Podvodníci dostali novou překážku, banka ověřuje totožnost podle hlasu

  10:00aktualizováno  10:00
Česká spořitelna jako první tuzemská banka zavádí technologickou novinku, díky které operátor ověří totožnost volajícího jen podle hlasu. Podle lidí z oboru je ověření pomocí hlasové biometrie ve srovnání s heslem nebo pinem bezpečnější a spíše umožní odhalit případný pokus o zneužití.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Nejspíš se s tím setkali už všichni. Zavoláte na call centrum do banky, protože potřebujete vyřídit něco, co internetové bankovnictví neumožňuje. A hlas na druhé straně vás vyzve, abyste mu sdělili například čtvrtou a druhou číslici z hesla pro telefonický kontakt, aby bylo zřejmé, že mluví právě s vámi. Jenže ne každý si ho v tu chvíli vybaví. Pokus o ověření se v takovém případě buď protáhne, nebo zcela ztroskotá.

Největší tuzemská banka, Česká spořitelna s 4,7 milionu klientů, teď přichází s novou metodou, jak ověřit klienta, který zavolá na zákaznickou linku. Už nebude třeba pamatovat si hesla. Postačí, když klient promluví a systém automaticky rozpozná, že je opravdu tím, za koho se vydává.

Hlasová biometrie

  • Lidský hlas lze použít k identifikaci člověka jedinečným způsobem. Je podobně unikátní jako otisk prstu. Hlasová biometrie je technologie, která slouží k získávání osobních hlasových vzorků a ověřování totožnosti pomocí hlasu.
  • Na rozdíl od systému rozpoznání řeči, který používají například virtuální asistenti v mobilních telefonech, se hlasová biometrie zaměřuje na způsob mluvy. Obsah hovoru není podstatný.
  • Algoritmus porovnává přes tisíc různých charakteristik mluvy. Dělí se na fyzické (jako tvar a velikost hrtanu, kde vzniká hlas) a behaviorální (týkající se chování).
  • Používá se hlavně pro ověření identity volajícího do zákaznických center, zejména v bankách či u telekomunikačních operátorů. Hlasovou biometrii také využívají vlády, tajné služby, bezpečnostní složky či armáda.

Ověření pomocí hlasu – čili hlasová biometrie – je zatím v Česku prakticky neznámé. Spořitelna se stane první bankou, která ji využije v ostrém provozu. V zahraničí jde přitom o celkem běžný způsob, jak firmy ověřují volající zákazníky.

Technologie snímá hlas volajícího, porovnává ho s uloženým hlasovým vzorkem a následně určí, zda jsou oba hlasy shodné. S uložením vzorové nahrávky musí klient souhlasit, jde obvykle o půlminutový až minutový záznam, který vznikne během běžného rozhovoru s operátorem. Hlas je u každého člověka jedinečný, podobně jako třeba otisk prstu. 

„Ověření hlasovou biometrií přináší klientům především výrazně větší komfort při ověřování totožnosti. Nemusí si pamatovat heslo pro telefonní bankovnictví, a přesto bezpečně identifikujeme jejich totožnost,“ říká ředitel digitálního bankovnictví České spořitelny Filip Zeman.

Zákaznickou linku České spořitelny dnes pro služby telefonního bankovnictví – tedy pro zjištění zůstatku na účtu či zadání platebního příkazu – pravidelně využívá zhruba 70 tisíc klientů. Čtvrtina z nich službu využívá výlučně, nepoužívají internetové bankovnictví ani nechodí do poboček. 

Na Slovensku se ověření klienta výrazně zrychlilo

„Hlasová biometrie se dnes používá hlavně v anglicky mluvících zemích. Ale myslím, že až to Česká spořitelna začne praktikovat, obrátí se na nás i další firmy z Česka. Z jiných zemí máme zkušenost, že to jde docela rychle,“ říká Břetislav Beránek, ředitel pro bezpečnostní systémy americké softwarové firmy Nuance.

Podvodníci se podle něj obvykle zaměřují hlavně na největší firmy. „A když ta největší ověření hlasem nainstaluje, začnou pak útočit na druhou či třetí. Třeba ve Velké Británii to v roce 2012 nainstalovala Barclays a v dalších bankách začaly rychle narůstat ztráty způsobené podvodnými útoky,“ říká Beránek.

Nuance má více než pět set klientů po celém světě, kteří používají hlasovou biometrii. Jsou mezi nimi hlavně banky – například britská HSBC, kanadská Royal Bank of Canada či americká Tatra banka. A také telekomunikační operátoři jako Verizon, Vodafone či T-Mobile, ale zatím ne jejich české pobočky. 

Platnost vašeho hesla brzy vyprší, navždy. Banky sázejí na biometrii

V Česku ověření pomocí hlasu před několika lety plánovala Raiffeisenbank, nakonec od toho však upustila. Její sesterská Tatra banka hlasovou biometrii používá už téměř pět let, hlasový vzorek si v bance za tu dobu vytvořily stovky tisíc klientů. Podle slovenské banky ze skupiny Raiffeisen se díky nasazení hlasové biometrie na třetinu zkrátil čas, který je potřebný pro ověření klienta.

Spořitelna se však při telefonických hovorech nespolehne jen na hlasovou biometrii. Většinu požadavků, které souvisejí s telefonickým bankovnictvím, budou moci klienti uskutečnit jen z předem definovaného telefonního čísla.
V krizových situacích, pokud bude například třeba zablokovat ukradenou platební kartu, bude stačit ověření hlasem, ať už klient zavolá z jakéhokoliv čísla. Svůj hlasový vzorek si tak budou moci uložit všichni klienti, kteří budou chtít službu využít.

Alternativou k hlasové biometrii je nová aplikace George klíč pro chytré telefony, která umožňuje zabezpečené a autorizované volání na zákaznickou linku bez nutnosti ověření hlasem nebo heslem.



Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

Matky, které si nemohou přivydělávat, tratí 180 miliard, tvrdí ekonom

práce, děti, žena, matka

Kdyby matky v Česku po roce narození dítěte pracovaly 13 hodin týdně, získaly by celkem 60 miliard a ekonomika by se...

Zmrzlina, nebo sex? Sexistické prasátečko odmění urážlivé reklamy

Reklama na zmrzlinu v soutěži Sexistické prasátečko 2018.

V posledním ročníku ankety to vypadá, že zmrzlina i víno svádí k sexismu. Na víno zve blondýna ve vířivce, růžový...

„Zemanův vodní kanál“ se vyplatí, tvrdí studie. Vyjde nejméně na 281 miliard

Kanál Dunaj - Odra - Labe, severní větev, Poodří, DOL,

Megalomanský vodní projekt Dunaj–Odra–Labe má ekonomický smysl, tvrdí studie proveditelnosti, která se zpracovávala dva...



Najdete na iDNES.cz