Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Hitparádu reklamací vedou boty

  10:45
V celostátní síti poraden Sdružení obrany spotřebitelů řeší celá čtvrtina klientů problémy s botami. Pomyslnou hitparádu reklamací tedy vede obuv. „Na druhém místě jsou mobily a teprve na třetím jakékoliv oblečení,“ říká František Lobovský ze sdružení. Petr Brynda, jeho kolega z podobné organizace Spotřebitelský servis, to potvrzuje: „Jednoznačně nejproblematičtější jsou boty.“

Každý výrobce totiž balancuje na tenké hraně, na jejíž jedné straně je drahá kvalita a na druhé levný šunt. A kde leží ta tenká hranice, se se zákazníky někdy neshodne. Zákonnou záruční lhůtu si totiž mnozí zákazníci představují jako dobu, po kterou by jim boty měly vydržet. To ovšem není pravda, protože výrobce po tuto dobu pouze zaručuje, že na obuvi se neprojeví vada konstrukce nebo materiálu.

Například plesové lodičky se mohou prošoupat během jednoho večera a vše je v pořádku. „Boty byly plně využity,“ říkají v takové situaci soudní znalci či firemní zbožíznalci. Nepovolil jim totiž žádný řemínek, nepředřely se nitě ve švech nebo nepopraskala kůže, ale jejich majitelka je opotřebovala.

Typické záruční opravy proti tomu ovšem následují, pokud se rozešijí tenisky, rozlepí polobotky, na pohorkách se udělá žralok nebo boty barví světlé ponožky. To jsou jasné chyby výrobce. Reklamační řízení neslouží k dokazování, zda má pravdu obchodník nebo zákazník, ale pouze k jejich domluvě. Obchodník totiž může reklamaci písemně odmítnout a vrátit zákazníkovi neopravené boty zpět. O případném sporu může rozhodnout pouze soud.

„Zákazníci občas zkoušejí reklamovat obnošené boty, protože chtějí nové,“ uvádí zástupce sítě obchodů Hudy s turistickým vybavením Richard Litochleb. Všechny boty proto posílá jeho firma k vyjádření výrobci. „To, co by český výrobce oprávněně odmítl, mnohdy zahraniční raději uzná, aby si nekazil dobré jméno na trhu.“

Desatero o reklamaci obuvi

1. na všechny boty včetně zlevněných se vztahuje půlroční záruka
2. reklamovat lze chyby konstrukce, materiálu nebo ušití
3. záruka se nevztahuje na běžné opotřebení
4. reklamace končí vrácením peněz, výměnou bot nebo jejich opravou zdarma, po třetí opravě stejné vady má prodejce vrátit peníze
5. oprava musí vrátit obuv do původního stavu (nesmí být vidět a musí zachovat funkčnost bot)
6. reklamaci projednává zákazník pouze s prodejcem, každý obchod musí mít někoho oprávněného jednat o ní
7. obchodník může reklamaci zamítnout, ale musí o tom sepsat reklamační protokol a poskytnout jej zákazníkovi
8. reklamace je bezplatná, záruční oprava také
9. rozhodnutí prodejce lze zvrátit jedině u soudu, ale předtím je dobré se obrátit na zkušebnu nebo soudního znalce, kteří odhadnou, jaké má žaloba šance na vítězství
10. reklamační řízení upravuje Občanský zákoník a Zákon o ochraně spotřebitele

„Pohorky opravíme, i když je to už finančně nevýhodné, protože mnozí lidé mají ke svým botám osobní vztah a neradi se jich vzdávají,“ říká jeden z důvodů spolumajitel rodinné bavorské obuvnické firmy Lars Meindl. „Na obchodníky zkoušejí zákazníci mnohé triky zvláště s módními sportovními botami,“ domnívá se expert na testování výstroje do přírody Petr Ďoubalík.

„Jeden z nejhůře dokazatelných je prostý: vložíte botu do mrazničky, poté jí zlomíte podrážku a reklamujete to jako vadu.“ Pokud ovšem dojde k soudu, znalci nebo zkušebny poznají pravou příčinu a jde potom o podvod.

Tahanice o adidasky trvala půl roku

Ani nákup bot světové značky na dobré adrese v centru Prahy neochránil Alici Bilokovou před špatným zbožím a nepříjemnou reklamací. V Rathově pasáži na Příkopě koupila sportovní boty Adidas za 950 korun, které se jí ještě v záruce rozpadly. Vrátila je a po dvou týdnech dostala nové. Těm se zase propadla pata a roztrhalo šití. Následovala další reklamace.

S tou už si prodejna hlavu nelámala, protože její pracovníci do bot podle Bilokové prostě nalili  lepidlo chemopren a prohlásili, že je opravili. Zákaznice tyto boty odmítla po zběžné prohlídce převzít a chtěla zpět své peníze.

„V tu chvíli jsem byla bezmocná,“ vzpomíná Alice Biloková. V prodejně byla pro své peníze několikrát, ale prodavačky jí jednou odmítly dát reklamační protokol, podruhé řekly, že nemohou rozhodnout bez majitelky prodejny, a napotřetí jí odmítly s tím, že majitelka obchodu Martina Davidová je v porodnici.

Nakonec se dozvěděla i něco o svých botách: „A kdo ví, jestli to jsou vůbec adidasky!“ Když namítla, že je kupovala u nich jako značkovou obuv, zaslechla neuvěřitelnou větu: „Jó, paní, to víte, jak to chodí... Nikdo neví, jestli to jsou boty přímo od Adidasu, nebo zabavené na hranicích od Vietnamců.“

Své peníze dostala zákaznice nazpátek až poté, co se o případ začala zajímat MF DNES. „Jak to, že stačil jeden dopis z redakce, který se dotazoval na stav reklamace, aby byla okamžitě vyřízena?“ táže se zákaznice Alice Biloková. Majitelka obchodu Martina Davidová se k případu nevyjadřuje.

Soud neskončil pro zákazníka dobře

Miroslav Janoušek z Velkého Meziříčí si pojistil soud o sportovní boty, jak mohl, a přesto prohrál. Zapletl se totiž do typické situace: jeho šestnáctiletý syn nosil sportovní boty Globe Console, které se po třech měsících rozpadly. Obchod Hanza sport v Brně, u kterého boty koupil, však reklamaci odmítl s tím, že boty jsou normálně opotřebované.

Jaké jsou vaše zkušenosti s reklamací bot?

Marcela Martínková, Domažlice
Mé zkušenosti jsou celkem dobré, protože si boty zásadně kupuji u stejného obchodníka v našem městě. Kdykoliv jsem potřebovala reklamovat boty, u nichž se objevila nějaká neodstranitelná závada, vždy mi vyšel vstříc.

Miroslav Kryštof, Neratovice
Zakoupil jsem si boty v prodejně Vagabond v Praze. Po půl roce nošení se mi vydřela na botách pata. Rozhodl jsem se je tedy vrátit. Když jsem přišel do prodejny a boty reklamoval, bylo mi řečeno, že na reklamaci nemám nárok, neboť obuv byla poškozena špatným nošením. Jelikož nejsem konfliktní člověk, boty jsem vzal a odešel se slovy: „Tak tady už mé peníze neuvidíte.“

Michal Gajda, Krnov
Zakoupil jsem boty u firmy Humanic a po dvou měsících nošení mi praskla podrážka u obou bot. Když jsem přišel do prodejny boty reklamovat, poslali mě na reklamační oddělení, kde se mnou sepsali reklamační protokol s popsanou závadou. Po třech týdnech jsem dostal plnou cenu bot zpět.

Alena Lucáková, Praha
Dvakrát jsem reklamovala boty u firmy Baťa k mé plné spokojenosti. Ale pak jsem zakoupila boty u firmy s jugoslávským majitelem a po krátkém nošení mi praskl zadní šev. Obchodník mi řekl, že je to opravitelná vada. Oprava bot spočívala v prošití švu „cikcak“ stehem. Boty jsem zpět nepřijala s tím, že si myslím, že jde o vadu neodstranitelnou. Obchodník mi ale odmítal vrátit peníze. Dostala jsem je až po výhrůžce, že boty odešlu ke znaleckému posudku do státního zkušebního ústavu. Celé to od první reklamace až do vrácení peněz trvalo měsíc a půl.

Zákazník se tedy obrátil na Zkušebnu materiálů, polotovarů a obuvi ve Zlíně a zaplatil si u ní odborný posudek. V něm stálo: „Zvýšený oděr nášlapné vrstvy podešve, vydření textilní podšivky ve špici a patě, rozpárání šitého svršku.“ Znalkyně Marie Ordeltová proto na závěr uvedla:„Kumulace závad je dostatečný důvod k uplatnění reklamace.“

Miroslav Janoušek tedy ubezpečen ve svých právech zažaloval firmu Hanza sport u soudu. Soud si však nechal před rozhodnutím vypracovat ještě další dva nezávislé posudky od jiných soudních znalců. František Zapletal ze Zlína i Danuše Trávníčková z Brna sice potvrdili poznatky zkušebny, ale jejich závěry byly přesně opačné.

„Všechny uvedené nedostatky jsou důsledkem obvyklého používání obuvi. Opotřebení nelze považovat za reklamovatelnou vadu,“ domnívá se František Zapletal. „Rozsah a poškození nikterak nesouvisí s druhem a kvalitou použitých materiálů a technologií jejich zpracování, ale je důsledkem způsobu užívání výrobku.“

Soud se přiklonil na stranu obou znalců proti akreditované zkušebně. Miroslav Janoušek nejenže nedostal peníze za své boty nazpátek ani tři sta korun za vlastní posudek, ale měl navíc zaplatit dva a půl tisíce korun za soudní řízení a dalších patnáct set korun za posudky, které svědčily proti němu.

„Pokud se u soudního jednání vyskytnou dva protichůdné posudky, je věcí soudu, zda si vyžádá další posouzení,“ říká k tomu Marie Ordeltová, která má s podobnými spory bohaté zkušenosti. „Posudek státem akreditované laboratoře by měl mít teoreticky o poznání vyšší váhu. Zákazník se může odvolat k vyšší instanci, ale musí počítat s dalšími náklady a nejistým výsledkem.

Společný nepřítel pro soudní znalce (názor)

V systému soudních znalců není všechno úplně košer. Mnozí totiž kromě toho, že posuzují sporné záležitosti pro soud, ve stejném oboru podnikají nebo jsou zaměstnáni firmami v oboru. Soudy sice dávají pozor, aby znalec byl vzdělaný v oboru, měl praxi, a aby nebyl zainteresovaný v projednávaném případu, ale už je nezajímá, ve které firmě pracují. A v tom je zakopaný pes. Znalec totiž může uvažovat takto: „Pokud prohraje spor konkurenční firma, příště se to může stát i nám. A zákazník je v tomto případě náš společný nepřítel.“

V případě prohraného soudu o boty Miloslava Janouška figuruje znalkyně Danuše Trávníčková ze Zlína. Někdy se představuje také jako kvalitářka obuvnické značky Humanic. Jako taková bojovala před třemi lety proti Milanu Řípovi, který se soudil o neuznanou reklamaci. Tehdy veřejně uváděla v MF DNES: „Boty jsou maximálně využité, posudek z akreditované zkušebny nestačí, reklamace se neuznává.“ Milan Řípa měl tehdy štěstí na soudce, který uznal posudek akreditované zkušebny a přinutil Humanic boty i soudní náklady zaplatit.

Jako příklad z jiného oboru může sloužit soudní znalec na sportovní zboží Ladislav Dítě z Prahy, který postupně prodával ve sportovním obchodě, zastupoval několik lyžarských značek. Zákazník si tedy nemůže být u soudu jist naprostou nezávislostí znalců.

Autoři:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

K moři vyrazí víc lidí než loni. Kvůli davům Češi hledají méně okoukaná místa

25. dubna 2024

Premium Na potravinách a jiném zboží nebo na návštěvách restaurací jsou Češi ochotní šetřit, ale na...

Peníze jsou v IT nebo farmacii. V účetnictví moc nevyděláte, ukázal průzkum

25. dubna 2024

Zaměstnanci sektoru IT i mají v poslední době i kvůli umělé inteligenci hledání práce těžší. Když...

Švédsko se připravuje na válku. Investuje nejen do energetické infrastruktury

24. dubna 2024

Švédsko se připravuje na možný válečný střet s Ruskem. V současné době se zaměřuje zejména na...

Na léto jsme připraveni. Letiště Heathrow čeká nejrušnější sezonu v historii

24. dubna 2024

Největší londýnské letiště očekává letos historicky nejrušnější letní prázdninovou sezonu. Počet...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...