Kdo ještě před pár lety angažoval do své reklamní kampaně celebritu, která se otevřeně přiznala k homosexualitě, velmi riskoval, připomíná agentura Reuters.
Lesbičku či gaye si mohl do spotu dovolit dát jen takový výrobek, který vyvolával dojem něčeho speciálního nebo extravagantního. Produkt, který je určený pro průměrného zákazníka, by totiž měl propagovat někdo, ke komu průměrní lidé vzhlížejí. Tím homosexuál ještě před několika lety rozhodně nebyl.
Předsudky mezi prvními bořila švédská nábytkářská společnost Ikea reklamou, která zprvu běžela jen v nočních hodinách v Německu a kvůli bombovým výhrůžkám byla nakonec stažena. Zobrazovala pár gayů, kteří si v obchodním domě vybírají něco tak obyčejného, jako je jídelní stůl. Psal se rok 1994.
V roce 2000 už byli spotřebitelé ke gayům shovívavější a například reklamu na adopci dětí na dálku přijali v klidu. Spot, ve kterém se dvě lesbičky radují, že teď jsou konečně rodina, dokonce běžel v rámci přenosů olympijských her v Sydney.
I český trh už je zřejmě připraven na to, že se občas v reklamách objeví homosexuální tematika. Češi tak znají například reklamní spot na Hyundai - dáma středního věku schovává v autě svého milence a netuší, že její manžel dělá totéž.
Vzít homosexuály jako normální součást života, která může propagovat běžný výrobek, tak už není pouze nástrojem, jak zaujmout právě gaye a lesbičky, ale i heterosexuální většinu.
"Většina velkých reklamních agentur už si toho všimla," říká editor internetového magazínu Brand Republic Gordon MacMillan. "Oni tím míří jak do segmentu homosexuálů, tak i na ostatní, kteří homosexuály vnímají jako stylové lidi," dodává MacMillan.
Gayové a lesbičky tak pronikají do reklam na různé výrobky. Agentura Osmosis Medialab, která se specializuje na homosexuály, dostala zakázky od firem jako Mercedes, Casio, nebo Philips, ale i odvětví, které se většinou specializuje na heterosexuální muže - pivovary.
"Chtějí mít image firem, které jdou s dobou. Říkají tím, že jsou součástí pop-kultury, která v sobě stále více a více zahrnuje i přijetí homosexuálů," říká Michael Wilke, který shromažďuje reklamy s homosexuály na stránkách.
REKLAMY S HOMOSEXUÁLNÍ TEMATIKOU
NAJDETE ZDE