horká linka

* O své postřehy z nákupu v novém třebíčském obchodním domě se podělil Jiří Stejskal: "Všiml jsem si, že mezi zákazníky se pohybují pánové, kteří ve skutečnosti nenakupují, ale hlídají zákazníky." Podle Jiřího Stejskala je sice správné, že supermarket brojí proti zlodějům, ale obává se, že obětí ochranky se stane i nevinný zákazník.

Solidní zákazníci mohou zůstat klidní, protože pracovníci bezpečnostních agentur mají vůči nakupujícím stejná práva jako jakýkoliv jiný občan. Mohou bránit trestnému činu nebo přestupku, ale nemohou porušovat lidská práva. Nesmějí tedy vyžadovat předložení občanského průkazu, prohlížet zákazníkům tašky, zdržovat nakupující, natožpak u nich provádět osobní prohlídku. Přesto se v mnohých prodejnách objevují nápisy "Předkládejte zavazadla k nahlédnutí." Jsou to sice nezákonné výzvy, ale obchodníci vědí, že výhrůžky působí alespoň na méně otrlé poberty. Osobní prohlídky, do kterých patří i otvírání zavazadel, mohou provádět za přísných pravidel na ochranu soukromí jen policisté. (Podrobnější článek na toto téma uveřejnila MF DNES 13.ledna 1999.)
(kt)

* Někteří čtenáři volající na horkou linku TEST DNES žádají také informace, které se týkají financí či bydlení.

Takové informace mohou poskytnout redaktoři z příloh, které se danou problematikou zabývají (Peníze a Dům a byt). Čtenáři mohou své dotazy zasílat poštou na adresu pražské redakce s označením názvu dané přílohy na obálce.
(aku)