Původně totiž smlouvy o pronájmu mezi Prazdrojem a provozovateli restaurací označil za narušující hospodářskou soutěž.
Hlavní podmínkou je, že pivovar nesmí omezovat hostinské v tom, jaké pivo mohou objednávat.
Mluvčí Plzeňského Prazdroje Alexej Bechtin uvedl pro Hospodářské noviny, které o povolení informovaly, že nové rozhodnutí antimonopolního úřadu bude firma respektovat.
Teoreticky se tak ve značkových restauracích Prazdroje může objevit i pivo jiných značek.
"Nic takového se ale ještě nikde nestalo. I přesto, že smlouvy jsou změněné podle podmínek antimonopolního úřadu," říká o síti hospod Pilsner Urquell original restaurant Jiří Kmínek, který má v Plzni speciální projekty na starosti.
Na některé ostatní pivovary, které také vsadily na řetězce vlastních hospod, antimonopolní úřad tak přísný není. Třeba pražský Staropramen ve značkových hospodách uplatňuje exkluzivitu na čepování svých piv.
"Povolují nám to platné právní předpisy, které se týkají ochrany hospodářské soutěže," říká Michaela Trýznová ze Staropramenu.
Vyhláška antimonopolního úřadu podle ní umožňuje pivovarům, které mají tržní podíl menší než třicet procent, za splnění určitých dalších podmínek zahrnovat exkluzivitu do smluv.
Staropramen například zásobuje své restaurace Potrefená Husa a takzvané Sportovky. Značkových hospod Staropramen, do kterých patří následující ještě Staré dobré časy nebo Belgian Beer Café, má celkem devatenáct.
Prazdroj zatím otevřel jedenáct svých originálních restaurací a dvanáctou se chystá otevírat přímo na pražském letišti. Podle mluvčího Prazdroje bude pivovar i nadále investovat do značkových hospod, ale kvůli vysokým investicím do takových projektů nepůjde o žádný bouřlivý rozvoj.
Podmínku většího než třicetiprocentního podílu na trhu nesplňuje žádný jiný pivovar. Například Budějovický Budvar však nemá problém, když se spolu s ním čepuje pivo jiné značky.
Donedávna navíc budějovický pivovar neměl černé pivo, takže nechával konkurenční pivo čepovat i z vlastního zařízení.
Budvar má deset Budvarek a Budvar Barů, spoluprovozuje asi třicet Budvar Arén, které se zaměřují na hokejovou zábavu.
Jinak je pravidlem, že pokud pivovar dodá výčep, sklenice a další zařízení, mělo by vše sloužit k podávání piva určité značky. Konkurence by si tak musela například do plzeňských originálních restaurací dodat vlastní výčep a sklenice.
Projekt vlastních pivovarských hospod se pořádně rozjíždí až v posledních letech, kdy se pivovary začaly více starat o to, kdo a jak jejich pivo podává. V takzvaných vlastních hospodách si kulturu čepování piva mohou přísněji hlídat.
Dnes mají značkové hospody větší pivovary, menší o nich uvažují. Severočeský Zlatopramen začal loni o prázdninách s budováním vlastních Zlatých kovadlin, Starobrno podobný projekt zatím zvažuje.