Firma převede leasing dvou airbusů A320 na Travel Service. Ten převezme nejspíše i většinu z padesátky pilotů a palubních průvodčích. Ve firmě zůstane jen devět zaměstnanců, kteří se mají věnovat vyhledávání obchodních příležitostí na leteckém trhu s krátkodobými a střednědobými pronájmy letadel.
V praxi by měli najít vytížení pro část flotily ČSA a zajistit například provoz jejich letadel pro zahraničního dopravce. Samotnému létání se už firma věnovat nebude, ale nezanikne a nechá si dál licenci pro provozování letecké společnosti.
K převodu letadel má dojít na přelomu září a října, Travel Service vstoupí do leasingové smlouvy a převezme dva airbusy A320. Letadla patří největší leasingové společnosti zabývající se pronájmem letadel ILFC.
Pro firmu nejde o neznámá letadla: už toto léto pro ně HCA zajišťovaly provoz, hlavně pro lety ze Slovenska. "Všem z létajícího personálu jsme nabídli práci za srovnatelných podmínek, které měli u HCA. Airbusy budeme provozovat na linkách po západní Evropě," řekla mluvčí Travel Service Vlaďka Dufková.
O kompenzaci za piloty a letadla firmy mlčí
Podle mluvčí Českého aeroholdingu Michaely Lagronové je součástí transakce i finanční kompenzace od Travel Service, jejíž výši žádná ze stran neuvedla. HCA a Travel Service byly ještě před rokem konkurenty v byznysu s charterovou dopravou. Státní dopravce se ale nakonec z byznysu zcela stáhl a Travel Service za to stáhl žalobu na nedovolenou veřejnou podporu u Evropské komise.
České aerolinie původně plánovaly, že kvůli nižším platům a jiným smlouvám pro piloty ve své dceřiné firmě převedou část flotily i lidí pod HCA, což vedlo ke stávce pilotů, z plánu nakonec sešlo.
Nakonec HCA koupil loni na začátku roku Český aeroholding za více než půl miliardy korun. Tím dostaly ČSA další hotovost potřebnou k přežití.
Z půlmiliardové firmy teď zůstane devět zaměstnanců a také velká ztráta za loňský rok. Firma přesné výsledky za loňský rok nezveřejnila, podobně jako další firmy spadající pod Český aeroholding výroční zprávu za loňský rok ukáže zřejmě až v závěru roku. Dopravce se dostal do problémů i kvůli nepovedené zakázce pro Iceland Express, která skončila předčasně loni na podzim.
HCA převodem letadel přijdou pravděpodobně o osvědčení leteckého dopravce. Podle Petra Navrátila z Úřadu pro civilní letectví je jeho podmínkou kromě splnění řady odborných a technických požadavků také provozování alespoň jednoho letadla.