Hokej přicházel o miliony, státní znak musel pryč. Změna nebyla drahá

  6:00aktualizováno  6:00
Kompletní změna vizualizace a designu hokejového svazu odstartovala během víkendu rozporuplné reakce mezi fanoušky i odborníky. Největší vášně vyvolala nová podoba dresů národního týmu, odkud zcela zmizel státní znak a místo něj bude nyní hlava lva s korunkou. Právě státní znak byl ovšem tím hlavním důvodem pro totální změnu.

Patrik Eliáš pózuje v novém reprezentačním dresu. | foto: Český hokej

Státní znak totiž nelze autorsky chránit a to byl pro hokejový svaz dlouhodobý problém. Jakákoliv společnost tak mohla vyrábět dresy nebo suvenýry se státním znakem a profitovat z toho. „Jen v případě dresů, fanouškovských šál a podobně se odhady černého trhu pohybují nad deseti milióny korun ročně,“ napsal iDNES.cz tiskový mluvčí hokejového svazu Zdeněk Zikmund. 

Nyní už může hokejový svaz (mimochodem nyní nese název Český hokej, přičemž název Český svaz ledního hokeje zůstává i nadále registrován, ale bude se používat pouze ve smlouvách a dalších oficiálních dokumentech) svá práva mnohem lépe chránit. 

Fotogalerie

Kdo bude chtít vyrábět cokoliv spojeného s hokejovou reprezentací, bude muset mít licenci. A státní znak z hokeje úplně nezmizí, má zůstat v malé podobě na helmách reprezentantů.

„Dosavadní situace, kdy jsme nakládali s půjčeným státním symbolem, už byla neudržitelná, protože na nás neustále parazitovaly různé subjekty. Uzrál čas identitu po vzoru ostatních hokejových federací zrevidovat a dát do moderního hávu,“ řekl už dříve prezident svazu Tomáš Král. 

Národní identita? Vypadá to jako znak obyčejného klubu

To se dá určitě pochopit, ovšem o národní identitě lze polemizovat. „Mně to naopak připadá jako cesta se od státu a jeho znaku zcela odtrhnout. Český hokej je jedna z nejcennějších značek, co tu máme a já si nejsem příliš jistý tím, zda svaz ví, co vlastně dělá,“ tvrdí PR konzultant a publicista Karel Křivan, který pracoval pro mezinárodní reklamní agentury i státní organizace.

„Myslím si, že lví logo mělo víc vycházet ze znaku, úplně se nabízelo využít dvouocasého lva, který je pro Česko unikátní. Ten navržený lev je podle mne banální a zaměnitelný. Vypadá jako logo jakéhokoliv klubu někde ve Švýcarsku, Švédsku, Rusku... Opravdu dá fanouškům v zahraničí jasně najevo, že jde o českého lva?“ klade si otázku Křivan. 

„Byly dvě cesty, jedna více konzervativní, druhá moderní, jednodušší. Na začátku jsme pracovali i s celou podobou lva, nicméně symbol pak procházel vývojem až do dnešní podoby. Obecně je motiv lva samozřejmě relativně častý motiv, ten náš je ale unikátní a nezaměnitelný,“ myslí si naopak Tadeáš Drahorád z agentury go4gold, která stojí za novým designem.

Vysvětlivky k podobě nových dresů hokejové reprezentace

Vysvětlivky k podobě nových dresů hokejové reprezentace

Přímé náklady na totální rebranding hokejového svazu podle oficiálních informací nepřekročily půl miliónu korun. To v rozpočtu jednoho z nejoblíbenějších českých sportů není až tak významná položka. Například jen v loňském roce hospodařil svaz s výnosy 552 miliónu korun.

O nové korporátní identitě svaz uvažoval zhruba pět let, vlastní příprava trvala půl druhého roku. I přesto o plánované změně vědělo jen pár zasvěcených, o fanoušcích ani nemluvě. „Speciální anketa neproběhla, autoři nové identity však změnu konzultovali s odborníky z hokejového prostředí. Závěrečné slovo měl nakonec výkonný výbor svazu,“ vysvětlil na závěr Zikmund.  

Historické dresy československé a následně české hokejové reprezentace

Historické dresy československé a následně české hokejové reprezentace

Která z variant hokejového dresu se vám líbí nejvíc?

celkem hlasů: 16781

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 2. července 2018. Anketa je uzavřena.

Velký státní znak (současná podoba) 8730
Dvouocasý lev (ve variantách do 40. let) 5958
Hlava lva (nová podoba) 1535
Státní znak (ve verzích do konce 80. let) 262
Vlajka (případně s nápisem, poč. 90. let) 159
Jen nápis na dresu (60. léta) 137
Autor:


Nejčtenější

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...



Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Zůstane huť bez proudu? Ústup Mittalu z Ostravy připomíná taktiku spálené země

Pohled na závod ArcelorMittal v Ostravě-Kunčicích.

Pozvolné odpoutávání společnosti ArcelorMittal od ostravské hutě připomíná ty nejdrsnější pohádky bratří Grimmů, kde se...

Další z rubriky

Italové prohráli spor o Fantovu budovu. Patří správě železnic

Fantova kavárna na Hlavním nádraží v Praze už prošla rozsáhlou rekonstrukcí.

Fantova budova na pražském hlavním nádraží patří Správě železniční dopravní cesty. V úterý o tom rozhodl Městský soud v...

Otevírací doba obchodů o svátcích 28. října a 17. listopadu

Ilustrační snímek

Zákon o prodejní době v maloobchodě a velkoobchodě nařizuje, že obchody s plochou nad 200 m² musí mít zavřeno...

Bez plastů se jídlo zkazí o týden dřív. Bioplast stojí čtyřnásobek

Síťka na vaše pomelo s plastovým úchytem. Přece nebudete riskovat, že vám...

Řetězce restaurací a supermarketů se pod tlakem aktivistů a politiků zbavují jednorázových obalů. U potravin to ale tak...



Najdete na iDNES.cz