru. Předběžná zpráva o příčině pádu letadla Lion Air se soustřeďovala na údržbu, výcvik pilotů a chování automatického systému letadla při poklesu vztlaku pod křídly. Konstatovala, že piloti měli potíže s udržením kontroly nad strojem ve chvíli, kdy automatický bezpečnostní systém opakovaně poslal letoun do střemhlavého letu.
První záběry na místo zříceného etiopského letadla (10. 3. 2019):
Mluvčí Boeingu prohlásil, že úřad FAA dospěl k závěru, že stabilizační systém MCAS zabudovaný v letadlech Boeing 737 MAX splňoval všechny certifikační a regulatorní požadavky. Stroj 737 MAX měl osvědčení v souladu se stejnými požadavky, jaké FAA kladl na všechny předchozí nové letouny, zdůraznil mluvčí.
Deník The Seattle Times napsal, že bezpečnostní analýza nového kontrolního systému používaného v letounech 737 MAX odhalila několik zásadních nedostatků. Podle listu, který se odvolává na současné a bývalé experty z FAA, bezpečnostní analýza u Boeingu podcenila schopnosti nového systému.