Jaroslav Palas končí v dozorčí radě Českých drah.

Jaroslav Palas končí v dozorčí radě Českých drah. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Hejtman Palas končí na drahách. Střídá ho náměstek Daniel Bartek

  • 15
Na polovině zasedání dozorčích rad Českých drah letos moravskoslezský hejtman Jaroslav Palas (ČSSD) chyběl. Ode dneška se už ze zasedání nebude muset omlouvat: řídící výbor státního dopravce ho odvolal z dozorčí rady. Jeho místo zaujme náměstek ministra dopravy Daniel Bartek.

O Palasově odvolání se mluvilo už několik měsíců, nakonec se z něj stala i politická záležitost. Ministr dopravy Pavel Dobeš jeho odvolání považuje za logické vzhledem k tomu, že kraje chtějí ministerstvo dopravy žalovat za nedodržování memoranda z roku 2009, které zajišťovalo krajům stálý přísun peněz na dotace regionálních vlaků. Odvolání Palase potvrdil MF DNES šéf dozorčí rady Českých drah Lukáš Hampl.

"Premiér Nečas mi ve čtvrtek v odpoledních hodinách záměr telefonicky potvrdil s odůvodněním, že jde o reakci vlády na žalobu krajů," uvedl pro iDNES.cz k Palasovu konci jihomoravský hejtman a místopředseda ČSSD Michal Hašek. (čtěte Hašek hrozí vládě soudem)

"Nedovedu si představit, že by v jednom okamžiku někdo zastupoval jak kraje, tak ČD. Byl bych špatný hospodář, kdybych připustil, že bude mít protistrana přístup k veškerým dokumentům ČD," dodal ministr dopravy Pavel Dobeš.

Palas seděl v dozorčí radě jako zástupce krajů od března roku 2010. Podle informací MF DNES je jeho účast na jednáních zhruba jen poloviční, na řadě jednání chyběl. Měsíčně za svou práci na drahách dostává 30 tisíc korun.

Hašek ale v Palasově časté absenci nevidí problém. "Jeho účast odpovídá například účasti členů vlády na hlasování ve Sněmovně," uvedl Hašek.

Změna v dozorčí radě je velmi nepříjemnou zprávou pro šéfa Českých drah Petra Žaludu. Jeho může odvolat právě dozorčí rada. Až dosud ale ministerstvo dopravy, které podle informací MF DNES velmi zvažuje jeho odvolání, nemělo v dozorčí radě potřebný počet hlasů pro jeho konec. Palasovým odchodem si už většinu pojistili.