Halíře dělají talíře. Poplatky za kufry přihrály aerolinkám 2 biliony

  17:21aktualizováno  17:21
Jídlo, poplatky za zavazadla či místenku v letadle. Aerolinky se čím dál víc spoléhají na příjmy z vedlejších služeb. Letos jim poplatky do rozpočtů přihrají v přepočtu bezmála 2 biliony korun. Za posledních sedm let se tyto příjmy více než ztrojnásobily.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: AP

Příjmy světových aerolinek z vedlejších poplatků letos dosáhnou přes 62 miliardy liber, v přepočtu přes 1,8 bilionu korun. Ukázala to nová zpráva americké společnosti IdeaWorksCompany, o níž informoval britský server deníku The Daily Mail.

Různé poplatky, například za jídlo či zavazadla, byly zpočátku typické pro nízkonákladové létání. Aerolinky často osekávaly základní ceny letenek „na kost“ a cestující byl nucen připlácet si za každou další službu. Poplatky je proslulý král levného létání Ryanair, který před sedmi lety dokonce zvažoval zpoplatnění užívání toalet na palubě.

Hladolety cestující neubraly, Travel Service loni rostl o desetinu

Jenomže na tyto příjmy se čím dál více spoléhají už i konzervativní aerolinky jako jsou například British Airways. Britská společnost si od letošního ledna účtuje za jídlo na všech svých letech v ekonomické třídě, které netrvají déle než pět hodin. Inkasuje také za místa, kde má cestující více prostoru na nohy (čtěte Další hladolety. S občerstvením zdarma končí už i British Airways).

Náklady však osekává řada dalších aerolinek, některé cateringové firmy to dokonce položilo. Trend se nevyhnul ani České republice. Třeba tuzemský Travel Service už v roce 2015 přestal poskytovat zdarma vodu (čtěte Travel Service končí na většině letů i s vodou zdarma).

„Kromě několika výjimek se letecké společnosti po celém světě uchylují k taktice ‚á la karte‘, aby spotřebitelům daly více možností a posílily své vedlejší příjmy,“ stojí ve zprávě.

Ještě v roce 2010 dosáhly příjmy světových aerolinek z vedlejších poplatků 17 miliard liber. Letos to má být 62 miliard. Zatímco před sedmi lety si cestující připlácel za dodatečné služby v průměru od 6,27 do 8,42 liber, nyní je to kolem 15 liber na osobu.

Zdrojem 27 procent těchto dodatečných příjmů je zpoplatnění zavazadel. Další příjmy aerolinky generují z různých služeb, poskytovaných na palubě, z provizí partnerských hotelů či autopůjčoven.

Autor:

Nejčtenější

V Praze otevírá nevěstinec se silikonovými pannami, inspiruje se cizinou

Realistická silikonová panna Rebeca podniku Naughty Harbor.

Nezávazný sex, který není nevěra. To svým zákazníkům slibuje podnik Naughty Harbor, který ve středu otevřel v Praze....

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Zaměstnanci Ryanair tvrdí, že museli spát na zemi. Podle firmy to jen hráli

Ryanair

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair dala výpověď šesti zaměstnancům, kteří minulý měsíc zveřejnili...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Další z rubriky

Zaměstnanci Ryanair tvrdí, že museli spát na zemi. Podle firmy to jen hráli

Ryanair

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair dala výpověď šesti zaměstnancům, kteří minulý měsíc zveřejnili...

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Obchvat Frýdku má dokončit Silnice Group, stavbu ale blokují ekologové

Obchvat Frýdku-Místku a připojení na R48 vyznačené na mapě.

Výstavbu čtyř kilometrů dlouhého pokračování dálničního obchvatu Frýdku-Místku postaví sdružení firem vedené...

Najdete na iDNES.cz