"Tradičně je o dvacet až pětadvacet procent vyšší zájem o vaječný likér, letos i o griotku," říká.
Supermarkety však zcela ovládli čokoládoví zajíci a vajíčka. "Letos lidé více utrácejí za dekorační předměty, za ubrousky, keramiku a slaměné věci. Snaha vyzdobit si domovy rok od roku roste," říká Jana Havlíčková z Carrefouru.
Stejně jako v českých obchodech je i v sousedním Německu velikonoční zajíček tím pravým hitem. Navíc si Němci potrpí na klasiku - padesátigramovou figurku z mléčné čokolády ve zlatém staniolu.
"Všechny pokusy inovovat nějak podobu velikonočního zajíčka ztroskotaly," řekl pro ČTK Rüdiger Funke, mluvčí německého sdružení cukrárenského průmyslu. Dospělí pro své děti podvědomě vybírají stejné čokoládové figurky, jaké dostávali sami, když byli malí. Proto například výrobce čokolády Lindt nezměnil podobu velikonočního zajíčka čtyři desítky let.
Kromě klasických vajíček a přípravků na zdobení a pečení se české hospodyňky učí velikonoční pečivo víc kupovat. "Podle našich odhadů je podíl domácího a kupovaného pečiva tak půl na půl," míní šéf Odkolka Ivan Flek. Rostoucí počet domácností, které raději pečivo koupí, dělá pekařům radost. "Během několika svátečních dnů musíme vyrobit asi půl milionu beránků a mazanců," vysvětluje Flek.
Obchodníci jsou před velikonočním víkendem v odhadech zatím opatrní, přestože jim každoročně v tomto období tržby povyrostou o čtyři až šest procent. "Hlavní nápor lidí teprve čekáme," vysvětluje Havlíčková.
Čechy však neoslovují jen sladkosti. O desetinu více se prodá i Plzeňského Prazdroje. "Pro nás jsou Velikonoce spolu s Vánocemi pro prodej nejdůležitější," říká Alexej Bechtin z plzeňského pivovaru. Na své si přijdou i letecké společnosti, které připravily velikonoční letenky. V Česku by tak mělo podle odhadů trávit svátky asi 160 tisíc turistů.