Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Hejtman Šulc: Autobusy zajistíme

  1:00aktualizováno  1:00
Autobusová krize vrcholí. Po celý týden žili lidé v nejistotě, zda ráno jejich spoj na zastávku přijede. A nejistota bude trvat dál. "Většinu spojů zajistí od soboty náhradní přepravci, do čtrnácti dnů by to měly být prakticky všechny spoje," říká hejtman Ústeckého kraje Jiří Šulc.

Hejtman Šulc ve čtvrtek vypověděl smlouvu i novému dopravci z České Lípy. | foto: Iveta LhotskáMF DNES

Vedení krajského úřadu dalo před několika měsíci kvůli vleklým sporům výpověď Dopravnímu podniku Ústeckého kraje (DPÚK), ve čtvrtek ukončilo spolupráci i s nově vybraným dopravcem, ČSAD Česká Lípa. - více zde


Na autobusové dopravě jsou závislé desetitisíce lidí. Čí autobusy je v následujících dnech dopraví do práce či školy? 
Do pátku musí jezdit DPÚK na základě platných licencí a na základě nařízení krajského úřadu. To má placeno. Pokud v pátek nepojede, bude to řešit soud. Od soboty měla nastoupit ČSAD Česká Lípa, té jsme vypověděli smlouvu. Místo ní nastoupí jiní dopravci.
V oblasti dopravy rozdělujeme kraj na osmnáct oblastí. Ve dvou z nich už dlouhou dobu jezdí jiné firmy a tady se situace nezmění. V dalších  obvodech budou spoje zajišťovat dvě skupiny dopravců. Jednu tvoří ti, se kterými máme smlouvu na linkovou autobusovou přepravu - prakticky stejnou, jako byla ta s ČSAD Česká Lípa - včetně licencí. Ty tvoří zhruba tři čtvrtiny potřebné kapacity. Tito řidiči budou jezdit podle jízdního řádu a cestující budou od soboty platit jízdné.  
Čtvrtinu oblastí pak bude dopravně zajišťovat takzvaná příležitostná přeprava bez licencí. Tyto autobusy jsou půjčené z různých podniků. Cestující v nich nebudou platit, ale také nebudou jezdit podle jízdního řádu. Postupně je budeme nahrazovat pravidelnými spoji.   

Jak se lidé dozvědí, jestli zrovna ten který konkrétní autobus pojede? 
K tomu slouží zelená linka, kterou jsme zřídili. Je to telefon 800 876 011.

Které firmy zajistí nyní v kraji největší díl linkové dopravy?
Jde o firmy, které skončily na dalších místech posledního výběrového řízení, které vyhrála ČSAD Česká Lípa, například ČSAD Slaný, ČSAD Karlovy Vary, Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova, Kavka Podbořany. Jejich ceny jsou pro nás přijatelné. Ty dostanou licence, které momentálně vydáváme. Budou jezdit podle dosavadních jízdních řádů a budou mít smlouvu do 2. června příštího roku.

Připravujete nové výběrové řízení na smluvní dopravce?
Proběhne do konce tohoto roku, půjde o kontrakt na dalších pět let. Od června příštího roku tady budou jezdit noví dopravci. S těmi bychom chtěli uzavřít smlouvy do konce roku. A pochopitelně to nebude jeden, ale ani sto. Řekněme tři, pět.  

Jaká budou kritéria výběrového řízení?
Určitě nebudou jediné. Kromě ceny to budou i spolehlivost a reference kraje, ve kterém přepravce doposud působil. V případě DPÚK a ČSAD Česká Lípa to budou reference také našeho kraje.

Dojde k nějaké podstatné změně v linkové dopravě v příštím roce?
Nastane změna asi u jedné čtvrtiny spojů, ve kterých prakticky nikdo nejezdí. Ty už nepojedou. Nebudeme pokračovat v rozhazování peněz jenom proto, že tam jezdil autobus v roce 1969, a tudíž tam musí jezdit i v roce 2007. Nebude tam jezdit, bude jezdit jinde. Kilometry zůstanou stejné, ale některé se převedou tam, kde jezdí lidi. Nový koncept dopravní obslužnosti počítá s tím, že do něj zahrneme i ty spoje, které si dnes obce platí samy ze svých rozpočtů. Jde asi o 50 milionů korun.

Jaký byl důvod výpovědi ČSAD Česká Lípa?
Je to partner, který záměrně nepřebírá korespondenci, nezvedá telefony a neodpovídá. Když odpoví, tak na něco jiného. Typický případ: ČSAD měla před čtrnácti dny předložit jízdní řády ke schválení. Později  je doručili, ale jen k nahlédnutí. Na naši výzvu dodnes neodpověděli. Nebo - včera obdrželi výpověď faxem, mailem s elektronickým podpisem, poštou, a dnes tvrdí, že o ničem neví. Taková komunikace s partnerem, který má zabezpečovat služby pro šedesát tisíc lidí za několik set milionů, je pro nás nepřijatelná.  

Výpověď potvrdila Rada Ústeckého kraje. Je k tomu kompetentní?
Rada je k tomu kompetentní, schválila smlouvu a zrovna tak ji může vypovědět. Nemyslím si, že by to mohl někdo zpochybnit. Ani jedna kontrola, kterou jsme tu měli, neprokázala, že bychom v posledních týdnech v této záležitosti pochybili.  

Lze alespoň řádově vyčíslit náklady kraje na zajištění náhradních dopravců do této doby?
Nyní to už určitě dělá nějaký milion korun. Museli jsme například zaplatit přejezd autobusů z Břeclavi nebo z Frýdku - Místku. Ta samotná přeprava není nijak drahá. Ale je dobře, že jsme to udělali, protože kdyby tu autobusy nestály na zastávkách, tak od pondělka v tomto kraji nevyjelo ani kolo. Ano, stojí to peníze, ale sehrálo to svou psychologickou roli. Dnes ráno tyto autobusy vyjely, a DPÚK i občané viděli, že se kraj o to umí postarat.
Chci tady ale říci dvě čísla. Pokud bychom nečinně přihlíželi a platili vše, o co si DPÚK řekl, v období 2002 až 2011 by to kraj stálo 2,5 miliardy korun. Bez vyhlášení výběrového řízení. Jen to navýšení, kvůli kterému jsme DPÚK vypověděli smlouvu, by představovalo miliardu korun.

Autoři: ,



Nejčtenější

Mrakodrap bohatých otevírá. Být Jágrovi sousedem vyjde na desítky milionů

V Tower na pražské Pankráci (stav v lednu 2017)

Byty v patrně nejdražším bytovém domě v Česku - pražském V Toweru si přebírají jejich noví majitelé. Jsou mezi nimi...

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...



Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...

Česko je odkladiště vraků. Lidé kvalitu neřeší, říká šéfka AAA Auto

Generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová

Jedinou silou, která donutí Čechy výrazně omladit vozový park, je změna legislativy. Bez omezení dovozu aut starších...

Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...

Další z rubriky

Trh se zájezdy pro starší cestovatele roste, objevují i exotické destinace

Ilustrační snímek

Klienti starší 55 let bývali pro cestovní kanceláře z nouze ctnost. Vykrývali méně lukrativní části sezony, zájezdy pro...

Nedostatek dělníků je akutní. Stavby se zpožďují a častěji jsou odfláknuté

Ilustrační snímek

Tuzemským stavebním firmám chybí už tolik dělníků a řemeslníků, že některé musí odříkat nabídky nebo na práci najímají...

Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...

Najdete na iDNES.cz