iDNES.cz

On-line duel

Hejtman se utká se Student Agency v duelu o provozu regionálních vlaků

Radko Martínek

Radko Martínek

Jiří Schmidt

Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency.
velikost textu:
vydáno 3.12.2009 11:00
České dráhy stojí v centru ostrých sporů o provozování regionálních vlaků. Kraje s nimi totiž podepsaly smlouvu, ve které jim garantují minimálně desetiletý monopol. Hejtman Pardubického kraje Radko Martínek tvrdí, že právě tato dohoda zlepší dopravu. Jiří Schmidt ze Student Agency to popírá. Jejich odpovědi z duelu naleznete zde.
OTÁZKA: Dobrý den, mám dotaz na pana Martínka - jak si můžete být tak sebejistý, že dráhy začnou modernizovat vlaky a budou provozovat levnější dopravu než soukromí dopravci, když za 20 let zpětně toho nebyly schopné dosáhnout? Nemyslíte, že je načase dát šanci soukromníkům? Čeho se od nich bojíte? Davis
Radko Martínek Radko Martínek: Jsem si jistý, protože je to ve smlouvě. Memorandum konečně za dvacet let vytváří prostor pro to, aby České dráhy mohly pokrýt své náklady. Navíc na Českých drahách od průvodčích až po lidi v managementu pracuje celá řada velmi zkušených a železnici oddaných lidí. To co slibuje pan Jančura je neuskutečnitelné, nemá jediný vlak a nemá ani dostatečně vyškolený personál. Z osmdesátimiliardového kontraktu na deset let se v žádném přípdě nedá ušetřit 20 miliard. Navíc máme všich ni zkušenost s nízkonákladovými leteckými společnostmi, které také slibovaly, že v moderních letadelch přepraví cestující za výrazně levnější ceny a kadždý mohl sledovat, jak to dopadlo. Určitě se nechci ničeho podobného dočkat v regionální dopravě, kterou mám na starosti. 3.12.2009 11:06
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Dobrý den, odpovídáme oba, takže se přidám: jistatota toho, že nikdo není levnější nebo kvalitnější než ČD neexistuje. Tu mohou přinést soutěže.
OTÁZKA: Dobry den, zajimalo by me nekolik veci : 1. kdy ceske drahy budou provozovat ciste vlaky ? jima me hruza jit na zachod ve vlaku-proc davat dotace nekomu, kdo se neumi postarat o cistotu ? 2. proc ceske drahy nabizeji takovy zmatecny system slev, ve kterem se casto nevyznaji ani samy pokladni? 3. proc davat dotace soukrome firme? Je to preci podnikatelsky zamer s rizikem krachu, tak at si za nej jancura odpovida sam-at si sam sezene penize, vlaky a zacne provozovat nedotovane spoje, videli bychom, jakou kvalitu by pak nabizel. 4. otazka, kterou oba pochopite az na konci rozhovoru, proc pri ukonceni pokladani otazek v dany cas otazky presto pribyvaji ? to si je tam ti hoste pripisuji sami, nebo redakce? Proc ma nekdo takovyhle vysady a bezny uzivatel se ptat jiz nemuze ? schvalne si vsimnete, kolik bylo polozeno otazek do uzaviraciho limitu a kolik na konci odpovidani.. David
Radko Martínek Radko Martínek: Memorandum vytváří podmínky proto, aby se se situace výrazně zlepšila a bude to také jedna z věcí, kterou budeme po Českých drahách požadovat. 3.12.2009 11:08
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: ad 1. Kvalita železnice se razantně zlepší až ve chvíli, kdy na dopravce bude působit konkurenční tlak. ad 2. Nevíme. ad 3. Každý dopravce funguje na stejném principu, bez ohledu na to, zda je soukromý, či ne. ČD a RegioJet v tomto pohledu nejsou rozdílné. ad 4. Bez komentáře.
OTÁZKA: Dobrý den, proč kraje odmítají výběrové řízení na dopravce na regionálních železničních tratích? Lukáš
Radko Martínek Radko Martínek: Kraje neodmítaly výběrová řízení, ale ta v této chvíli nejsou prakticky proveditelná. Za prvé České dráhy byly rozděleny tak, že jim zůstala ve vlastnictví celá řada objektů, které jsou pro provozování železniční dopravy nezbytné jako například nádraží. Za druhé memorandum nevyřešilo všechno, vyřešili jsme celkovou nedofinancovanost železniční dopravy. Nicméně v této chvílí nejsou ještě spravedlivě rozdělené finanční prostředky mezi jednotlivé kraje, a tyto vztahy musíme v nejbližších letech narovnat. Za třetí regiony soudržnosti vypisují výběrová řízení na financování modernizace železniční dopravy s evropských fondů. Udržitelnost tohoto projektu je stanovena na 10 let, kraje za tuto udržitelnost ručí svými prostředky (je to minimálně 3,75 miliard korun). Pokud by dopravci v příštích deseti letech nedokázali dodržet podmínky, pak by kraje musely Evropské unii tyto prostředky vrátit. Zatímco u Českých drah je jasné, že za tento závazek nepřímo ručí i český stát jako zřizovatel Českých drah. 3.12.2009 11:10
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: To zatím kraje nikdy přesvědčivě nevysvětlily. Pan Martínek poslední půlrok udává stále jiné prapodivné důvody: v červenci trvdil, že žádní konkurentni nejsou, poté, že nepodali nabídky (v neexistujících řízeních), v srpnu - že ČD nabídnou vždy nejlepší cenu, v říjnu - že noví dopravci chtějí jen "lukrativní spoje" - a dnes se odvolává na Memorandum mezi kraji a státem a to, že ČD jsou veřejnoprávní (!) subjekt. takže skutečné kvalifikované vysvětlení zatím žádné.
OTÁZKA: Kdy vyjedou nové vlaky na regionální tratě? Doufám, že to nebudou nažluto přebarvené motoráčky Regionova. Standa KV
Radko Martínek Radko Martínek: Určitě to nebudou jenom motoráčky Regionova. Mimochodem jsou to zásadně modernizované vlaky. Předpokládáme, že se soutěže zúčastní všichni renomovaní výrobci železničních kolejových vozidel. O výběru bude rozhodovat vedle ceny také kvalita. 3.12.2009 11:12
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Taky nevím. Určitě vyjednou později, než kdyby bylo otevřeno konkurenční prostředí na železnici. Příklad: v Plzeňském kraji nabízeli všichni dopravci v tendru nová vozidla od roku 2011. V přímo uzavřené smlouvě s ČD mají ČD podmínku nasadit nové vozy až v roce 2018!!! Takže si udělejte obrázek sám.
OTÁZKA: Hrála ve výběru dodavatele regionální dopravy skutečnost že ČD jsou státním podnikem? Myslím tím osobní vazby generálního ředitele ČD s představiteli ministerstva, případně krajů? Pokud to někdo z vás nepochopil - měly ČD protekci? kay2
Radko Martínek Radko Martínek: To že České dráhy jsou vlastněny státem, hrálo roli, ale ne z důvodu osoby generálního ředitele, který tam dnes je a zítra nemusí být. Vážné je ovšem pro nás to, že musíme našimi rozpočty zagarantovat evropské fondy a v tomto smyslu je společnost vlastněná státem mnohem bezpečnější. 3.12.2009 11:13
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Pan Martínek na to odpověděl včera v HN: podle něj kraje mohou ignorovat všechny ostatní firmy na trhu a preferovat jen tu, která je blízká státu. A taky to kraje udělaly. Kromě toho, že jde o protekcionalismus a diskriminaci hrubého zrna, je takové prohlášení přímo nabádáním k nedovolené státní podpoře ve smyslu primárního evropského práva. Takže pan Martínek se sám v novinách elegantně udal :-)
OTÁZKA: Kolik nových vlaků vyjede na regionálních tratě v Pardubickém kraji? Pardubičák
Radko Martínek Radko Martínek: Kraj předběžně vybral trať Chrudim – Pardubice – Hradec Králové, Česká Třebová – Lanškroun, Česká Třebová – Moravská Třebová a Chrudim – Hlinsko. Předpokládáme, že na tyto tratě vyjede pět až šest moderních souprav. První vlaky by měly vyjet koncem roku 2012. 3.12.2009 11:16
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Toť otázka! Uvidíme, jak ČD s novou smlouvou naloží. Taky jsem Pardubičák, těším se!
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě, pane Martínku, proč v Pardubickém kraji nevyjedou na regionálně tratě soukromí dopravci? Saša
Radko Martínek Radko Martínek: Pardubický kraj má z minulého období uzavřenou dlouhodobou smlouvu s českými drahami, kterou jsme pouze rozšířili. V této době neexistuje v České republice žádný dopravce kromě Českých drah, který by byl schopen zajisti obslužnost celého Pardubického kraje. Smlouva s Českými drahami je pro nás finančně výhodná a zbavuje nás rizik. České dráhy garantovaly dohodu mezi českým státem a kraji. Ceny, které, jsou stanoveny v této dohodě, jsou konečné. Chceme také využít prostředků z Evropské unie na modernizaci železničních tratí. České dráhy jsou jediným dopravcem (vzhledem k tomu, že jejich vlastníkem je stát), který může garantovat během deseti let udržitelnost a nevystavovat Pardubický kraj případnému problému s tím, že by musel Evropské unii vracet přidělené finanční prostředky. 3.12.2009 11:16
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Zapeklitá otázka!
OTÁZKA: Co mě jako cestujícímu přinese memorandum? Inženýr Karel
Radko Martínek Radko Martínek: Memorandum přináší stabilizace plateb za regionální dopravu, a to jak od státu, tak i od krajů. Cestující mají jistotu, že je zaručena dopravní obslužnost ve stávajícím rozsahu na deset let. Mají zajištěno to, že se budou postupně modernizovat vlakové soupravy, aniž by dramaticky rostly ceny jízdného. 3.12.2009 11:23
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: No, závisí na tom, jak se bude používat. Pokud rozumně - může Vám přinést stabilitu železniční dopravy v příštích letech. Bohužel - kraje i ČD jej používají nerozumně - chtějí pomocí něho zabetonovat celý trh regionální dopravy.
OTÁZKA: Dobrý den pane Martínku, chci se zeptat, proč jste až v překvapivé rychlostí nyní podepsali smlouvu na 10let s Českými dráhami, neříkejte, že to nemá spojitost s novým nařízením EU, které má zajistit cestujícím normální podmínky přepravy a ne převpravu lidských sardinek. Tato nová legislativa požaduje výběrové řízení, proč jste ho chtěli obejít? Jaký přesný plán modernizace vozového parku předložily ČD nebo je to pouze ústní domluva, my to nějak někdy zmodernizujeme a zase na to doplatí cestující? Jiří Kelnar
Radko Martínek Radko Martínek: Pardubický kraj má už z dřívější doby dlouhodobou smlouvu s ČD. Nyní jsme podepsali pouze její dodatek. Podepsali jsme jej teď proto, že to považujeme za výhodnější. Nicméně ani nová směrnice nenutí zadavatele vypisovat výběrové řízení, zdůrazňuji pouze v železniční dopravě. Pardubický kraj v okamžiku, kdy bude mít stabilizovanou strukturu dopravní obslužnosti, se zcela jistě nebude bránit vypisovat výběrová řízení. V této chvíli to není možné. Modernizace je dohodnutá, jsou určeny tratě, na které vyjedou nové vlaky. Mimochodem na všechny tratě to není možné, protože jejich stav to neumožňuje. I v tomhle pan Jančura neříká pravdu, když slibuje moderní vlaky všude. První nové vlaky se objeví na trati Chrudim - Pardubice - Hradec Králové v polovině roku 2012. 3.12.2009 11:26
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Pěkná otázka. Kraje chtěly obejít novou evropskou legislativu, proto ten spěch. K druhé části: jak známe nové smlouvy ČD s kraji, je veškerá obnova vozidel pouze orální - ve smlouvě se vyskytují jen předpoklady pro obnovu, nikoliv závazky a garance (jsou i výjimky - např v Plzeňském kraji - nová vozidla do roku 2018 :-)
OTÁZKA: České dráhy nemají příliš dobrou pověst, přesto s nimi kraje podepsali desetiletý kontrakt. Co vás k tomu vedlo? Antiželezničář
Radko Martínek Radko Martínek: České dráhy konečně po letech váhání získaly pevný finanční systém, kterým garantují skutečné náklady, proto mohou ve větší míře než doposud modernizovat jednotlivé vlakové soupravy. České dráhy jsou jediným dopravcem, který má dostatek vyškoleného personálu, který je schopen zabezpečovat dopravu v celé šíři. České dráhy také vlastní zařízení nutná k provozování regionální železniční dopravy. České dráhy vzhledem k tomu, že jsou vlastněny státem, poskytují garanci, že dohoda mezi státem a kraji bude dodržena. 3.12.2009 11:26
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Aha???
OTÁZKA: Pane Martínek, nebyli jste při tomto rozhodnutí vydírání železničářskými odbory? Pavel Maršál
Radko Martínek Radko Martínek: Nebyl. 3.12.2009 11:27
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Všude vidíme, že odbory agresivně blokují otevírání trhu.
OTÁZKA: Žádná otázka - jen blahopřání: Vzhledem k tomu, že korupce v ČR je za vším "takto" schváleným (a na 10 let - to už je sakra kšeft!!), tak blahopřeji, pane Martínku. Terry
Radko Martínek Radko Martínek: Vážený pane, váš názor vám neberu, nicméně veškeré své účty pravidelně zveřejňuji novinářům, ať už ve funkci ministra nebo teď hejtmana. Korumpován jsem pouze tím, že se opravdu velmi těším na to, až budou moci mí spoluobčané jezdit v nových, krásných vlacích, které se nám představily na prezentaci ve Velimi. 3.12.2009 11:28
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Připojuji se ke gratulaci!
OTÁZKA: Pane hejtmane, někde jste uváděl, že memorandum je průlomové opatření v regionální dopravě. Nepřeceňujete trochu jeho význam? Zvědavec
Radko Martínek Radko Martínek: Určitě ně, protože se nám podařilo, aby v následujících deseti letech bylo financování regionální dopravy stabilní. Příspěvky od státu na regionální dopravu by měly být rovnoměrné a kraje na tomto jenom vydělají. 3.12.2009 11:30
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Memoradnum je často záminkou pro uzavření trhu. 20 minut před začátkem tohoto chatu jsem se vrátil z Ministerstva dopravy - ani vysocí úředníci tam nechápou, jak mohou kraje společně s ČD desinterpretovat povahu a obsah memoranda.
OTÁZKA: Je ještě nějaká teoretická možnost, že by kraje na železniční dopravu vypisovaly výběrové řízení nebo už je vše podepsáno? probíhalo řízení alespoň v některém z krajů? Lukáš
Radko Martínek Radko Martínek: Vážený pane Lukáši, mohu mluvit pouze za náš kraj. V této chvíli výběrová řízení nevypisujeme, nicméně napjatě čekám, jak se někteří soukromí doopravci, kteří teď tvrdí, jak budou dokonalí, uplatní ve výběrových řízeních na dálkové tratě. Pokud přejdou od slov k činům a budeme mít určitou zkušenost, budu první, který bude chtít, aby se v soutěži rozhodlo. 3.12.2009 11:32
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Naděje umírá jako poslední! Možnost vždy existuje, některé smlouvy ČD jsou alespoň teoreticky otevřené. Ano probíhalo v Libereckém kraji (kraj získal nová luxusní vozidla za zlomek původní ceny)- Plzeňský kraj vypsal, ale po tom, co jsme (nejen my) podali nabídky, bez udání důvodů zrušil.
OTÁZKA: Dobrý den. Proč stále jezdí 40 let staré vagóny na rychlíkových tratích a 60 let staré motoráky. Nemáte pocit, že se peníze v ČD zbytečně ztrácí v přezaměstnanosti, marketingu, který je naprosto zbytečný, a sponzoringu, který je u společnosti dotovaném státem nepochopitelný? Hip
Radko Martínek Radko Martínek: Vážený pane, České dráhy, mluvím za regionální dopravu, až do letošní dohody mezi státem a kraji, neměly zajištěné platby odpovídající nákladům. Přesto částečně modernizovaly. Očekávám, že nyní se tento trend zrychlí a zkvalitní. 3.12.2009 11:33
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Ano, tento pocit máme. Objednávaná dálková doprava (rychlíky a expresy) je popelkou, přestože by měla být výkladní skříní. Jezdí na ní nejhorší a nejstarší vozidla, téměř se na ni neobnovuje vozidlový park.
OTÁZKA: Pane Martínek, kraje a stát se dohodly na jednotném postupu, který napadá podnikatel Radim Jančura. Neobáváte se, že evropský soud najde mezeru v memorandu, kam stížnost žene Jančura? Nespokojený cestující
Radko Martínek Radko Martínek: Postupovali jsme zákonně podle legislativy platné u nás i v Evropské unii. Kraje musí spolupracovat, protože železniční tratě je vzájemně propojují. Kraje musí řešit nevyváženost železniční dopravy mezi jednotlivými kraji. Stížnosti pana Jančury se neobáváme. 3.12.2009 11:36
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: My v to doufáme. Jsme přesvědčeni, že není možné přestupovat základní principy evropského práva. V podobné věci už třikrát rozhodl Evropský soudní dvůr a několikrát znovu zdůraznila Evropská komise. Podívejte se na náš web (regoijet.cz), jsou tam odkazy na rozsudky a interpretační oznámení EK.
OTÁZKA: Dobrý den, pane hejtmane. Co ČD krajům nabídli? Lukáš J
Radko Martínek Radko Martínek: Výhoda také je, že z hlediska přidělování finančních prostředků jsou České dráhy považovány za veřejnoprávní subjekt, na čemž budou kraje šetřit desítky milionů korun při přidělování dotací z Evropské unie. 3.12.2009 11:36
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Sliby!
OTÁZKA: Dobrý den, ministerstvo dopravy uzavřelo s ČD tendr na provoz rychlíků na dalších 10 let. Na rozdíl od regionů ale slibuje, že postupně bude na dotovaných tratích vyhlašovat výběrová řízení. Co na to říkáte? Přihlásili byste se do takového tendru? Beruška
Radko Martínek Radko Martínek: Asi tento dotaz není přímo určen mně, ale odpovím. V dálkové dopravě určitě výběrová řízení provést lze a budu velmi zvědav, jak v těchto tendrech soukromí dopravci uspějí. Mimochodem upozorňuji, že ministr Slamečka, když tento záměr vyhlašoval, zároveň sdělil, že tendry okamžitě zruší, pokud by se ukázalo, že se po výběrovém řízení bude jezdit dráž než teď. To by se lehce mohlo stát. Ostatně si vzpomeňte na příklad z jiné branže - havarijní pojištění, kde se také říkalo, jak se zlevní, když se do systému zavede konkurence. A pokud máte auto, tak jistě víte, jak to dopadlo. Na druhé straně, pokud se soukromí dopravci osvědčí, bude to pro nás určitě významná reference, že s nimi můžeme seriózně jednat. Ostatně co byste řekl na kraj, který podepíše smlouvu s firmou po výběrovém řízení, která nemá jediný vlak v provozu, nemá prakticky žádné zaměstnance příslušné odbornosti a slibuje, že bude levnější, rychlejší a modernější. 3.12.2009 11:37
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Dobrý den Beruško, určitě, tento proces jsme inciovali našimi nabídkami. Na tendry se moc těšíme.
OTÁZKA: Kolik chtějí do vozidel investovat ČD? Víte to, pane hejtman? Klárka
Radko Martínek Radko Martínek: Za deset let počítají s investicí 11 miliard a navíc se zavázaly k úsporám v řádu stovek milionů korun. Jenom v příštím roce hodlají ušetřit 700 milionů korun. 3.12.2009 11:40
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Včera ČD oznámily, že 20 miliard za deset let. Takže 2 miliardy ročně. Kdyby na trh vstoupili další dopravci s obrovskou finanční silou (Arriva, Veolia, NL, DB,...), mohlo by to být mnohonásobně více.
OTÁZKA: Dobry den, rád bych zeptal, proc se kraje bojí-bály vypsat veřejnou zakázku?? Jestliže je podle vašich slov nabídka CD tak užasná , tak by přeci jasně vyhrála ?!? Všichni by byli spokojeni a nebylo by žadné podezření, spekulace a pod... vitvit
Radko Martínek Radko Martínek: Vážený, jak jsem již dříve odpověděl na jiný dotaz, vypsat výběrové řízení není v této chvíli dle mého názoru v regionální dopravě možné. Neexistují firmy, které by měly příslušné reference a rizika pro kraj jsou při takovém postupu nezdůvodnitelná a neudržitelná. Pokud by soukromý dopravce, kterého bychom si vybrali, zkrachoval, znamenalo by to zároveň nutnost vrátit evropské dotace a totální zruinování krajského rozpočtu. Co byste potom na takovéto rozhodnutí říkal a co by psaly noviny, si dovedu živě představit. A měly by ostatně pravdu. Hazardér tohoto druhu rozhodně nejsem. 3.12.2009 11:41
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Přesně tak, pane. Mohl byste dělat poradce hejtmana :-)
OTÁZKA: Jaké výhody plynou pro kraj z desetileté smlouvy? Starý otec
Radko Martínek Radko Martínek: Jak jsem již uvedl, není toho málo. Čtyři miliardy z fondů EU, 11 miliard z odpisů a zisků ČD a další miliardy z vlastních prostředků a komerčních zdrojů. Tzn. že do obnovy vozidel půjde minimálně 20 miliard. 3.12.2009 11:45
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Obecně: desetileté smlouvy jsou v pořádku, protože dopravci mohou obnovovat vozidla. ALE: 1. musí být vyrovnané a pro kraj výhodné (ty nové smlouvy, o kterých víme, jsou pro kraje drasticky nevýhodné - přebírají velmi podivné závazky za dopravce). Tendry mají tu výhodu, že si v nich kraje stanovují PRO NĚ výhodné smluvní podmínky - a dopravci je prostě musí akceptovat. 2. musí být vytendrované, aby se kraje přesvědčili, že vybraly ty nejvýhodnější nabídku. Je třeba si uvědomit, že současné smlouvy na 10-15 let budou zavazovat i budoucí krajské vlády!
OTÁZKA: Dobrý den pane Schimdte. Kolik provozujete tratí a kolik máte vlastních vlaků? Jak velké investice plánujete do vlaků a tratí? Daniel Tomášek
Radko Martínek Radko Martínek: Dobrý den, tato otázka není určena pro mne. 3.12.2009 11:45
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Jsme nový dopravce, vlaky objednáváme na konkrétní projekty, které vychází ze soutěží a nabídek. Pro tyto projekty máme závazné garance dodání od výrobců a zajištěné financování. Investice: například pro Plzeňský kraj byla investice do vozidel ve výši 1,4 miliardy korun.
OTÁZKA: Dobrý den, chci se zeptat pana hejtmana Martínka, jestli jel někdy v poslední době vlakem ( zejména tím myslím nějakou menší regionální trať ) , např. s malými dětmi. Já ano a můžu říct , že bych mu to nepřál , ty zastarelé 30 let staré vozy, špína, nepořádek - hrůza. Myslím, že jediné co by to mohlo změnit je konkurence, které bohužel on a jemu podobní zabránily na náš trh vstoupit. Takto nás cestující budou mít dál České dráhy jako rukojmí bez jakéhokoli zlepšení. Ptám se proč nezmodernizovali tratě a vozový park už dávno, když máme dvacet let po revoluci ? Když neustále zdražují jízdné , kam ty peníze mizí ? Děkuji, že jste na dalších deset let zabránily jakémukoli zlepšení v železniční dopravě !!! Michal
Radko Martínek Radko Martínek: Vážený pane Michale, asi vás překvapím, ale vlakem čas od času jezdím a to i regionálním. Vím, v jakém stavu jsou, a právě proto jsem se výrazně podílel na dohodě mezi státem a kraji, aby se to změnilo. Navíc jsem letos strávil dovolenou ve Švýcarsku - železniční, jezdil jsem jenom vlakem, abych zjistil, jak to funguje tam, kde jsou nejdál. Do Švýcarska budeme mít ještě hodně daleko, ale jsem přesvědčen, že se situace značne lepšit. Michodem cena železničního lístku ve Švýcarsku je pro našince astronomická. 3.12.2009 11:48
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Na obranu drívějších vedení krajů: dříve to šlo opravdu těžko, nebyly nastaveny stabilní podmínky financování. Teď obnovovat lze - ale trh je hermeticky uzavřen pro konkurenci, která by mohla situace zlepšit. PS: denně jezdím vlakem více než 300 km, problémy vidím - lze je řešit, ale nejrychleji v konkurenčním prostředí.
OTÁZKA: dobrý den, dotazy na pana Martínka: kolik spojů bude bez náhrady zrušeno od nového roku ve vašem kraji ? A kolik tím kraj ušetří / kolik peněz z toho půjde na zlepšení současného stavu drah ? Kolik z toho zaplatí občané skrze daně ? Mizauq
Radko Martínek Radko Martínek: Vážený, nezruší se prakticky nic. Dopravní oblsužnost je smlouvou zachována. Naše náklady se zvýší o cca 10 milionů. Dohoda nám zaručuje modernizaci kolejových vozidel v rozsahu asi 600 milionů korun. 3.12.2009 11:51
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Rozpočet kraje na zajištění železničních spojů je navýšen o 146 milionů korun, tzn. o 51% oproti minulému roku (tak, jak to stanovuje usnesení vlády). To je zvláštní, že se spoje - po takovém navýšení rozpočtu budou rušit, že? Ale osobně nevím, zda pardubický kraj rušit bude. Sousední Královehradecký určitě (přesto, že tam došlo k obdobnému navýšení úhrady).
OTÁZKA: Jo, a ještě jeden dotaz. Jsou ČD opravdu pro kraj tak výhodným partnerem? Starý otec
Radko Martínek Radko Martínek: Určitě ano, v roce 2008 přepravily přes 175 milionů cestujících a mezi členskými zeměmi EU zaujímají první místo v počtu přepravených osob. 3.12.2009 11:52
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Toť otázka. Jsem přesvědčen, že ve výběrovém řízení by kraj nalezl ještě lepšího partnera, byť by to byly České dráhy.
OTÁZKA: Dobrý den pane Schmidte, sice jsem se těšil na pana Jančuru, ale přesto se zeptám Vás na 3 otázky: 1. Nějak nechápu Váš ekonomický model, který by zajistil dopravní obslužnost moderními vlaky na VŠECH regionálních tratích. Nebo by to bylo stejně jako s autobusy, že byste si vybral jen některé. 2. Kolik zaměstnáváte železničářů? 3. Váš šéf se pochlubil, že s ušetřených peněz zaplatí antikampaň proti oranžovým krajů. Nebylo by lepší věnovat peníze na užitečnější věci, třeba charitu nebo na léčbu rakoviny? Danielus
Radko Martínek Radko Martínek: Tyto otázky jsou určeny pouze pro pana Schmidta. 3.12.2009 11:54
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: To mne mrzí, snad pana Jančuru alespoň trochu nahradím. ad 1. Nikoliv - v objednávané dopravě nejsou žádné "lepší" ani "horší" tratě. Pokud se zavazujeme k provozu na všech tratích, je to bez ohledu na to, jaké jsou na konkrétní trati tržby. Takže odpověď: na všech! ad 2. Dva (sebe a kolegu Paroubka). V naší databázi žádostí o zaměstnání je několik desítek současných železničářů, kteří chtějí hledat upltanění u nového dopravce. Ti k nám přijdou, jakmile se otevře trh. ad 3. Charita a léčba rakoviny jsou nesmírně důležité otázky. na druhou stranu: pan Jančura je jediný, kdo se nebojí otevřeně upozornit na současné politické průšvihy.
OTÁZKA: Neodpustím si pane Schmidte ještě jeden dotaz. Teď si čtu jedeb rozhovor s vaším šéfem, kde používá docela silná slova na adresu hejtmanů. Zdálo se mi to nebo v okamžiku, kdy vaší firmě docházejí argumenty, napadáte své „nepřátele“ vulgarismy. Máte to zapotřebí? Anebo to vše děláte jen pro své zviditelnění... Danielus
Radko Martínek Radko Martínek: Souhlasím s tím, že by měl být dialog veden v mezích slušnosti, přestože na věc nemusíme mít stejný názor. 3.12.2009 11:56
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Neřekl bych, že nám dochází argumenty. Pan Jančura je značně emotivní typ...
OTÁZKA: Pane Martínku, v čem podle vás pan Jančura nemluví pravdu? Šakal
Radko Martínek Radko Martínek: Není pravda, že kraje postupují nezákonně. Kraje postupují v souladu se zákonem a plně respektují směrnice EU. Není pravda, že kraje musejí vypisovat výběrová řízení. Evropské směrnice jim nic takového nenařizují. Není pravda, že smlouvy s ČD jsou nevýhodné. Opak je pravdou. ČD jezdí za nižší ceny, než nabízejí jiní dopravci. Nedá se věřit ani tomu, že by pan Jančura ušetřil 20 mld. Kč, když celkový kontrakt na deset let představuje 80 mld. Kč. Z této částky se zkrátka 20 mld. Kč ušetřit nedá. 3.12.2009 11:57
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: To mne zajímá.
OTÁZKA: Bojíte se, že soukromí dopravci na železničních tratích mohou dopadnout jako nízkonákladové společnosti v letecké dopravě? Antonín Zápotocký
Radko Martínek Radko Martínek: Nízkonákladové společnosti jsou nejlepším příkladem, jak takové experimenty mohou končit. 3.12.2009 11:58
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Nebojíme. Je to jiný princip podnikání.
OTÁZKA: Ještě mně zajímá pane Shcmidte kde vezmete peníze na splnění slibů které Student Agency plánuje splnit? KRom toho pan Jančura tvrdil že ušetří 20 miliard. Jak je to možné udělat z 80miliardové zakázky která je naplánovaná na deset let? Vlaky, personál, pronájem zastávek a kolejí přece něco také stojí? Daniel Tomášek
Radko Martínek Radko Martínek: Otázka je určena panu Schmidtovi. 3.12.2009 11:58
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: 1. Financování našich nabídek je zajištěno kombinací bankovních úvěrů a vlastních zdrojů. Ekonomické modely jsou chválené bankami, takže jsou bezpečné. 2. 20 miliard je úspora v případě, kdy ve všech krajích budou podepsány opce na 15 let a při předpokládané inflaci - zakázka je rázem za 150 miliard. 20 mld. (13) lze uštřit. Pro příklad: ČD dávaly ve výběrových řízeních cenu až o 80% nižší, než při přímém zadání - takže rezervy jsou. Soukromí dopravci standardně nabízí své služby o 20-30% levněji, než ČD. 3. Ano, provozní náklady stojí, jsou součástí kalkulací.
OTÁZKA: Dobrý den, mám dotaz na pana Martínka - Když ČSSD vládne ve všech krajích tak jste snad třeba alespoň v jednom kraji mohli udělat experiment a provozování regionální tratě nechat soukromníkovi, nemyslíte že to je dobrý nápad? pjotrrrr
Radko Martínek Radko Martínek: Dle mého názoru se v regionální dopravě žádné experimenty dělat nemohou. Je to doprava, která zajišŤuje denodenně přístup lidí do zaměstnání, nemocnic atd. Mimochodem celá záležitost není záležitostí ČSSD, ale u nás na zastupitelstvu byla smlouva schválena jednomyslně. 3.12.2009 12:00
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: A proč jen v jednom kraji? Není to žádný experiment, v Německu, Nizozemí, Švédsku, Dánsku, Polsku, jinde se tendruje ve velkém a vždy to přineslo obrovské zvýšení kvality a snížení veřejných výdajů.
OTÁZKA: Dotaz na oba: Oba říkáte, že musí dojít k modernizací vlaků. S tím podle mě každý souhlasí. Pane Martínku, zvládnou to češké dráhy? Pane Schmidte, proč a z jakých skutečností si myslíte, že byste to zvládli lépe? Denně jezdím vlakem a musím říci, že se cestování během posledních pěti let docela zlepšilo. Danielus
Radko Martínek Radko Martínek: Nezbývá než zopakovat již uvedené skutečnosti, že České dráhy konečně po letech váhání získaly pevný finanční systém, kterým garantuje skutečné náklady, proto mohou ve větší míře než doposud modernizovat jednotlivé vlakové soupravy. České dráhy jsou jediným dopravcem, který má dostatek vyškoleného personálu, který je schopen zabezpečovat dopravu v celé šíři. České dráhy také vlastní zařízení nutná k provozování regionální železniční dopravy. České dráhy vzhledem k tomu, že jsou vlastněny státem, poskytují garanci, že dohoda mezi státem a kraji bude dodržena. 3.12.2009 12:04
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Noví dopravci jsou efektivnější a dravější, používají nových metod, nejsou zatíženi minulostí, nejsou spjati s politikou. Ale důležité také je, že i ČD by se zlepšily v konkurenčním prostředí. Dobrý příklad: před třemi lety se tendrovala dálková linka Pardubice - Liberec. Zvítězily ČD - a od té doby zlepšily služby na této lince o 100%, vlaky jezdí včas, jsou zpravidla čisté a výrazně přibylo cestujících. A stát za provoz platí o 60% méně, než před tendrem. Takže: konkurence funguje, efekty jsou vícenásobné.
OTÁZKA: Pane hejtmane, pan Jančura tvrdí, že myslí především na cestující. Proč s ním tedy kraj nechce spolupracovat? Předseda fanklubu Student Agency
Radko Martínek Radko Martínek: Kdo jiný to myslí lépe s cestujícími než kraj, který potřebuje své obyvatele dopravit do zaměstnání, do škol či za zábavou. K dopravní obslužnosti v regionech však musí přistupovat komplexně s ohledem na integrovaný dopravní systém a optimalizaci rozdělení dopravy mezi vlaky a autobusy. Zefektivnit hromadnou dopravu, jejímž jádrem se stane železnice, mohou pouze kraje. Neslibujeme cestujícím modré z nebe, ale zajištění standardních služeb běžných ve vyspělé Evropě. Vzorem nám může být třeba Švýcarsko, které jsem měl možnost v létě procestovat. 3.12.2009 12:05
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Nevím, pane předsedo.
OTÁZKA: Vadí hejtmanům systém úhrad prokazatelné ztráty? Iveta
Radko Martínek Radko Martínek: Je pravda, že systém by měl být spravedlivější, aby na tom byly všechny kraje přibližně stejně. 3.12.2009 12:06
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Myslím, že je (v rámci možností) nastaven dobře. Některá vylepšení se plánují s novým Zákonem o veřejné dopravě.
OTÁZKA: Je pravda, že memorandum umožňuje krajům postupovat ve výběru dopravce nezávisle? Autíčko
Radko Martínek Radko Martínek: Ano. Memorandum skutečně nechává rozhodnutí na jednotlivých krajích. Nenecháme si však vnucovat názor, že musí vypisovat veřejná výběrová řízení. Dle platných směrnic EU kraje nemusí, na rozdíl od autobusové dopravy, vypisovat veřejná výběrová řízení. Co naopak musí, je zajištění celé dopravní obslužnosti krajů a její propojení se sousedními regiony bez ohledu na krajské hranice. Ze systému nelze vybírat pouze jednotlivé tratě. Je to podobné jako se zdravotnictvím. I regionální železniční doprava je veřejnou službou, kterou by také měla zůstat. 3.12.2009 12:08
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Bohužel, přímo v Memorandu je stanoveno, že "asociace krajů SE ZAVAZUJE ZAJISTIT JEDNOTNÝ POSTUP KRAJŮ" (bod 2, článku 3). Takže o nezávislém jednání krjů lze pochybovat.
OTÁZKA: Jsem možná hloupá, ale nechápu, co vlastně memorandum přineslo. Jiřina
Radko Martínek Radko Martínek: Chápu, že laické veřejnosti nemusí být zcela srozumitelné, ale v podstatě jde o toto: přinese stabilizaci finančních prostředků na regionální dopravu na dalších deset let, a to na základě solidarity mezi státem a kraji a kraji navzájem. Dále valorizaci těchto prostředků o inflaci, stabilizaci výdajů, které musí vynakládat kraje a stát, přičemž valorizovaná cena je nejvyšší možná. Všechna ostatní rizika nese dopravce. Umožní také modernizaci kolejových vozidel. Regiony soudržnosti mohou vypsat výzvy z regionálních operačních programů na 3,7 miliard korun. Co je rovněž důležité, je stabilizace rozsahu železniční dopravy na 82 milionů vlakokilometrů. Není nutné nadále výrazně omezovat železniční dopravu. Kraje zároveň dokončí vzájemně propojené systémy integrované dopravy, které zefektivní hromadnou dopravu a jejím jádrem se stane železnice. A myslíme také na naše železničáře, kterým stabilizujeme pracovní příležitosti. 3.12.2009 12:13
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Nejste hloupá. Pro Vás jako cestujícího nepřineslo v zásadě nic - ono jen opisuje usnesení vlády.
OTÁZKA: jakou cenu budou kraje platit za os./km ? je tato cena ve všech krajích stejná? četl jsem, že plzeňský kraj si nechal udělat nabídky od více dopravců, můžete zveřejnit kolik nabídl RegioJet a kolik ČD? Luke
Radko Martínek Radko Martínek: Cena není ve všech krajích stejná. V průměru je to 98 Kč za kilometr. 3.12.2009 12:15
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Neplatí se za oskm, ale za kilometr ujetý vlakem - tzv. vlkm - vlakokilometr. V Plzni kraj zvěřejnil, že ČD vykazují náklady (na tendrovaných tratích) 148 Kč/vlkm za současný stav, my jsme nabídli 118 Kč/vlkm za provoz kompletně nových souprav.
OTÁZKA: Pane Martinku, opirate svoji jistotu v CD o to, ze je to ve smlouve. Cozpak by podobne podminky nebyly ve smlouve s kymkoliv, kdy by vyhral tendr na provozovani dopravy? Muzete jasne rici, proc neni na tuto zakazku vypsan normalni tendr, bez toho, aby jste se uchyloval k tomu, ze nabidky jinych nez CD jaou nerealne? Daniel Melichar
Radko Martínek Radko Martínek: Nevím, co bych vám ještě řekl. Chcete po mně, abych podepsal smlouvu s firmou, která mi naslibuje hory doly, nemá v provozu jediný vlak, nemá žádné nebo téměř žádné zaměstnance s odbornou způsobilostí, nemá smlouvu s ČD o zajištění provozu nádraží a dalších potřebných zařízení. Této firmě mám přidělit dotace z EU za region soudržnosti v celkové výši 628 milionů korun a každý den 10 let se třást, že firma vyhlásí úpadek a kraj za ni vševhny tyto peníze vrátí Evropské unii. To po mě opravdu chcete? Navíc firma vykládá, že všude budou jezdit moderní vlaky a ani si nezjistí, že na minimálně 60 procentech regionálních tratí to není ani technicky možné a vykládá mě, že z 80 miliard ušetří dvacet, když je i malému dítěti jasné, že to je nesplnitelný slib. Tomu mám uvěřit? 3.12.2009 12:17
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Nevím, co pan Martínek napsal, ale je pravdou, že se často odkazuje na to, že nabídky ostatních dopravců nejsou reálné. K tomu nemám co říci - reálné jsou, kdyby nebyly, neschválí financování banky a nabídky by nemohly být podány.
OTÁZKA: Dobrý den, chtel jsem se zeptat pana Martínka z čeho usuzuje že tato dohoda zlepší dopravu. Všude ve svetě kde funguje konkurence je doprava, myslim kvalita dopravy a služeb na daleko vyšší urovni než u nas. Právě z toho důvodu nejsem schopen pochopit jak bez konkurence se toto muže podarit viz. celkový stav vlaku a služeb českých drah jako celku. Jiri V.
Radko Martínek Radko Martínek: Vážený pane, konkurence se bude postupně otevírat v dálkové dopravě. Tam také mohou soukromé firmy prokázat své schopnosti. Pokud je prokáží, pak mohou vstoupit i do regionální dopravy, která je z mnoha důvodů mnohem a mnohem složitější. 3.12.2009 12:18
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Ano, je to tak. Konkurence velmi pomáhá všem dopravcům, být lepší.
OTÁZKA: Opravdu se pan Martinek cítí být odborníkem na regionální dopravu? Pro kraje by asi bylo výhodnější, kdyby je zastupoval člověk, který se v problematice orientuje. NEX
Radko Martínek Radko Martínek: Určitě se nepovažuji za člověka, který je odborníkem v železniční dopravě. Spolupracuji však s celou řadou lidí, kteří jsou ödborníky na železnici. 3.12.2009 12:21
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: To nevím, nikdy jsem neslyšel, že by pan Martínek byl odborníkem na železniční dopravu. Už mnoho let přednáším v oboru, účastním se různých projektů a s panem Martínkem jsem se v odborné diskusi ještě nesetkal. To, kraje zastupuje v této věci politik, nikoliv odborník, je obecný a širší problém politiky.
OTÁZKA: Otázku nemám - jen doufám, že antimonopolní úřad udělá nápravu. Apačka
Radko Martínek Radko Martínek: Jsem přesvědčen, že postupujeme zcela v souladu se zákonem. Vážení čtenáři, děkuji vám mnohokrát za odpověď a těším se, že se v roce 2012 společně projedeme novými, moderními, rychlými a spolehlivými vlaky. :) 3.12.2009 12:22
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Též.
OTÁZKA: Jsem přesvědčen, že České dráhy díky svým zkušenostem a tradici měly dát konkurenceschopnou nabídku. Jsem přesvědčen, že firma provozující různé druhy dopravy by si nemohla dovolit nedodržet smlouvu v oblasti regionáálních železnic, prostě proto, že případný její krach by postihl i zbytek firmy. Jaký tedy byl argument pro to, že v soutěži nebyl vybrán dopravce s nižšími náklady?? Je ten argument průkazný? Pavel
Radko Martínek Radko Martínek: Vážený pane, stačí se podívat do zákona a na desítky případů, kdy podnikatel, kterému zkrachuje firma s miliardovými dopady, vesele podniká dál v sesterské firmě. 3.12.2009 12:23
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Nevím přesně, na co reagujete. ČD jsou opravdu silný hráč, to proč se tolik obávají tendrů není ani tak proto, že by nevyhrály - ale pro to, že by musely výrazně snížit cenu a přijmout striktní smluvní podmínky.
OTÁZKA: Pánové, vy jste ale kohouti... Lidé volají po slušnosti nejen v politice a vy, zvláště vy Schmidte, na sebe pálíte od první minuty. Styďte se! Používáte stejného kalibru jako ti největší hulváti na politické scéně? Martina
Radko Martínek Radko Martínek: Za sebe mohu říci, že se snažíme argumentovat věcně a bez emocí. 3.12.2009 12:24
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: Nevidím celou diskusi, nemohu tedy posoudit.
OTÁZKA: Pane Martínku, proč je ČSSD vždy proti všemu soukromému. Proč dusíte podnikání v ČR a svými populistickými kroky devastujete státní kasu. Jsou lidé v ČSSD opravdu tak hloupí nebo jen tak všichni toužíte po moci? Petr L.
Radko Martínek Radko Martínek: Určitě nejsem proti všemu soukromému. Se solidními a poctivými podnikateli dlouhodobě a úspěšně spolupracuji. 3.12.2009 12:25

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Dobrý den, byla řešena problematika veřejné podpory, alespoň s ÚHOSem? Bude podána stížnost na porušení pravidel veřejné podpory? A jste připraveni případně problém dotáhnout až před soud? Jan Marecek
Radko Martínek Radko Martínek: Postupujeme přesně podle zákona. Postup jsme si ověřili na ministerstvu dopravy i u soukromých advokátních firem. 3.12.2009 12:28
Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu, který spadá pod Students Agency. Jiří Schmidt: ÚOHS rozhodl již v roce 2006, že při zadávání zakázek v dopravě musí být respoktovány principy primárního práva - tzn. tranpsarence, nediskriminace a rovný přístup. Kraje toto nerespektují. Dopravci se budou obracet na Evropskou komisi - předmětem stížností bude udělení nedovolené státní podpory.
OTÁZKA: Zdravím, pane Martínku, jakým způsobem Vám ulítl rozum? Jak můžete chtít namísto nových levnějších vlaků staré hnusné zpožděné vlaky? České dráhy, a.s. (FIY neveřejnoprávní společnost, ale soukromá společnost, ve které je akcionářem stát ;-) )měly na vylepšování vozového parku dlouho. Chcete opravdu, aby daňoví poplatníci platili neustálou nehospodárnost Českých drah, do kterých se jen sypou peníze a akcionář - stát - daňoví poplatník - nic neviděl (ani moderní včasné vlaky, ani výdělek). Pokud nevěříte, že Jančura koupí vlaky, tak co takhle záruky bank, které určitě má? Co penále, které si určitě v nabídce napsal? A co takhle se jen zamyslet, že tu není jen pan Jančura, ale Veolia, Arriva a jiné společnosti, které jezdí ve světě a vlaky mají. Taky by určitě jezdili levněji. Poslední otázka: Kolik z nákupu nových vlaků budete mít do vlastní kapsy? Jelikož korupce se objevuje v naprosto nelogických obchodech za státní peníze, tak tady je skoro jasné, že tomu tak je, či bude. Martin Ciklamini
Radko Martínek Radko Martínek: Podepsání memoranda právě umožňuje, aby byly staré vlaky nahrazeny novými. Bez podpisu memoranda by to nikdy nebylo možné. Mimochodem před podpisem memoranda projevoval pan Jančura o regionální dopravu nulový zájem. Pozvali jsme jhop na zasedání asociace krajů již v červnu, protože jsme mysleli, že nám přinese zajímavé a konkrétní nabídky. Nepřinesl nic kromě obecných hesel. Bylo to pro mě velké zklamání. 3.12.2009 12:30

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

zpět na osobnost