Na tváři šéfa se neobjevují výčitky. Každý pracovník u pásu v montážní hale japonské firmy Toyota v Toyota City může požádat o pomoc. Když něco pokazí, nestíhá, nebo si neví rady, zatáhne za šňůru, která visí nad jeho hlavou, a zapne tak sirénu. Šňůra běží podél celé výrobní linky.
Heslo je jasné. Nic se nesmí zpozdit. Plynulost výroby je na prvním místě. Šéfové týmu vše řeší za pochodu, aby se nemusela zbytečně zastavovat linka. To by byl jeden z největších přečinů ve výrobní hale. Z ostatních částí továrny, jako je lakovna či lisovna, vytlačily pilné Japonce už dávno roboty.
Každé z aut, pod kterými se míhají dělníci, je jiné barvy, což bourá dojem sériovosti pro automobilky typické. Za modrou Toyotou Yaris pomalu popojíždí "ve frontě" na dotažení kol bílá corola, hned za ní zase yaris, ale tentokrát červený. "Oba modely mají stejný podvozek, takže se mohou vyrábět na jedné lince," vysvětluje mluvčí firmy Masashi Honda.
Pravidla u pásů jsou jasná a Toyota vyrábí na objednávku, nikoliv na sklad. Každý z dělníků má v ten pravý okamžik po ruce šuplík se součástkami, jež má na rodící se vůz přimontovat. Když ho vyprázdní, jeho práce na daném autě skončila a prázdný šuplík putuje do regálu s kolečky, které zase v přesně daný okamžik jiný pracovník přesune na místo, kde se znovu naplní kompletem dílů.
Japonci tento systém nazývají kanban. Je pečlivým uplatněním filozofie just-in-time ve všech krocích výroby. Toyota pak nemusí skladovat součástky a šetří výdaje spojené se zásobováním.
A jak je možné, že se dělník, opakující za den stovky úkonů nesplete, jaké světlo namontovat do yarise a jaké do coroly? Každé z aut má hned od počátku na kapotě nalepený návod, kde si dělník může ověřit, zda právě vzal do ruky správný typ světlometu a ve které pracovní fázi je.
Hned naproti místu, kde se naposledy rozezněl alarm dělníka, jenž se potýkal se šrouby, visí nástěnka. A na ní statistiky: za jednu minutu se v hale vyrobí 0,95 auta. Přesně na minuty mají pracovníci Toyoty také odpočítanou pauzu na oběd a několikaminutový odpočinek. Povinný hromadný tělocvik už v Toyota City zrušili. "To už není tak v módě," vysvětluje s úsměvem Honda.
Čtvercová tabule vedle výkonnostního ukazatele zase znázorňuje technické výkresy součástí. Dělníci je musí dokonale znát, a navíc neustále přinášet nápady, jak by se daly i ty nejdrobnější díly, jako je šroubek držící zpětné zrcátko, vylepšit.
Toyota nemyslí jen na dokonalé pracovní postupy, ale i na to, že se v jejích halách v minulosti při práci hrbily tisíce lidí.
Dnes se nikdo neshýbá. Lidé u pásu používají židle na pohyblivém a kloubovém rameni, takže mají možnost ponořit se do interiéru vozu a pohodlně vsedě na vše uvnitř auta dosáhnout. Továrna v Kolíně bude založena na stejných principech. "Je to něco, na co jsou hrdí, některé z metod vymýšleli a vypilovávali i dvacet let." říká ředitel CzechInvestu Martin Jahn.