„Parlament uzavřel 50 let trvající debatu a rozhodl, že se letiště má dále rozvíjet,“ uvedl šéf Heathrow John Holland-Kaye. Dodal, že vzdušný přítav nyní funguje na 98 procentech své kapacity a nemá žádný prostor pro růst. Stavět by se mělo začít v roce 2021 s tím, že projekt bude otevřen o pět let později.
Podle britského ministerstva dopravy ranvej umožní uskutečnit dodatečných 260 000 letů ročně, dnes jich největší evropské letiště ročně odbaví 474 tisíc. Nová dráha zajistí během nadcházejících 60 let britské ekonomice podporu v hodnotě 74 miliard liber (necelé 2,2 bilionu korun) a vytvoří 100 tisíc nových pracovních míst.
Jenže to, co prošlo na zasedání ve Westminsterském paláci, ještě zajisté čeká dohra. Britská odnož hnutí Green Peace se už nechala slyšet, že je připravena v právní bitvě spojit síly se skupinou londýnských radních a starostou města Sadiqem Khanem.
A na pomoc je jim připravena přispěchat i sít ekologických hnutí Přátelé Země. Ta se zaštiťuje dopadem provozu letiště na klimatickou změnu. „Historie tvrdě odsoudí ty, kteří podpořili klima decimující novou ranvej,“ uvedla organizace.
Kritici výstavby nové letové dráhy upozorňují na to, že kvůli výstavbě budou muset být strženy stovky domů, některé staré i tisíc let. Hluk a emise ze zvýšeného provozu navíc dopadnou na obyvatele žijící v západní a jihozápadní části metropole království.
Kabinet Theresy Mayové však veřejnost ujistil, že nová letištní dráha bude šetrná k životnímu prostředí. Exekutivní úřad si do budoucna vyhradí právo pokutovat provozovatele letiště i dopravce za nedodržování letových a dalších pravidel.
Velký kritik výstavby Boris Johnson na hlasování chyběl
Klíčové úterní hlasování, kterému předcházela čtyřhodinová debata, se neobešlo bez kontroverzí. Na plénu úplně chyběl ministr zahraničí a někdejší starosta Londýna Boris Johnson. Ten se přitom v minulosti nechal slyšet, že je připraven výstavbě třetí dráhy letiště bránit i „lehnutím si před buldozery.“
Johnson místo klíčového hlasování odletěl na zahraniční cestu do Afghánistánu. Proti výstavbě bylo i osm jeho konzervativní spolustraníků. Výstavbu nepodpořil ani lídr opozičních labouristů Jeremy Corbyn. Pro přitom bylo 119 jeho spolustraníků, 96 hlasovalo proti. Hlasování nakonec prošlo v poměru 415 ku 119 hlasům.
Za 25 minut z centra Prahy na letiště. Projekt železnice se rozbíhá |
Britové přitom nejsou ani zdaleka jediní, kdo chce modernizovat svoji letovou tepnu. Velkorysé plány ohlásilo letos i vedení Letiště Praha. To ve své vizi rozvoje počítá s investicemi ve výši 27 miliard korun a zdvojnásobením počtu cestujících. V prvních letech má jít spíše o menší úpravy v areálu letiště, zásadní investice chystá letiště po roce 2020.
Součástí investic bude především výstavba nové paralelní vzletové a přistávací dráhy, o které se mluví už deset let a rozšíření stávajícího Terminálu 2. Hlavní české letiště vychází z prognóz na zdvojnásobení leteckého provozu nad Evropou během příštích 20 let.