On-line duel

Hejtman se utká se Student Agency v duelu o provozu regionálních vlaků

Radko Martínek

Radko Martínek

Jiří Schmidt

Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency.
velikost textu:
vydáno 3.12.2009 11:00
České dráhy stojí v centru ostrých sporů o provozování regionálních vlaků. Kraje s nimi totiž podepsaly smlouvu, ve které jim garantují minimálně desetiletý monopol. Hejtman Pardubického kraje Radko Martínek tvrdí, že právě tato dohoda zlepší dopravu. Jiří Schmidt ze Student Agency to popírá. Jejich odpovědi z duelu naleznete zde.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 3. prosince 2009 do 11:23

OTÁZKA: Dobrý den, mám dotaz na pana Martínka - Když ČSSD vládne ve všech krajích tak jste snad třeba alespoň v jednom kraji mohli udělat experiment a provozování regionální tratě nechat soukromníkovi, nemyslíte že to je dobrý nápad? pjotrrrr
Radko Martínek Radko Martínek: Dle mého názoru se v regionální dopravě žádné experimenty dělat nemohou. Je to doprava, která zajišŤuje denodenně přístup lidí do zaměstnání, nemocnic atd. Mimochodem celá záležitost není záležitostí ČSSD, ale u nás na zastupitelstvu byla smlouva schválena jednomyslně. 3.12.2009 12:00
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: A proč jen v jednom kraji? Není to žádný experiment, v Německu, Nizozemí, Švédsku, Dánsku, Polsku, jinde se tendruje ve velkém a vždy to přineslo obrovské zvýšení kvality a snížení veřejných výdajů.
OTÁZKA: Dotaz na oba: Oba říkáte, že musí dojít k modernizací vlaků. S tím podle mě každý souhlasí. Pane Martínku, zvládnou to češké dráhy? Pane Schmidte, proč a z jakých skutečností si myslíte, že byste to zvládli lépe? Denně jezdím vlakem a musím říci, že se cestování během posledních pěti let docela zlepšilo. Danielus
Radko Martínek Radko Martínek: Nezbývá než zopakovat již uvedené skutečnosti, že České dráhy konečně po letech váhání získaly pevný finanční systém, kterým garantuje skutečné náklady, proto mohou ve větší míře než doposud modernizovat jednotlivé vlakové soupravy. České dráhy jsou jediným dopravcem, který má dostatek vyškoleného personálu, který je schopen zabezpečovat dopravu v celé šíři. České dráhy také vlastní zařízení nutná k provozování regionální železniční dopravy. České dráhy vzhledem k tomu, že jsou vlastněny státem, poskytují garanci, že dohoda mezi státem a kraji bude dodržena. 3.12.2009 12:04
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Noví dopravci jsou efektivnější a dravější, používají nových metod, nejsou zatíženi minulostí, nejsou spjati s politikou. Ale důležité také je, že i ČD by se zlepšily v konkurenčním prostředí. Dobrý příklad: před třemi lety se tendrovala dálková linka Pardubice - Liberec. Zvítězily ČD - a od té doby zlepšily služby na této lince o 100%, vlaky jezdí včas, jsou zpravidla čisté a výrazně přibylo cestujících. A stát za provoz platí o 60% méně, než před tendrem. Takže: konkurence funguje, efekty jsou vícenásobné.
OTÁZKA: Pane hejtmane, pan Jančura tvrdí, že myslí především na cestující. Proč s ním tedy kraj nechce spolupracovat? Předseda fanklubu Student Agency
Radko Martínek Radko Martínek: Kdo jiný to myslí lépe s cestujícími než kraj, který potřebuje své obyvatele dopravit do zaměstnání, do škol či za zábavou. K dopravní obslužnosti v regionech však musí přistupovat komplexně s ohledem na integrovaný dopravní systém a optimalizaci rozdělení dopravy mezi vlaky a autobusy. Zefektivnit hromadnou dopravu, jejímž jádrem se stane železnice, mohou pouze kraje. Neslibujeme cestujícím modré z nebe, ale zajištění standardních služeb běžných ve vyspělé Evropě. Vzorem nám může být třeba Švýcarsko, které jsem měl možnost v létě procestovat. 3.12.2009 12:05
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Nevím, pane předsedo.
OTÁZKA: Vadí hejtmanům systém úhrad prokazatelné ztráty? Iveta
Radko Martínek Radko Martínek: Je pravda, že systém by měl být spravedlivější, aby na tom byly všechny kraje přibližně stejně. 3.12.2009 12:06
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Myslím, že je (v rámci možností) nastaven dobře. Některá vylepšení se plánují s novým Zákonem o veřejné dopravě.
OTÁZKA: Je pravda, že memorandum umožňuje krajům postupovat ve výběru dopravce nezávisle? Autíčko
Radko Martínek Radko Martínek: Ano. Memorandum skutečně nechává rozhodnutí na jednotlivých krajích. Nenecháme si však vnucovat názor, že musí vypisovat veřejná výběrová řízení. Dle platných směrnic EU kraje nemusí, na rozdíl od autobusové dopravy, vypisovat veřejná výběrová řízení. Co naopak musí, je zajištění celé dopravní obslužnosti krajů a její propojení se sousedními regiony bez ohledu na krajské hranice. Ze systému nelze vybírat pouze jednotlivé tratě. Je to podobné jako se zdravotnictvím. I regionální železniční doprava je veřejnou službou, kterou by také měla zůstat. 3.12.2009 12:08
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Bohužel, přímo v Memorandu je stanoveno, že "asociace krajů SE ZAVAZUJE ZAJISTIT JEDNOTNÝ POSTUP KRAJŮ" (bod 2, článku 3). Takže o nezávislém jednání krjů lze pochybovat.
OTÁZKA: Jsem možná hloupá, ale nechápu, co vlastně memorandum přineslo. Jiřina
Radko Martínek Radko Martínek: Chápu, že laické veřejnosti nemusí být zcela srozumitelné, ale v podstatě jde o toto: přinese stabilizaci finančních prostředků na regionální dopravu na dalších deset let, a to na základě solidarity mezi státem a kraji a kraji navzájem. Dále valorizaci těchto prostředků o inflaci, stabilizaci výdajů, které musí vynakládat kraje a stát, přičemž valorizovaná cena je nejvyšší možná. Všechna ostatní rizika nese dopravce. Umožní také modernizaci kolejových vozidel. Regiony soudržnosti mohou vypsat výzvy z regionálních operačních programů na 3,7 miliard korun. Co je rovněž důležité, je stabilizace rozsahu železniční dopravy na 82 milionů vlakokilometrů. Není nutné nadále výrazně omezovat železniční dopravu. Kraje zároveň dokončí vzájemně propojené systémy integrované dopravy, které zefektivní hromadnou dopravu a jejím jádrem se stane železnice. A myslíme také na naše železničáře, kterým stabilizujeme pracovní příležitosti. 3.12.2009 12:13
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Nejste hloupá. Pro Vás jako cestujícího nepřineslo v zásadě nic - ono jen opisuje usnesení vlády.
OTÁZKA: jakou cenu budou kraje platit za os./km ? je tato cena ve všech krajích stejná? četl jsem, že plzeňský kraj si nechal udělat nabídky od více dopravců, můžete zveřejnit kolik nabídl RegioJet a kolik ČD? Luke
Radko Martínek Radko Martínek: Cena není ve všech krajích stejná. V průměru je to 98 Kč za kilometr. 3.12.2009 12:15
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Neplatí se za oskm, ale za kilometr ujetý vlakem - tzv. vlkm - vlakokilometr. V Plzni kraj zvěřejnil, že ČD vykazují náklady (na tendrovaných tratích) 148 Kč/vlkm za současný stav, my jsme nabídli 118 Kč/vlkm za provoz kompletně nových souprav.
OTÁZKA: Pane Martinku, opirate svoji jistotu v CD o to, ze je to ve smlouve. Cozpak by podobne podminky nebyly ve smlouve s kymkoliv, kdy by vyhral tendr na provozovani dopravy? Muzete jasne rici, proc neni na tuto zakazku vypsan normalni tendr, bez toho, aby jste se uchyloval k tomu, ze nabidky jinych nez CD jaou nerealne? Daniel Melichar
Radko Martínek Radko Martínek: Nevím, co bych vám ještě řekl. Chcete po mně, abych podepsal smlouvu s firmou, která mi naslibuje hory doly, nemá v provozu jediný vlak, nemá žádné nebo téměř žádné zaměstnance s odbornou způsobilostí, nemá smlouvu s ČD o zajištění provozu nádraží a dalších potřebných zařízení. Této firmě mám přidělit dotace z EU za region soudržnosti v celkové výši 628 milionů korun a každý den 10 let se třást, že firma vyhlásí úpadek a kraj za ni vševhny tyto peníze vrátí Evropské unii. To po mě opravdu chcete? Navíc firma vykládá, že všude budou jezdit moderní vlaky a ani si nezjistí, že na minimálně 60 procentech regionálních tratí to není ani technicky možné a vykládá mě, že z 80 miliard ušetří dvacet, když je i malému dítěti jasné, že to je nesplnitelný slib. Tomu mám uvěřit? 3.12.2009 12:17
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Nevím, co pan Martínek napsal, ale je pravdou, že se často odkazuje na to, že nabídky ostatních dopravců nejsou reálné. K tomu nemám co říci - reálné jsou, kdyby nebyly, neschválí financování banky a nabídky by nemohly být podány.
OTÁZKA: Dobrý den, chtel jsem se zeptat pana Martínka z čeho usuzuje že tato dohoda zlepší dopravu. Všude ve svetě kde funguje konkurence je doprava, myslim kvalita dopravy a služeb na daleko vyšší urovni než u nas. Právě z toho důvodu nejsem schopen pochopit jak bez konkurence se toto muže podarit viz. celkový stav vlaku a služeb českých drah jako celku. Jiri V.
Radko Martínek Radko Martínek: Vážený pane, konkurence se bude postupně otevírat v dálkové dopravě. Tam také mohou soukromé firmy prokázat své schopnosti. Pokud je prokáží, pak mohou vstoupit i do regionální dopravy, která je z mnoha důvodů mnohem a mnohem složitější. 3.12.2009 12:18
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Ano, je to tak. Konkurence velmi pomáhá všem dopravcům, být lepší.
OTÁZKA: Opravdu se pan Martinek cítí být odborníkem na regionální dopravu? Pro kraje by asi bylo výhodnější, kdyby je zastupoval člověk, který se v problematice orientuje. NEX
Radko Martínek Radko Martínek: Určitě se nepovažuji za člověka, který je odborníkem v železniční dopravě. Spolupracuji však s celou řadou lidí, kteří jsou ödborníky na železnici. 3.12.2009 12:21
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: To nevím, nikdy jsem neslyšel, že by pan Martínek byl odborníkem na železniční dopravu. Už mnoho let přednáším v oboru, účastním se různých projektů a s panem Martínkem jsem se v odborné diskusi ještě nesetkal. To, kraje zastupuje v této věci politik, nikoliv odborník, je obecný a širší problém politiky.
OTÁZKA: Otázku nemám - jen doufám, že antimonopolní úřad udělá nápravu. Apačka
Radko Martínek Radko Martínek: Jsem přesvědčen, že postupujeme zcela v souladu se zákonem. Vážení čtenáři, děkuji vám mnohokrát za odpověď a těším se, že se v roce 2012 společně projedeme novými, moderními, rychlými a spolehlivými vlaky. :) 3.12.2009 12:22
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Též.
OTÁZKA: Jsem přesvědčen, že České dráhy díky svým zkušenostem a tradici měly dát konkurenceschopnou nabídku. Jsem přesvědčen, že firma provozující různé druhy dopravy by si nemohla dovolit nedodržet smlouvu v oblasti regionáálních železnic, prostě proto, že případný její krach by postihl i zbytek firmy. Jaký tedy byl argument pro to, že v soutěži nebyl vybrán dopravce s nižšími náklady?? Je ten argument průkazný? Pavel
Radko Martínek Radko Martínek: Vážený pane, stačí se podívat do zákona a na desítky případů, kdy podnikatel, kterému zkrachuje firma s miliardovými dopady, vesele podniká dál v sesterské firmě. 3.12.2009 12:23
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Nevím přesně, na co reagujete. ČD jsou opravdu silný hráč, to proč se tolik obávají tendrů není ani tak proto, že by nevyhrály - ale pro to, že by musely výrazně snížit cenu a přijmout striktní smluvní podmínky.
OTÁZKA: Pánové, vy jste ale kohouti... Lidé volají po slušnosti nejen v politice a vy, zvláště vy Schmidte, na sebe pálíte od první minuty. Styďte se! Používáte stejného kalibru jako ti největší hulváti na politické scéně? Martina
Radko Martínek Radko Martínek: Za sebe mohu říci, že se snažíme argumentovat věcně a bez emocí. 3.12.2009 12:24
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Nevidím celou diskusi, nemohu tedy posoudit.
OTÁZKA: Pane Martínku, proč je ČSSD vždy proti všemu soukromému. Proč dusíte podnikání v ČR a svými populistickými kroky devastujete státní kasu. Jsou lidé v ČSSD opravdu tak hloupí nebo jen tak všichni toužíte po moci? Petr L.
Radko Martínek Radko Martínek: Určitě nejsem proti všemu soukromému. Se solidními a poctivými podnikateli dlouhodobě a úspěšně spolupracuji. 3.12.2009 12:25

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Dobrý den, byla řešena problematika veřejné podpory, alespoň s ÚHOSem? Bude podána stížnost na porušení pravidel veřejné podpory? A jste připraveni případně problém dotáhnout až před soud? Jan Marecek
Radko Martínek Radko Martínek: Postupujeme přesně podle zákona. Postup jsme si ověřili na ministerstvu dopravy i u soukromých advokátních firem. 3.12.2009 12:28
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: ÚOHS rozhodl již v roce 2006, že při zadávání zakázek v dopravě musí být respoktovány principy primárního práva - tzn. tranpsarence, nediskriminace a rovný přístup. Kraje toto nerespektují. Dopravci se budou obracet na Evropskou komisi - předmětem stížností bude udělení nedovolené státní podpory.

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.