Hospodářská krize udělala boháče z výrobců antikoncepce

Extra   7:03
Krize ve třicátých letech rozdrtila řadu úspěšných odvětví. Zároveň však dala vzniknout novým. Stačilo najít něco, čím by se lidé mohli bránit proti tomu, o čem byli přesvědčeni, že jim přinese ještě větší bídu. A to byly děti. Výrobci antikoncepce tak na děsu žen z početí dokázali i v době krize vydělávat obrovské peníze.

Milan Vodička: Den, kdy došly prachy - Inzerce v novinách. | foto: z knihy Milana Vodičky: Den, kdy došly prachy

Začínalo to přitom nenápadně. Amerika o věcech spojených se sexem či snad přímo s ochranou proti otěhotnění nechtěla nic slyšet. O prvních antikoncepčních novinkách se tak mluvilo zásadně opisem - jako o drogistických přípravcích sloužících hygieně. Kdyby se nabízely pod pravým jménem, ulicemi by pochodovaly protestní průvody a obchodům by hrozilo podpálení.

Dobový inzeráT

Ženský časopis McCall’s v roce 1933 oznamoval:

Nejčastější milostný trojúhelník:
MANŽEL… MANŽELKA… a její STRACH
Méně manželských párů by se octlo na pokraji rozvratu, kdyby více žen znalo a provozovalo manželskou hygienu. Bez ní se musí žena bát, že přijde krizová situace. Ochromující strach se opakovaně vrací, takže i ta nejlepší manželka se mění v nervózní a odpudivou karikaturu sebe sama…


Inzeráty, kterých se najednou všude objevily stovky a stovky, masírovaly ženy tvrzením, že pokud nenasadí antikoncepci, pardon, ženskou hygienu, jsou na nejlepší cestě nejen k nechtěnému těhotenství, ale v jeho důsledku i k nemocem, zoufalství a manželským neshodám. Ženy se mohly dočíst, že pokud ignorují moderní metody "ženské hygieny", pohrávají si s celoživotním trápením.

Inzeráty měly velký úspěch. Ženy, které jejich kódované řeči velmi dobře rozuměly, náležitě vystrašily, a tak se na jejich děsu mohl začít stavět dobrý byznys.

Milan Vodička: Den, kdy došly prachy

Výrobcům teď zbývala poslední věc - dokázat přípravek vystrašeným Američankám diskrétně dodat. Prodej antikoncepce byl totiž v té době nezákonný. Výrobci tak v obchodních domech sehrávali stejnou hru jako v inzerátech - antikoncepci nabízeli schovanou v odděleních driógerie v regálech bez zvláštního označení hned vedle mýdla a zubní pasty.

Obchodníci ale brzy zjistili, že se ženy stydí ženské přípravky před očima druhých prohlížet a nést je ke kase. Zřizovali proto pro ně oddělené koutky "osobní hygieny", kde se kromě antikoncepce prodávaly vložky a tampony a kde ženy mohly nakupovat důstojně a v klidu. Nikdo je nemohl vidět a obsluhovaly je jen prodavačky.

Antikoncepce živila podomní obchodníky

Ale přesto bylo jasné, že část trhu pořád leží ladem. Mnoho žen se stydělo chodit i do koutků osobní hygieny, a některé ženy jednoduše žily příliš daleko.

Milan Vodička: Den, kdy došly prachy

I to se ale dalo vyřešit. Stačilo docházet k zákaznicím až domů. Nebo zřídit zásilkovou službu. A přesně to se stalo. V prudérní Americe, kde ve filmech manželské páry nesměly spolu ani uléhat do postele, se posílala antikoncepce poštou.

Desítky firem najaly své vlastní podomní prodejce, aby pročesávaly celé městské čtvrtě. Vždycky to byly ženy, protože, jak jedna firma upozorňovala v letáku, "jsou intimní problémy, o nichž se stydíte hovořit i s lékařem".

SERIÁL O KRIZI 30. LET

přehled jednotlivých dílů

22. října - Krach na Wall Street

26. října - Muži a ženy během krize

29. října - Co se dělo na silnicích

2. listopadu - Sex a antikoncepce

5. listopadu - Krize v Československu

Společnost s názvem Dilex, institut moderní medicíny, vytvořila pět skupin žen, které obcházely v newyorských ulicích dům od domu, dveře po dveřích. Prodejkyně chodily oblečené jako zdravotní sestry. Reportérka časopisu Fortune se dostala do jedné z těchto "úderných skupin" a zjistila, že tyhle ženy ve skutečnosti sestrami vůbec nejsou a o zdravotnictví vědí snad jen to, že když je někdo nemocný, má ležet v posteli.

Masivní kampaň se vyplatila. Ze snahy manželských párů mít pod kontrolou následky vlastního milování žilo celkem dobře na čtyři sta firem vyrábějících antikoncepci, majitelé obchodních domů i podomní obchodníci, zasilatelské domy i obyčejní podvodníci.

Milan Vodička: Den, kdy došly prachy

Časopis Fortune si tak v roce 1938 všímá, že zcela nové podnikatelské odvětví svou dravostí a zisky překonává většinu ostatních. Za antikoncepci ročně Amerika vydala 250 milionů dolarů. To bylo víc, než kolik utratila u holičů a kadeřnic. Bylo to dokonce víc, než kolik nechala u klenotníků a ve zlatnictvích.

Antikoncepce se tak stala" vítězem" bídy. Když krize začínala, drtivá většina rodin spoléhala na přerušovanou soulož nebo prezervativy. O deset let později však už třetina párů svěřovala budoucnost rodiny do rukou "ženské hygieny".


KNIŽNÍ TIP

Kniha redaktora MF DNES Milana Vodičky vypráví neotřele a napínavě o tom, jak žili lidé poté, co v roce 1929 zkrachoval Wall Street.

Muži například ztratili chuť na sex; ženy vařily saláty z pampelišek, potají si kupovaly antikoncepci a přejímaly mužské role; po ulicích se proháněly staré vraky; zkrachovalí bankéři dožívali v chudobincích pro bohaté a kdo neměl co jíst, poslouchal alespoň s napětím přímé přenosy z turnajů bridže či si mohl zchladit žáhu tím, že ve hře Monopoly zavřel do vězení "lotry", kvůli kterým vypukla krize - bankéře a průmyslníky.


V článku jsou využity pasáže z knihy. Další části seriálu o dopadech krize bude iDNES.cz zveřejňovat v následujících dnech.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Japonsko už nemá záporné úroky. Centrální banka po 17 letech zvýšila sazbu

19. března 2024  6:37

Japonská centrální banka v úterý dle očekávání jako poslední na světě upustila od záporných úroků....

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Irové svolili k nemyslitelnému. Na trh začali dodávat whiskey s příchutěmi

19. března 2024

Ochucené whisky vyrábějí palírny ve Spojených státech i Kanadě již několik desítek let a nejsou tak...

Musk přiznal užívání ketaminu. Je v zájmu investorů, abych pokračoval, tvrdí

18. března 2024  21:48

Miliardář Elon Musk v rozhovoru s bývalým moderátorem CNN Donem Lemonem přiznal, že užívá ketamin....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...