Kdo může za prázdninový propad Hollywoodu? Nejoddanější diváci, hlásí studia

  11:06aktualizováno  11:06
Vedení amerických filmových studií sčítají ztráty po skončení prázdninové sezóny. Prodej vstupenek do kin se propadl a letní filmová nabídka sklidila negativní ohlasy. Studia proto hledala důvod, na jehož vrub by mohla sérii letních propadáků připsat. A našla nečekaný terč - své nejoddanější diváky, píše list The Times.

Alenka v říši divů: Za zrcadlem, za 170 milionů dolarů natočené pokračování Alenky v říši divů z roku 2010, ve Spojených státech vynesla v severní Ameriece „pouze“ 77 milionů dolarů, ovšem 200 milionů dolarů sklidila v zahraničí. | foto: Falcon

Téměř celé století mohla hollywoodská studia počítat s tím, že diváci přijdou bez ohledu na to, co se promítá, čistě proto, že rádi chodí do kina. Nyní ale možná vůbec poprvé od doby, co se „zajít si na film“ stalo bytostně zažitou americkou zábavou pro volný čas, lidé přestávají chodit na filmy jen pro samotný zážitek z návštěvy kina.

Filmoví magnáti sčítají ztráty po létě, kdy se počet prodaných vstupenek v USA propadl o tři procenta v porovnání s loňským rokem, a kdy kritici i diváci v nevídané shodě nespokojeně bručeli nad schematickými nebo čistě příšernými filmy, jež jim studia předložila.

Nejčastější stížnosti mířily na příliš mnoho pokračování a remaků, z nichž většina byla napěchovaná speciálními efekty a zacílená na neanglicky hovořící publikum.

Propadáky vyvažovala Dory a Kapitán Amerika

Kritici strhali novou verzi Ben Hura, která vydělala méně než polovinu svého rozpočtu ve výši 100 milionů dolarů (asi 2,4 miliardy korun). Alenka v říši divů: Za zrcadlem, za 170 milionů dolarů natočené pokračování Alenky v říši divů z roku 2010, ve Spojených státech vynesla v severní Ameriece „pouze“ 77 milionů dolarů, ovšem 200 milionů dolarů sklidila v zahraničí.

Ben Hur, Uprchlík, Ptáci. Hollywoodu došly nápady, natáčí se 93 předělávek

Mezi další znovu přežvýkané a vyždímané příběhy, které přinesly převážně zklamání, je možné zařadit Želvy Ninja 2, Den nezávislosti: Nový útok či Star Trek: Do neznáma.

Film Stevena Spielberga Obr Dobr podle románu Roalda Dahla se potýkal se smíšenými reakcemi, a ženská verze Krotitelů duchů se nikdy nevzpamatovala z kritické sprchy na adresu prvního traileru, i když kritiky na film samotný už byly slušné.

Kasovní zisky zachraňovala hrstka velkých trháků v čele s animovaným snímkem Hledá se Dory a Captain America: Občanská válka. Ale zakrýt celkový trend se jim nepodařilo.

Lidé už nechodí do kina „na slepo“

„Bylo to zlé,“ řekl hollywoodský analytik Doug Creutz. „Možná ne tak zlé jako před dvěma lety, ale pořád zlé v kontextu posledních zhruba patnáct let,“ dodal.

Součástí problému může být skutečnost, že do kina chodí méně lidí, pokud se nerozhodnou, na co se chtějí jít podívat. Podle společnosti PostTrak, která sleduje názory filmových diváků, se v létě 2014 zhruba 32 procent lidí rozhodovalo, na který film půjdou, až když stáli ve frontě k pokladně multikina. V roce 2015 jejich počet klesl na 28 procent a letos se předpokládá, že tento trend bude pokračovat.

„Pokud se lidé nenadchnou pro konkrétní film a nerozhodnou se na něj jít podívat, tak do kina vůbec nemusejí přijít,“ řekl Adam Fogelson, bývalý šéf studia Universal Pictures.

A počítat je třeba také s tím, že rostoucí ceny vstupenek, klesající rozmanitost promítaných filmů a okamžitá dostupnost zábavy doma prostřednictvím streamovacích služeb, budou návyky skalních návštěvníků kin nadále nahlodávat.

Autor:

Nejčtenější

Hygienické peklo v čínských hotelech. Personál usvědčila skrytá kamera

Na každý povrch dnes existují specializované přípravky, někdy si však poradíte...

Čínské luxusní hotely se musely omluvit poté, co se na sociální síti objevilo video, ve kterém jejich zaměstnanci...

Obchody si akcemi Black Friday utahují smyčku kolem krku, říká odborník

Black Friday

Od pondělí 19. listopadu začnou u některých obchodníků výprodeje na tzv. Černý pátek. Řada e-shopů však ve snaze zvýšit...

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Další z rubriky

U Šanghaje otevírají unikátní hotel, postavili ho v zatopeném lomu

Hotelový komplex Shimao Wonderland InterContinental

Nedaleko čínské finanční metropole Šanghaje ve čtvrtek slavnostně otevřeli pětihvězdičkový hotel. Stavba je umístěná...

Turecko i Egypt se vracejí mezi top destinace. Čechy láká nízká cena

západ slunce nad mořem na Kypru

Strach z cestování do Turecka, Egypta či Tuniska kvůli obavám z bezpečnosti opadá. V létě se tyto země vrátily mezi...

IKEA chce čistit vzduch skupováním indické slámy. Ta by jinak shořela

Švédský nábytkářský řetězec IKEA otevírá v Indii první prodejnu.

Švédský nábytkářský řetězec IKEA hodlá využít rýžovou slámu při výrobě předmětů pro domácnosti. Kupovat ji chce od...

Najdete na iDNES.cz