horká linka

Elfrída Latrová z Jemnice se na jedné z přednášek o zdraví nechala zlákat nabídkou nerezového nádobí z ušlechtilé oceli a hned si u dealera pořádající firmy objednala sadu hrnců za více než třicet tisíc korun. Ale již při prvním vaření jeden z hrnců ztmavl a objevily se na něm skvrny. Když se totéž stalo i s dalšími dvěma, paní Latrová hrnce reklamovala. Dealer si je odvezl s příslibem, že reklamaci během několika dnů vyřídí. "Tři reklamované hrnce však došly až po měsíci poštou bez jediné řádky omluvy nebo zdůvodnění vzniklé závady," napsala Elfrída Latrová. Protože by nerada postupovala soudní cestou, zajímalo ji, co má dále dělat. O tom, že se nevyplácí věřit všem slibům dealerů na předváděcích akcích, se již přesvědčila nejen řada čtenářů, kteří se později snažili nechtěné zboží vrátit zpět, ale také redaktoři MF DNES (článek o nákupních zájezdech vyšel 29. září 1999). Firmy, které pořádají předváděcí a prodejní akce, většinou na písemné reklamace nereagují, nebo reklamace zamítají. Zákazník má pak jedinou možnost - podat u soudu, v jehož obvodu má firma své sídlo, žalobu na vrácení kupní ceny zboží. Zároveň by si měl uschovat veškeré doklady, které dostane nebo podepíše během nákupu, a dále doklady týkající se reklamace (reklamační protokol nebo doporučený dopis o reklamaci zboží adresovaný prodejci). Během soudního řízení mohou posloužit jako důležité důkazy ve prospěch zákazníka.