VIDEO: Z Čech na Moravu chybí koleje. Koridor je plný, stěžují si dopravci

  17:54aktualizováno  17:54
Vlaků mezi Prahou a Moravou především přes Českou Třebovou jezdí příliš mnoho a mají problém se na trať vtěsnat. Stát proto vymýšlí, co by se s přeplněnou tratí dalo dělat, a Správa železniční dopravní cesty proto chystá zlevnění trasy z Prahy do Brna přes Havlíčkův Brod nebo druhou kolej na trati z Prahy do Hradce Králové a Chocně.

„Dá se s menší dávkou nadsázky říct, že z Prahy na Moravu chybí dvě koleje,“ říká Tomáš Záruba z Centra pro efektivní dopravu. Podle něj stát v minulosti zaspal a nepočítal s nárůstem počtu vlaků. „Podstatné je hlavně, aby se chyby s kapacitním podceněním projektů dále neopakovaly,“ dodal Záruba.

K velkým problémům s kapacitou došlo s nástupem soukromých dopravců, kteří přilákali na železnici více lidí. Dobře to ukazují celková čísla jen o dálkových vlacích kategorie EC, IC, SC nebo Ex: v únoru 2011 na trase z Prahy do Ostravy jezdilo 122 vlaků týdně této kategorie, teď 238.

Na nedostatečnou kapacitu si stěžují osobní i nákladní dopravci. Ministerstvo dopravy přitom už v jednom z materiálů zkoumá, že by kvůli plné trati začalo regulovat provoz dálkových vlaků. „Stát by měl intenzivně pracovat na tom, jak kapacitu dráhy zvýšit. Ne omezovat provoz a konkurenci,“ říká mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Nákladní dopravci, kteří za železnici platí víc, mají pocit, že osobních vlaků jezdí zbytečně moc. „Bohužel se u nás platí poplatky za hmotnost vlaku, namísto toho, jaké zabírají časové okno na trati. Vlaků pak jezdí zbytečně moc,“ říká Jiří Samek, šéf nákladního dopravce Metrans.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), které tratě patří, nepředpokládá, že by na trasu přidávala ještě další koleje. Podle mluvčího Marka Iliaše půjde spíše cestou úpravy a zlepšení v jednotlivých úsecích.

Chystá se například modernizace a zrychlení úseku Dluhonice - Prosenice u Přerova či přestavba železničního uzlu v Ostravě. „Jsou prověřována různá technická řešení, která povedou ke zvýšení kapacity,“ dodal Iliaš.

Částečně ale koleje přeci jen přibudou: ministerstvo dopravy už schválilo studii proveditelnosti pro zdvojkolejnění tratě z Velkého Oseka přes Hradec Králové do Chocně, která je altenativou ke koridoru a měla by ulehčit provozu.

Pro osobní dopravce se navíc nabídne možnost rozšířit přímé spojení Hradce Králové s Prahou i Moravou. Stát už řeší i zrychlení úseku z Chocně do Ústí nad Orlicí. „Zrychlením bez přidání kolejí se ale kapacita nevyřeší, právě naopak,“ varuje Záruba.

Z trasy by mohla zmizet část nákladních vlaků i díky tomu, že SŽDC chystá velké zlevnění poplatků pro trasu z Kolína do Brna přes Havlíčkův Brod. To by mělo dopravce motivovat k tomu, aby jeli po méně vytižené trati. Přesný termín i objem slevy ale SŽDC ještě říct nechce.

Jenže i tam je problém. „Trať má velký sklon, takže je potřeba postrková lokomotiva,“ říká Oldřich Sládek, který se dlouhodobě věnuje nákladní železniční dopravě.

Přeplněnost hlavních koridorů se plně projevila loni při extrémním počtu výluk, některé nákladní vlaky musely na místo na trati čekat i 48 hodin.

Podle mluvčího Českých drah Radka Joklíka to nejvíce odnáší regionální doprava, nejen na hlavním koridoru. „Například kapacita tratí kolem Prahy a Brna prakticky neumožňuje další zahuštění dopravy podle představ objednatelů,“ říká Joklík. Riziko přetížení vidí i na dalších tratích.

Dopravci navrhují i jiná řešení: například rozdělit nejdelší mezistaniční úseky, kde vzniká největší problém při výlukách jedné koleje nebo urychlit výstavbu evropského zabezpečovače ETCS. Ten by umožnil zkrácení intervalů mezi vlaky. Podle SŽDC by mělo být ETCS na celém úseku do roku 2018.

Přeplněné tratě jsou i jedním z argumentů pro vysokorychlostní modifikace, které by odvedly velkou část vlaků na novou trasu. Ty jsou ale zatím v Česku stále spíše v kategorii sci-fi.

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

OBRAZEM: Přes 16 hodin v letadle. Letečtí fandové mají z čeho vybírat

Dopravní letadlo Airbus A350-900, které společnost Singapore Airlines nasazuje...

Pro některé čirý masochismus, pro jiné nebeský zážitek. Deset nejdelších letů světa má jedno společné. V oblacích...

Pryč s mýtem na silnicích první třídy. Ťok chce vyjít vstříc krajům i obcím

Ministr dopravy Dan Ťok

Mýto na většině silnic první třídy bude nejspíš bez poplatku, tedy s nulovou sazbou. Ministerstvo dopravy tím chce...

Na Švestkové dráze řádí téměř 200metrový obr, obnovuje kilometry trati

Stroj RU 800 k opravě železnic.

Sedm set tun těžké zařízení opravuje severočeskou Švestkovou dráhu, železniční trať mezi Litoměřicemi a Mostem. Během...



Najdete na iDNES.cz