Největší vliv na hospodářské výsledky měly pokračující růst cen surovin, velmi tvrdý konkurenční trh, ale i nestabilní situace v eurozóně. Mezi položkami, které mají největší vliv na zvyšující se ceny nealko nápojů, jsou ropa a polotovary pro výrobu PET lahví, cukr, isoglukóza a ovocné koncentráty.
Hrubá marže Kofole klesla o 6,4 procenta na 184 milionů korun. Obrat ale firmě stoupl o téměř 344 milionů korun na 7,9 miliardy Kč. Provozní zisk však stoupl o 56,3 procenta na 341 milionů a ukazatel EBITDA, tedy zisk před zdaněním, úroky a odpisy, stoupl o 13,2 procenta. Informovala o tom mluvčí Kofoly Hana Nováková.
Podle generálního ředitele Kofoly Jannise Samarase, který nedávno zvítězil v soutěži o podnikatele roku České republiky, znamenal rok 2011 pro Kofolu jednu z nejtěžších zkoušek v historii. (více o ocenění podnikatel roku)
KofolaSkupina Kofola zaměstnává kolem 2 000 lidí, v Česku jich je zhruba 700. Zaměstnanci pracují v sedmi výrobních závodech, z nichž dva jsou v České republice, jeden na Slovensku, tři v Polsku a jeden v Rusku. |
Hospodářský výsledek ale podle něj ukazuje, že Kofola je zdravou a efektivní firmou. "Očekávám, že rok 2012 nebude jiný. Eurozóna bude procházet důležitou zkouškou, důvěra spotřebitelů tomu bude jistě odpovídat, ceny surovin pravděpodobně porostou, jednání s řetězci o obchodních podmínkách budou nadále velmi obtížná," uvedl Samaras v tiskové zprávě s tím, že Kofola bude pokračovat v efektivním řízení nákladů, inovacích a investicích do zdravějších nápojů.
Letos se firma soustředí na inovace, velké naděje vkládá do Kojenecké vody Rajec, nového produktu, který nyní uvádí na trh. "V segmentu neochucených vod jsou kojenecké vody v Česku zastoupeny pouhými 2,4 procenta. Oproti tomu třeba na Slovensku je to 7,2 procenta, tedy třikrát tolik. V této kategorii vidíme příležitost pro silný růst," uvedl marketingový ředitel Kofoly Jiří Vlasák.
Skupina působí v Polsku, Česku, Rusku a na Slovensku. Mezi její nejvýznamnější značky patří Kofola, Rajec, Vinea, Hoop Cola, Jupí, Jupík nebo Paola.