Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

On-line duel

Hejtman se utká se Student Agency v duelu o provozu regionálních vlaků

Radko Martínek

Radko Martínek

Jiří Schmidt

Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency.
velikost textu:
vydáno 3.12.2009 11:00
České dráhy stojí v centru ostrých sporů o provozování regionálních vlaků. Kraje s nimi totiž podepsaly smlouvu, ve které jim garantují minimálně desetiletý monopol. Hejtman Pardubického kraje Radko Martínek tvrdí, že právě tato dohoda zlepší dopravu. Jiří Schmidt ze Student Agency to popírá. Jejich odpovědi z duelu naleznete zde.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 3. prosince 2009 do 11:23

OTÁZKA: Pane Martínek, kraje a stát se dohodly na jednotném postupu, který napadá podnikatel Radim Jančura. Neobáváte se, že evropský soud najde mezeru v memorandu, kam stížnost žene Jančura? Nespokojený cestující
Radko Martínek Radko Martínek: Postupovali jsme zákonně podle legislativy platné u nás i v Evropské unii. Kraje musí spolupracovat, protože železniční tratě je vzájemně propojují. Kraje musí řešit nevyváženost železniční dopravy mezi jednotlivými kraji. Stížnosti pana Jančury se neobáváme. 3.12.2009 11:36
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: My v to doufáme. Jsme přesvědčeni, že není možné přestupovat základní principy evropského práva. V podobné věci už třikrát rozhodl Evropský soudní dvůr a několikrát znovu zdůraznila Evropská komise. Podívejte se na náš web (regoijet.cz), jsou tam odkazy na rozsudky a interpretační oznámení EK.
OTÁZKA: Dobrý den, pane hejtmane. Co ČD krajům nabídli? Lukáš J
Radko Martínek Radko Martínek: Výhoda také je, že z hlediska přidělování finančních prostředků jsou České dráhy považovány za veřejnoprávní subjekt, na čemž budou kraje šetřit desítky milionů korun při přidělování dotací z Evropské unie. 3.12.2009 11:36
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Sliby!
OTÁZKA: Dobrý den, ministerstvo dopravy uzavřelo s ČD tendr na provoz rychlíků na dalších 10 let. Na rozdíl od regionů ale slibuje, že postupně bude na dotovaných tratích vyhlašovat výběrová řízení. Co na to říkáte? Přihlásili byste se do takového tendru? Beruška
Radko Martínek Radko Martínek: Asi tento dotaz není přímo určen mně, ale odpovím. V dálkové dopravě určitě výběrová řízení provést lze a budu velmi zvědav, jak v těchto tendrech soukromí dopravci uspějí. Mimochodem upozorňuji, že ministr Slamečka, když tento záměr vyhlašoval, zároveň sdělil, že tendry okamžitě zruší, pokud by se ukázalo, že se po výběrovém řízení bude jezdit dráž než teď. To by se lehce mohlo stát. Ostatně si vzpomeňte na příklad z jiné branže - havarijní pojištění, kde se také říkalo, jak se zlevní, když se do systému zavede konkurence. A pokud máte auto, tak jistě víte, jak to dopadlo. Na druhé straně, pokud se soukromí dopravci osvědčí, bude to pro nás určitě významná reference, že s nimi můžeme seriózně jednat. Ostatně co byste řekl na kraj, který podepíše smlouvu s firmou po výběrovém řízení, která nemá jediný vlak v provozu, nemá prakticky žádné zaměstnance příslušné odbornosti a slibuje, že bude levnější, rychlejší a modernější. 3.12.2009 11:37
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Dobrý den Beruško, určitě, tento proces jsme inciovali našimi nabídkami. Na tendry se moc těšíme.
OTÁZKA: Kolik chtějí do vozidel investovat ČD? Víte to, pane hejtman? Klárka
Radko Martínek Radko Martínek: Za deset let počítají s investicí 11 miliard a navíc se zavázaly k úsporám v řádu stovek milionů korun. Jenom v příštím roce hodlají ušetřit 700 milionů korun. 3.12.2009 11:40
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Včera ČD oznámily, že 20 miliard za deset let. Takže 2 miliardy ročně. Kdyby na trh vstoupili další dopravci s obrovskou finanční silou (Arriva, Veolia, NL, DB,...), mohlo by to být mnohonásobně více.
OTÁZKA: Dobry den, rád bych zeptal, proc se kraje bojí-bály vypsat veřejnou zakázku?? Jestliže je podle vašich slov nabídka CD tak užasná , tak by přeci jasně vyhrála ?!? Všichni by byli spokojeni a nebylo by žadné podezření, spekulace a pod... vitvit
Radko Martínek Radko Martínek: Vážený, jak jsem již dříve odpověděl na jiný dotaz, vypsat výběrové řízení není v této chvíli dle mého názoru v regionální dopravě možné. Neexistují firmy, které by měly příslušné reference a rizika pro kraj jsou při takovém postupu nezdůvodnitelná a neudržitelná. Pokud by soukromý dopravce, kterého bychom si vybrali, zkrachoval, znamenalo by to zároveň nutnost vrátit evropské dotace a totální zruinování krajského rozpočtu. Co byste potom na takovéto rozhodnutí říkal a co by psaly noviny, si dovedu živě představit. A měly by ostatně pravdu. Hazardér tohoto druhu rozhodně nejsem. 3.12.2009 11:41
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Přesně tak, pane. Mohl byste dělat poradce hejtmana :-)
OTÁZKA: Jaké výhody plynou pro kraj z desetileté smlouvy? Starý otec
Radko Martínek Radko Martínek: Jak jsem již uvedl, není toho málo. Čtyři miliardy z fondů EU, 11 miliard z odpisů a zisků ČD a další miliardy z vlastních prostředků a komerčních zdrojů. Tzn. že do obnovy vozidel půjde minimálně 20 miliard. 3.12.2009 11:45
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Obecně: desetileté smlouvy jsou v pořádku, protože dopravci mohou obnovovat vozidla. ALE: 1. musí být vyrovnané a pro kraj výhodné (ty nové smlouvy, o kterých víme, jsou pro kraje drasticky nevýhodné - přebírají velmi podivné závazky za dopravce). Tendry mají tu výhodu, že si v nich kraje stanovují PRO NĚ výhodné smluvní podmínky - a dopravci je prostě musí akceptovat. 2. musí být vytendrované, aby se kraje přesvědčili, že vybraly ty nejvýhodnější nabídku. Je třeba si uvědomit, že současné smlouvy na 10-15 let budou zavazovat i budoucí krajské vlády!
OTÁZKA: Dobrý den pane Schimdte. Kolik provozujete tratí a kolik máte vlastních vlaků? Jak velké investice plánujete do vlaků a tratí? Daniel Tomášek
Radko Martínek Radko Martínek: Dobrý den, tato otázka není určena pro mne. 3.12.2009 11:45
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Jsme nový dopravce, vlaky objednáváme na konkrétní projekty, které vychází ze soutěží a nabídek. Pro tyto projekty máme závazné garance dodání od výrobců a zajištěné financování. Investice: například pro Plzeňský kraj byla investice do vozidel ve výši 1,4 miliardy korun.
OTÁZKA: Dobrý den, chci se zeptat pana hejtmana Martínka, jestli jel někdy v poslední době vlakem ( zejména tím myslím nějakou menší regionální trať ) , např. s malými dětmi. Já ano a můžu říct , že bych mu to nepřál , ty zastarelé 30 let staré vozy, špína, nepořádek - hrůza. Myslím, že jediné co by to mohlo změnit je konkurence, které bohužel on a jemu podobní zabránily na náš trh vstoupit. Takto nás cestující budou mít dál České dráhy jako rukojmí bez jakéhokoli zlepšení. Ptám se proč nezmodernizovali tratě a vozový park už dávno, když máme dvacet let po revoluci ? Když neustále zdražují jízdné , kam ty peníze mizí ? Děkuji, že jste na dalších deset let zabránily jakémukoli zlepšení v železniční dopravě !!! Michal
Radko Martínek Radko Martínek: Vážený pane Michale, asi vás překvapím, ale vlakem čas od času jezdím a to i regionálním. Vím, v jakém stavu jsou, a právě proto jsem se výrazně podílel na dohodě mezi státem a kraji, aby se to změnilo. Navíc jsem letos strávil dovolenou ve Švýcarsku - železniční, jezdil jsem jenom vlakem, abych zjistil, jak to funguje tam, kde jsou nejdál. Do Švýcarska budeme mít ještě hodně daleko, ale jsem přesvědčen, že se situace značne lepšit. Michodem cena železničního lístku ve Švýcarsku je pro našince astronomická. 3.12.2009 11:48
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Na obranu drívějších vedení krajů: dříve to šlo opravdu těžko, nebyly nastaveny stabilní podmínky financování. Teď obnovovat lze - ale trh je hermeticky uzavřen pro konkurenci, která by mohla situace zlepšit. PS: denně jezdím vlakem více než 300 km, problémy vidím - lze je řešit, ale nejrychleji v konkurenčním prostředí.
OTÁZKA: dobrý den, dotazy na pana Martínka: kolik spojů bude bez náhrady zrušeno od nového roku ve vašem kraji ? A kolik tím kraj ušetří / kolik peněz z toho půjde na zlepšení současného stavu drah ? Kolik z toho zaplatí občané skrze daně ? Mizauq
Radko Martínek Radko Martínek: Vážený, nezruší se prakticky nic. Dopravní oblsužnost je smlouvou zachována. Naše náklady se zvýší o cca 10 milionů. Dohoda nám zaručuje modernizaci kolejových vozidel v rozsahu asi 600 milionů korun. 3.12.2009 11:51
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Rozpočet kraje na zajištění železničních spojů je navýšen o 146 milionů korun, tzn. o 51% oproti minulému roku (tak, jak to stanovuje usnesení vlády). To je zvláštní, že se spoje - po takovém navýšení rozpočtu budou rušit, že? Ale osobně nevím, zda pardubický kraj rušit bude. Sousední Královehradecký určitě (přesto, že tam došlo k obdobnému navýšení úhrady).
OTÁZKA: Jo, a ještě jeden dotaz. Jsou ČD opravdu pro kraj tak výhodným partnerem? Starý otec
Radko Martínek Radko Martínek: Určitě ano, v roce 2008 přepravily přes 175 milionů cestujících a mezi členskými zeměmi EU zaujímají první místo v počtu přepravených osob. 3.12.2009 11:52
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Toť otázka. Jsem přesvědčen, že ve výběrovém řízení by kraj nalezl ještě lepšího partnera, byť by to byly České dráhy.
OTÁZKA: Dobrý den pane Schmidte, sice jsem se těšil na pana Jančuru, ale přesto se zeptám Vás na 3 otázky: 1. Nějak nechápu Váš ekonomický model, který by zajistil dopravní obslužnost moderními vlaky na VŠECH regionálních tratích. Nebo by to bylo stejně jako s autobusy, že byste si vybral jen některé. 2. Kolik zaměstnáváte železničářů? 3. Váš šéf se pochlubil, že s ušetřených peněz zaplatí antikampaň proti oranžovým krajů. Nebylo by lepší věnovat peníze na užitečnější věci, třeba charitu nebo na léčbu rakoviny? Danielus
Radko Martínek Radko Martínek: Tyto otázky jsou určeny pouze pro pana Schmidta. 3.12.2009 11:54
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: To mne mrzí, snad pana Jančuru alespoň trochu nahradím. ad 1. Nikoliv - v objednávané dopravě nejsou žádné "lepší" ani "horší" tratě. Pokud se zavazujeme k provozu na všech tratích, je to bez ohledu na to, jaké jsou na konkrétní trati tržby. Takže odpověď: na všech! ad 2. Dva (sebe a kolegu Paroubka). V naší databázi žádostí o zaměstnání je několik desítek současných železničářů, kteří chtějí hledat upltanění u nového dopravce. Ti k nám přijdou, jakmile se otevře trh. ad 3. Charita a léčba rakoviny jsou nesmírně důležité otázky. na druhou stranu: pan Jančura je jediný, kdo se nebojí otevřeně upozornit na současné politické průšvihy.
OTÁZKA: Neodpustím si pane Schmidte ještě jeden dotaz. Teď si čtu jedeb rozhovor s vaším šéfem, kde používá docela silná slova na adresu hejtmanů. Zdálo se mi to nebo v okamžiku, kdy vaší firmě docházejí argumenty, napadáte své „nepřátele“ vulgarismy. Máte to zapotřebí? Anebo to vše děláte jen pro své zviditelnění... Danielus
Radko Martínek Radko Martínek: Souhlasím s tím, že by měl být dialog veden v mezích slušnosti, přestože na věc nemusíme mít stejný názor. 3.12.2009 11:56
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Neřekl bych, že nám dochází argumenty. Pan Jančura je značně emotivní typ...
OTÁZKA: Pane Martínku, v čem podle vás pan Jančura nemluví pravdu? Šakal
Radko Martínek Radko Martínek: Není pravda, že kraje postupují nezákonně. Kraje postupují v souladu se zákonem a plně respektují směrnice EU. Není pravda, že kraje musejí vypisovat výběrová řízení. Evropské směrnice jim nic takového nenařizují. Není pravda, že smlouvy s ČD jsou nevýhodné. Opak je pravdou. ČD jezdí za nižší ceny, než nabízejí jiní dopravci. Nedá se věřit ani tomu, že by pan Jančura ušetřil 20 mld. Kč, když celkový kontrakt na deset let představuje 80 mld. Kč. Z této částky se zkrátka 20 mld. Kč ušetřit nedá. 3.12.2009 11:57
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: To mne zajímá.
OTÁZKA: Bojíte se, že soukromí dopravci na železničních tratích mohou dopadnout jako nízkonákladové společnosti v letecké dopravě? Antonín Zápotocký
Radko Martínek Radko Martínek: Nízkonákladové společnosti jsou nejlepším příkladem, jak takové experimenty mohou končit. 3.12.2009 11:58
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Nebojíme. Je to jiný princip podnikání.
OTÁZKA: Ještě mně zajímá pane Shcmidte kde vezmete peníze na splnění slibů které Student Agency plánuje splnit? KRom toho pan Jančura tvrdil že ušetří 20 miliard. Jak je to možné udělat z 80miliardové zakázky která je naplánovaná na deset let? Vlaky, personál, pronájem zastávek a kolejí přece něco také stojí? Daniel Tomášek
Radko Martínek Radko Martínek: Otázka je určena panu Schmidtovi. 3.12.2009 11:58
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: 1. Financování našich nabídek je zajištěno kombinací bankovních úvěrů a vlastních zdrojů. Ekonomické modely jsou chválené bankami, takže jsou bezpečné. 2. 20 miliard je úspora v případě, kdy ve všech krajích budou podepsány opce na 15 let a při předpokládané inflaci - zakázka je rázem za 150 miliard. 20 mld. (13) lze uštřit. Pro příklad: ČD dávaly ve výběrových řízeních cenu až o 80% nižší, než při přímém zadání - takže rezervy jsou. Soukromí dopravci standardně nabízí své služby o 20-30% levněji, než ČD. 3. Ano, provozní náklady stojí, jsou součástí kalkulací.

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.