Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Hitler-otec dálnic? Nesmysl, říkají historici

  12:31
Přesně před sedmdesáti lety otevřel Adolf Hitler první německý úsek dálnice mezi Frankfurtem a Darmstadtem. Položil tak základ legendy, podle níž byl duchovním otcem německé dálniční sítě. Historici namítají, že je to nesmysl. Plány existovaly už dávno před jeho nástupem k moci.
Otevírání první německé dálnice - (c)profimedia.cz/corbis

Otevírání první německé dálnice - (c)profimedia.cz/corbis - Prvním vozem, který projel nový úsek dálnice mezi Frankfurtem a Darmstadtem, byl ten, který 19. května 1935 vezl Adolfa Hitlera. Cestu lemoval dav 600 tisíc lidí. | foto: profimedia.cz/corbis

Je pravda, že diktátor včas rozpoznal propagační účinnost tohoto vývoje, řekl agentuře DPA historik Werner Schollenberger. Proto se Hitler nechal oslavovat jako modernizátor.

Jenže projekt výstavby dálnice Frankfurt-Darmstadt pocházel z dob Výmarské republiky po první světové válce.

Avus a Hafraba
Kromě toho existoval i jakýsi prototyp dálnice, kterým byl desetikilometrový úsek rychlostní silnice Avus v Berlíně. Ten byl uveden do provozu již v roce 1921. O tři roky později pak vznikla v Itálii první "autostrada".

Potom byl v Německu založen spolek, který přišel s velkým projektem: mezi Hamburkem, Frankfurtem a Basilejí měl být postaven 900 kilometrů dlouhý betonový pás, takzvaná Hafraba (složenina z počátečních slabik měst).

Plány na výstavbu silnice, která měla být "určena výhradně automobilům a zcela prosta křižovatek", však v Říšském sněmu odmítli poslanci nacionálních socialistů a komunistů. Vybudován byl jen krátký úsek silnice podobné dálnici mezi Bonnem a Kolínem, a sice v roce 1932.

Adolf Hitler projel při otevírání celý nový kus dálnice v otevřeném voze v čele kolony. Za ním jelo dvě stě nákladních aut s dělníky. Celou 22 kilometrů dlouhou trasu lemovaly zástupy lidí. Podle dobových pramenů jich bylo šest set tisíc. Při slavnostním otevření vůdcův vůz proťal bílou pásku. Vše probíhalo za velké pozornosti rozhlasu a filmových kamer. Před otevřením se na mostech přes novou dálnici objevily nápisy namířené proti Hitlerovi. Úřady je překryly vlajkami s hákovým křížem.

Poté, co se nacionální socialisté chopili moci, vytáhli návrhy ze šuplíků a spojili je s programem na vytváření pracovních míst. "Ekonomické dopady výstavby dálnic jsou však přeceňovány," upozorňuje Schollenberger.

V roce 1935 na nich pracovalo jen 15 tisíc dělníků a později se jejich počet zvýšil na 135 tisíc. "Při šesti milionech nezaměstnaných to bylo spíše zanedbatelné číslo, o těžkých pracovních podmínkách vůbec nemluvě," dodává historik.

Vozy rychlost nezvládaly
Výrobci aut navíc zpočátku vůbec nebyli dlouhými rovnými silnicemi nadšeni. Často je například citován rüsselsheimský tajný rada Wilhelm von Opel, který prohlásil: "Výstavba dálnic? Aby se naše motory zadřely?"

Tehdejší vozy skutečně nebyly stavěné na dlouhou jízdu na plný plyn. V následujících letech opravdu mnohé na dlouhých trasách "vypustily duši". Automobilky však reagovaly rychle a brzy přišly s novými modely, vhodnými pro jízdu na dálnici.

180 km/h? Nepředstavitelné
Je pravda, že plánovači dálnic prokázali značnou předvídavost. Dálnice byly stavěny pro mnohem hustší provoz, než jaký tehdy panoval. Vždyť v roce 1937 měl auto v průměru jen každý padesátý Němec. Také projekty, které počítaly s velmi vysokými rychlostmi, byly odvážné a vyvolávaly údiv.

Ještě v roce 1933 psal odborný časopis Motor nad Sport nevěřícně: "Za deset let by se prý mělo jezdit i rychlostí 180 kilometrů v hodině. Při takové představě člověk nenachází slova. Stoosmdesátka? Páni!"

NENECHTE SI UJÍT:
ANATOMIE VÁLKY
videa, zvuky, fotografie
Historikové však opravují i další mylnou domněnku. Není pravda, že dálnice byly v Německu stavěny především jako zásobovací trasy pro válečnou mašinérii. Tato funkce patřila hlavně železnici. Přesto sehrály široké silnice ve válce rozhodující roli, ale jinak, než si Hitler představoval: Spojenci po nich mohli rychleji proniknout do Německa.

Cíl, který si nacisté sami stanovili, tedy výstavba celkem 7000 kilometrů dálnic, nebyl navzdory velkému nasazení nucených pracovníků splněn. Na konci války bylo hotovo zhruba 3900 kilometrů, z toho asi 2200 kilometrů na území budoucí spolkové republiky.

Dálnice z Hamburku do Basileje byla dokončena až v roce 1962. Dnes je německá dálniční síť dlouhá kolem 12 500 kilometrů.

Autor:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bankrot zažehnán, zatím. Saúdové nalijí do luxusních elektroaut miliardu dolarů

25. března 2024  18:42

Americký výrobce luxusních elektromobilů Lucid získá od divize saúdskoarabského státního...

Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů

29. března 2024

Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...

Divné kšefty za 1,5 miliardy dolarů. Nejvíc dílů pro ruská letadla dováží Gabon

28. března 2024  19:41

Gabon se stal největším dodavatelem náhradních dílů pro ruská letadla, napsal server The Moscow...

Nezdravé pryč. Komika donutili stáhnout z londýnské dopravy plakát s hotdogem

28. března 2024  18:51

V londýnském metru se nevyplácí utahovat si z hotdogů. Své o tom ví populární britský komik Ed...

Do dobíječek dá stát dalších šest miliard. Už jich je víc, než auta potřebují

28. března 2024

Dalších šest miliard korun plánuje ministerstvo dopravy v příštích letech využít na výstavbu nových...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...