Jestliže nepochodíte u obsluhy, obraťte se na hygienickou stanici. Ta může v restauraci provést kontrolu a nařídit provozovateli, aby hygienickou úroveň zlepšil, nebo mu uložit vysokou pokutu.
Záchody
Toalety musí být čisté. Musí téci teplá i studená voda. Hygienická vyhláška však nijak neupravuje, jaké mýdlo a jaký ručník by měly na toaletách být. Záleží jen na provozovateli restaurace, co dá hostům k dispozici. Na západě je místo obyčejného mýdla běžné tekuté ve speciálním dávkovači a místo látkových ručníků je standardem ručník na navijáku, papírové utěrky nebo elektrický vysoušeč rukou.
Záchody musí být nejen v restauracích, ale všude, kde se podává jídlo. Pokud je v provozovně méně než deset míst k sezení, může být záchod jen jeden společný pro ženy i muže. V rychlém občerstvení toaleta být nemusí, ale měly by být veřejné záchody v blízkém okolí.
Ušpiněná sklenice
Příbory, sklenice, talíře musí být čisté. Pokud vám číšník přinese jídlo na špinavém talíři či pití v ušpiněné sklenici, máte právo se ozvat. Požádejte číšníka o výměnu. V ideálním případě by vám měl kromě čistého nádobí přinést i novou porci. Podle pedagogů z vysoké hotelové školy jsou nepřípustné příbory zamotané do zdrhnutého papírového ubrousku. Stejně tak by se na stolech neměly objevit hliníkové příbory.
Stůl, ubrus, popelník
Pokud narazíte na pokapaný stůl, špinavý ubrus, plný popelník či vajíčko na židli, číšník by měl ubrus ihned vyměnit, židli a stůl uklidit. Jestliže však zašpiníte ubrus během jídla, může vás číšník přestěhovat k jinému stolu.
Dobré restaurace dbají nejen na kvalitu jídla, ale i na úroveň hygieny. Host se na toaletách nemusí prakticky ničeho dotýkat, vše je na fotobuňku. Ve špatné restauraci číšník obrátí zašpiněný ubrus vzhůru nohama a přinese horkou griotku ve skleničce, na níž je podle stop od kávy vidět, že ji snad v hospodě vůbec neumyli.
Jak se bránit - pokud je příbor či nádobí špinavé, požádejte číšníka o jejich výměnu - pokapaný stůl si nechte utřít, špinavý ubrus vyměnit - na špinavé záchody, ručník u umyvadla či chybějící mýdlo upozorněte číšníka, lépe hygienickou stanici - v případě neshod s personálem se obraťte na hygienickou stanici |