Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hodnota Českých aerolinií: -708 milionů

  8:37aktualizováno  8:37
Účetní hodnota Českých aerolinií poprvé v historii klesla do záporných čísel. Výše vlastního kapitálu, tedy součet vkladů od státu, zisků a ztrát z minulých let, se na konci června dostala do hlubokého minusu 708 milionů korun. Ukazují to podklady, které včera projednávala dozorčí rada a které má MF DNES k dispozici.

Záporný vlastní kapitál znamená, že firma prohospodařila všechny peníze, které do ní vložil majitel, a ještě dalších tři čtvrtě miliardy navíc. V součtu s tím, že kromě tří starších boeingů a dvou airbusů již nemá žádný významný zpeněžitelný majetek, je závislá na čerpání úvěrů od státního podniku Osinek, to ve výsledku znamená i nulovou hodnotu podniku.

"Záporný vlastní kapitál je extrémní problém," říká analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka. "Na druhou stranu SkyEurope mají záporný kapitál delší dobu a také stále létají," dodal.

Firma se k výsledkům nechce vyjádřit do středy, kdy předstoupí před akcionáře. Za propadem vlastního kapitálu stojí především ztrátové hospodaření. Z minulosti s sebou aerolinky vlečou bezmála miliardu korun neuhrazených ztrát, ke kterým se za první pololetí přidalo 1,8 miliardy.

Problém pro privatizaci

Záporný vlastní kapitál výrazně ovlivní i nabídkové ceny v privatizaci, která v září končí. Zástupce posledního zájemce, majitel Unimex Group Jiří Šimáně uvedl, že o špatných výsledcích za první polovinu letošního roku i záporném kapitálu ví. Nechtěl však uvést, jak ovlivní jeho nabízenou cenu.

Kupující ČSA mnoho majetku nezíská, protože současné vedení už rozprodalo majetek v hodnotě zhruba dvou miliard a v plánu má i další výprodeje. Do konce roku se navíc bude ještě vlastní kapitál dál snižovat, neboť firma předpokládá ztrátu kolem dvou miliard. Teprve až v průběhu příštího roku se mají do hospodaření promítnout úsporné kroky, a to především propouštění.

Pokud vedení ČSA prosadí svůj plán na prodej pěti letadel, zůstane společnosti jen pět menších vrtulových letadel ATR 42 a ATR 72 a k tomu dva horkovzdušné balony.

Ostatní stroje má firma na finanční nebo operativní leasing, ukazují údaje z leteckého rejstříku. Vedení se chce zbavit letadel, jejichž leasing aerolinky teprve nedávno doplatily - týká se to tří boeingů, za které by podle odhadů měly ČSA získat zhruba půl druhé miliardy korun.

V areálu letiště zbývá firmě jen pár nemovitostí. Většinu budov prodala loni Letišti Praha a administrativní budovu zastavila ve prospěch státního podniku Osinek, který aerolinkám pomohl letos úvěrem 2,5 miliardy. ČSA vyčerpaly už miliardu.

Dozorčí rada včera vedení firmy přibrzdila v plánech na další rozprodej. O prodeji letadel může firma dál jednat - ale tím to končí. "Do doby rozhodnutí o privatizaci nesmí management provádět žádné kroky, které by snižovaly hodnotu společnosti," řekl včera ministr financí Eduard Janota.

Ten včera na dozorčí radu přišel i s ministrem dopravy Gustávem Slamečkou. Oba ministři se na jednání dozorčí rady dosud nikdy nesetkali. "Problémem aerolinek je, že nemají z minulých dob dostatek rezerv na nepříznivé období," říká Slamečka.

Podle informací MF DNES se na jednání krátce probírala i varianta konkurzu, ale dozorčí rada se tímto plánem hlouběji nezabývala. Ještě na konci loňského roku se přitom vedení chlubilo dobrými výsledky.

O duty free je zájem

Současný management, na jehož odvolání tlačí stále více zaměstnanci, musí přibrzdit i s plány na prodej bezcelních obchodů na letišti nebo vyčlenění dalších ziskových provozů aerolinek, například údržby letadel.

Kupce na duty free obchody, které jsou na lepších místech letiště a loni do firmy přinesly zisk přes třicet milionů korun, by už měly. "Zájem bych o ně rozhodně měl," potvrdil šéf Unimexu Jiří Šimáně, který vlastní další obchody na Ruzyni a na bezcelních obchodech vyrostl.

Situace ve firmě je čím dál napjatější. Odboráři jsou čím dál hlasitěji proti současnému vedení, až donedávna přitom veřejně vystupovali proti managementu jen piloti.

V problémech jsou však aerolinky i kvůli tomu, že v minulosti vedení exministra Jaroslava Tvrdíka přistoupilo na rychlé navyšování mezd a náklady prudce rostly, zatímco výnosy už tolik ne. Letos většina lidí kývla na snížení platu, krátce poté si širší management schválil možnost vyplatit si příští rok bonus i v případě vysokých ztrát.

"Nelze vše řešit jen úsporami, je nutné podívat se i na výnosovou stránku," míní například Petr Voldán, prezident odborového úseku leteckých techniků. Podle něj už situace nazrála k tomu, aby došlo ve vedení ke změně. Vzdorní piloti navrhované kroky považují za řízenou likvidaci firmy.

Dozorčí rada včera potvrdila chystané propouštění ve firmě. To se nejvíce dotkne právě pilotů a palubních průvodčích, nejmenší podíl lidí odejde z kanceláří.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Antimonopolní úřad zahájil správní řízení kvůli mýtnému tendru

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zahájil správní řízení s ministerstvem dopravy kvůli miliardovému tendru na provoz elektronického mýtného systému...  celý článek

Autobus Leo Express
Vlaky Leo Express budou jezdit až do Polska, společnost získala povolení

Český soukromý dopravce Leo Express získal povolení pro provoz osobní železniční dopravy v Polsku. Společnost tak může prodloužit železniční spojení z Prahy do...  celý článek

(Ilustrační snímek)
V ČR by se mohla testovat auta bez řidiče, uvažuje se o dálnici D8

V Česku by mohl vzniknout testovací okruh pro auta jezdící bez řidiče a autonomní vozidla by se do budoucna mohla zkoušet i v běžném provozu na dálnicích, nebo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.