horká linka

-
* Jiří Kraus z Prahy navrhl otestovat ovocné marmelády a džemy. Vadí mu, že v některých jsou kousky ovoce, a v jiných ne.

Test marmelád a džemů chystá redakce v průběhu letošního roku. Při jejich nákupu by měl být pro Jiřího Krause i ostatní zákazníky vodítkem název. Podle vyhlášky k zákonu o potravinách mají být celé plody (například borůvek) nebo kousky ovoce v džemech, ale ne v marmeládách. Kromě těchto dvou druhů existují ještě rosoly, povidla (s hrubšími částmi dužniny) a klevely (se zřetelnými hrubými částmi ovocných plodů).
(aku)

* "Prosím o sdělení, zda chystáte test horských kol za dvacet až třicet tisíc korun," ptá se Petr Coufal ze Zlína. Podle testu přede dvěma lety si již koupil kolo Author a byl s ním spokojený.

Redakce připravuje i letos test horských kol, ale ten se bude týkat výrobků třikrát levnějších. Redaktoři MF DNES se totiž snaží na testování kupovat nejprodávanější zboží, mezi které poměrně drahá kola nepatří.
(kt)

* Zdeněk Pospíšil z Rejnoltic poblíž Liberce koupil na tržišti nádobí, o kterém si po rozbalení není jist, zda je zdravotně nezávadné.

O zdravotní nezávadnosti zboží se může zákazník ještě před nákupem přesvědčit z takzvaného ujištění o vydaném prohlášení o shodě. To by měl mít každý prodejce u sebe a výrobce či dovozce v něm potvrzuje, že zboží odpovídá všem zdravotním, bezpečnostním i technickým normám. Zkoušky provádí Strojírenský zkušební ústav v Brně nebo Jablonci nad Nisou, ale jejich výsledky nezveřejňuje. Předává je pouze tomu, kdo si zkoušky objedná. Nádobí si může kdokoliv v tomto ústavu nechat odzkoušet i individuálně, ceny zkoušek však stoupají až k desítkám tisíc korun.
(aku, kt)

* Mario Poslední z Rudné si koupil tuner, u něhož již po pěti dnech přestala fungovat paměť. Zavezl jej proto do záruční opravny. Na vyřízení opravy již čeká více než měsíc, proto jej zajímalo, do jaké doby jsou v opravně povinni přístroj opravit a kdy již může žádat vrácení peněz.

Pokud se Mario Poslední nedohodl s opraváři na delší lhůtě, platí i pro ně, stejně jako pro jakékoliv jiné vyřízení reklamace, lhůta třicet dnů. Po jejím uplynutí lze žádat vrácení peněz, ale přímo v prodejně, kde pan Poslední tuner koupil, nikoli v opravně.
(aku)

* "Zajímalo by mě, co to znamená, jestliže má nějaké zboží doživotní záruku," napsal do internetového magazínu Miloš Pluhař.

Doživotní záruky, jež někteří prodejci nabízejí na své zboží (například nádobí), mají často jediný účel - nalákat více zákazníků k nákupu. Podle zákona je záruční doba u většiny výrobků šest měsíců. Na věci, které se používají déle, například televizory, automobily či pračky, někdy prodejci poskytují záruku delší, i několik let. U doživotní záruky není jasné, zda platí po celou dobu životnosti zboží, či života zákazníka. Navíc ji může prodejce omezit různými podmínkami - například se vztahuje jen na některé části výrobku. V každém případě by měla být vyznačena v záručním listě.
(aku)