Takové byly Boeingy 737 Českých aerolinií, jedny z nejkrásnějších letadel...

Takové byly Boeingy 737 Českých aerolinií, jedny z nejkrásnějších letadel našeho nejstaršího leteckého dopravce. (B737-400, OK-DGN) | foto: Petr Popelář

Cateringové firmy bojují s nástupem „hladoletů“, pokukují po vlacích

  • 139
Pokud míváte v letadle hlad či žízeň, připravte si buď peníze navíc, nebo se zásobte předem. Doba bezplatného občerstvení na palubách letadel definitivně končí, především pak na evropských letech. Dopad to má i na cateringové firmy, které jídlo do letadel dodávají.

Tři největší dopravci na Letišti Václava Havla: ČSA, Travel Service a easyJet, kteří mají na letišti dohromady přes 40 procent všech cestujících, nabízí cesty už jen se zpoplatněným jídlem a pitím. Když se započítají i další dopravci bez cateringu zdarma, jde o více než padesát procent všech letů.

Dopravci vysvětlují škrtání jídla z paluby snahou o úspory. „Problém je, že lidé stále od letu u řady společností nějaké občerstvení očekávají,“ říká Damien Pike z DHL, která se zabývá i dodávkou jídel na palubu letadel.

Lidem nic nebrání si vzít jídlo na palubu sami, s pitím je to horší kvůli bezpečnostní kontrole. „Jídlo v pevném skupenství samozřejmě na palubu letadla jít může, omezení se týká pouze tekutin a gelů,“ říká mluvčí letiště Marika Janoušková.

Lepší menu v byznys třídě

V lehce schizofrenní situaci začínají být firmy, které dodávají občerstvení na palubu letadel. Jejich byznys klesá, protože se evropští dopravci snaží na krátkých evropských letech omezovat nabízené občerstvení. Na druhé straně se má zájem o létání díky ekonomickému růstu zvyšovat a víc lidí na palubách znamená i větší tržby z občerstvení.

„Čekáme, že poroste hlavně trh s placeným občerstvením na palubě,“ říká Damian Pike, viceprezident pro inovace v DHL Supply Chain. Podle něj je u dopravců znát snaha nabízet za prémiové ceny letenek i prémiové služby, proto se snaží nabízet i lepší menu zákazníkům například v byznys třídě.

Dopravci ke škrtání jídel přistupují hlavně kvůli nákladům. „Je to sice jen malé procento nákladů na let, ale na druhou stranu občerstvení stojí více, než si lidé myslí. Musíte započítat náklady na logistiku a bezpečnost,“ dodal Pike.

Let bez jídla nebo s placeným jídlem dlouho charakterizoval nízkonákladové společnosti, od nich se však inspirovali i klasičtí dopravci, v Česku se k této změně letos odhodlaly i České aerolinie, které s výjimkou dvou linek přestanou podávat v ekonomické třídě jakékoliv občerstvení zdarma.

S jídlem i úklid

„Problém je, že lidé od letu u řady společností stále nějaké občerstvení očekávají,“ říká Pike. Řada dopravců se to snaží řešit tím, že zmenšuje například objem podávaného jídla či příliš aktivně nenabízejí nic jiného než nealkoholické nápoje. Nebo nabízejí občerstvení například jen na ranních letech.

„Zákazníci se u evropských letů zaměřují především na cenu. Je jasné, že ve zpoplatnění jídla vidí aerolinky i možný zdroj příjmů,“ říká John Strickland z poradenské firmy ILS Aviation.

Firmy z byznysu s jídly do letadla nutí současná situace inovovat svoji nabídku a vymýšlet způsoby, jak dopravcům ještě například zefektivnit nakládku jídel.
DHL například začalo nově nabízet při zavážce jídla do letadla i úklid stroje, čímž chce aerolinkám ušetřit čas.

Méně vaření, více logistiky

Přesto jsou dodavatelé optimističtí. I proto, že očekávají růst počtu cestujících v letadlech do dvaceti let na dvojnásobek. Cateringové firmy už začaly vymýšlet, jak svůj model zásobování letadel jídly přenést i do jiných dopravních prostředků. Velký potenciál vidí hlavně ve vlacích.

Tímto směrem se vydala i česká pobočka Alpha Flight, která dodává jídlo například do ČSA. „Pro letecký catering jde o poměrně výraznou změnu provozu i služeb,“ říká jednatel Alpha Flight František Ševčík. Podle něj jde celou změnu zjednodušit jako „méně vaření, více logistiky a retailu“.

Podle něj se kromě větší orientace na dálkové linky daly firmy cestou diverzifikace a vyšší přidané hodnoty. „Poskytujeme služby na palubách vlaků, vyrábíme celodenní menu pro dietu v krabičce,“ vypočítá Ševčík, jehož firma zásobuje Leo Express.

Podle Pikea z DHL jsou železnice další možností, kam mohou expandovat. „Je to ale složitější trh než u letadel, lidé nečekají takové ceny jako v letadlech,“ připouští Pike. Potenciál vidí v růstu cestujících na evropské železnici.