NOVOU PODOBU NÁDRAŽÍ NAJDETE VE FOTOGALERII |
Pokud všechno půjde dobře, chtěli by Italové začít v zimě stavět. Dokončení rekonstrukce se plánuje do roku 2008.
Grandi Stazioni podepsala smlouvu s Českými drahami na konci loňského roku. Za investici do hlavního nádraží v Praze, Karlových Varech a Mariánských Lázních zaplatí tři čtvrtě miliardy korun.
Na oplátku Italové dostanou novou i starou budovu hlavního nádraží do pronájmu na třicet let.
Nová budova hlavního nádraží ze 70. let se má podobat obchodním centrům, jaká jsou na okrajích měst. Kromě nákupů si lidé projíždějící Prahou budou moci zajít například do kina.
Do přestavby historické Fantovy budovy budou mluvit ještě památkáři a počítá se s připomínkami občanských sdružení, jež mohou zahájení přestavby zdržet.
Nádraží oživí světlo a obchody
Oproti dnešnímu nádraží plnému bezdomovců a zapáchajících stánků projdou lidé z parku před nádražím dvěma velkými vchody do světlého a proskleného vestibulu, kterému vévodí elipsovitý prosklený útvar s obchody.
Cestující se potom mohou odebrat k pokladnám, ve kterých již pokladní nebudou sedět za nepřístupnými skleněnými přepážkami, ale prodejní místa budou podobná například současným přepážkám na ruzyňském letišti.
"Klademe důraz na prosvětlenost a lehkost prostoru, aby zde nebyla nynější temná zákoutí," popsal změny hlavní architekt projektu přestavby nádraží Patrik Kotas, který na projektu spolupracuje s architekty z Metrostavu Praha.
Podle představitelů Grandi Stazioni musí architekti nynější vizi zpracovat do dokumentace pro schvalovací řízení, kterou chtějí úřadům předat do konce letošního léta.
"Doufáme, že řízení proběhne v co nejkratším čase. Následná přestavba by potom měla probíhat po dobu tří let," řekl jednatel společnosti Grandi Stazioni Enrico Aliotti.
Představení záměru přestavby se zúčastnili i starostové dvou městských částí, na jejichž území hlavní nádraží leží - starosta Prahy 1 Vladimír Vihan a starosta Prahy 2 Michal Basch.
"Projekt se mi líbí, ale myslím si, že tam jsou určité myšlenky, které čekají složitá projednávání," řekl starosta Vihan. Dodal, že nereálně vidí například myšlenku přechodu pro chodce přes magistrálu ke staré budově nádraží. "Také jsem postrádal vyřešení napojení na budoucí metro D," řekl Vihan.
Hold české secesi
Vize Grandi Stazioni, která jen v Itálii zrekonstruovala 13 nádraží, také počítá se změnou parkoviště, které zůstane na střeše nové haly nádraží, nebo vzhledu Fantovy kavárny.
Zmizet by měl například průhled ze spodní části budovy přes kavárnu až do kopule staré Fantovy budovy. "Fantova kavárna bude větší a luxusnější. Má to být hold české secesi a architektu Fantovi. Ne však cenově, ale lidé by se tu měli cítit bezpečně v luxusním prostředí," uvedl Kotas.
Změna u staré budovy bude patrná již zvenčí. Ta se místo současných malých dveří dočká důstojného vstupu. Lidé pak budou moci projít až na první nástupiště, které má mít funkci promenády.
"Lidé si zde u stolků mohou dát dobrou italskou kávu, víno či české pivo," řekl Kotas. Promenáda by podle architektonického záměru měla pokračovat až na Vinohradskou třídu i opačným směrem na Prahu 3.
I když je rekonstrukce rozdělena do tří let, lidé se nemusí obávat, že by byl provoz na nádraží přerušen. Obnova bude rozdělena do několika etap. Nejprve bude opravena po polovinách spodní nová hala. Rekonstrukcí pak projde mezipatro, stará budova a nakonec i propojovací chodníky.
ČTĚTE TAKÉ: |
Budoucí podoba vlakového nástupiště na pražském hlavním nádraží podle studie italské firmy Grandi Stazioni. (30. června 2004) |
Budoucí podoba vlakového nástupiště na pražském hlavním nádraží podle studie italské firmy Grandi Stazioni. (30. června 2004) |
Podle plánů italského investora dozná změn i prostranství před secesní budovou hlavního nádraží. (30. června 2004) |
Dramatických změn dozná podle plánů investorů i vstup do nádražní haly. (30. června 2004) |
Rekonstrukcí by mělo projít i parkoviště před hlavní nádražní budovou. (30. června 2004) |
Uvnitř by mělo hlavní nádraží nabízet podobné služby jako nákupní centra. (30. června 2004) |
Příjemněji než dosud má vypadat i vstup do stanice metra Hlavní nádraží. (30. června 2004) |
I cizincům napomohou v orientaci přehledné tabule. (30. června 2004) |
Interiér nádraží bude připomínat velká nákupní centra. (30. června 2004) |
Rekonstrukce nemine ani eskalátory uvnitř nádražní haly. (30. června 2004) |