„Skupina tím posílila svou odolnost vůči možným budoucím ztrátám z negativních ekonomických důsledků obrany proti chorobě Covid-19,“ uvedla společnost ve zprávě.
Virus zasáhl všechny trhy Home Creditu najednou, část z nich, především Filipíny, Indii a Čínu, pak velmi závažně. Od počátku prázdnin už ale země v jihovýchodní Asii postupně ukončují nejtvrdší omezení a vrací se zvolna k oživení poptávky.
„Velmi konzervativně vytvořené rezervy jsou jak obezřetným polštářem proti panujícím tržním nejistotám, tak odrazovým můstkem pro příležitosti, jakmile zdravotní krize s hospodářskými důsledky pomine. V současnosti však skupina ještě poskytuje splátkové prázdniny mnoha klientům podle podmínek na jednotlivých trzích,“ stojí v prohlášení.
K 30. červnu dosáhl celkový objem úvěrů 16,2 miliardy eur, což ve srovnání s koncem roku 2019 představuje pokles o 20 procent. Za propadem stojí plošné uzavření obchodů a zavedení karantén, které utlumily spotřebitelskou poptávku.
Společnost také uvedla, že v prvním pololetí zpřísnila podmínky pro poskytování nových úvěrů. Podíl nesplácených úvěrů na celkovém portfoliu tak v pololetí stoupl jen mírně – na 6,2 procenta z loňských 5,6 procenta.
Home Credit zároveň pracuje na digitalizaci svých činností, což mu vedle zdravotních efektů pomáhá zároveň rychleji snižovat provozní náklady.
„Dopad opatření proti pandemii na všechny trhy skupiny Home Credit najednou, je něco, s čím jsme se dosud nesetkali. Přenastavili jsme procesy tak, aby odpovídaly změněné realitě na trzích a byli jsme schopni aktivně poskytnout pomoc všem pandemií zasaženým komunitám, ve kterých působíme. Proto jsem si jistý, že lze s čistým štítem udělat čáru za vývojem v prvním pololetí,“ uvedl Jean-Pascal Duvieusart, generální ředitel skupiny Home Credit.
Home Credit je součástí skupiny PPF, která v posledních deseti letech generovala kumulovaný čistý zisk na úrovni 6,2 miliardy eur a je vybavena kapitálem v objemu 9,6 miliardy eur. Aktiva PPF dosáhla na konci loňského roku 48 miliard eur, což je podobné číslo jako příjmy českého státního rozpočtu.
Pro mateřskou PPF tak ztráta Home Creditu představuje jen několik procent z celkové bilance. Oborově rozdělení PPF v současné chvíli tvoří ze 45 procent finanční služby včetně několika bank (AirBAnk, PPF banka), 30 procent telekomunikace (O2, CETIN, balkánský Telenor), zbytek pak připadá například na jsou reality či biotechnologie.