Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Hostem iDNES bude Jaromír Dušek

velikost textu:
vydáno 21.4.2005 14:30

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 21. dubna 2005 do 15:21

OTÁZKA: Navždy budu Klausovi vyčítat, že vám v roce 1997 ustoupil!!! Jerry
ODPOVĚĎ: Narozdíl od vás si o panu Klausovi myslím, že je to pan politik a že svým přístupem předešel mnohem větším ekonomickým ztrátám, které by vznikly, kdyby mezi ním a naším odoborovým svazem k dohodě nedošlo. Velmi si vážím, že jako jeden z mála politiků umí držet slovo. 21.4.2005 15:38
OTÁZKA: Kdy uz se konečně budete brát za to,aby z vrcholových drážních funkcí jednou provždy odešli býválí komunističtí bastardi typu ing.Kadlece a dalších,kteří jsou rozeseti po celé síti ČD v RZP?To jsou dnes hlavní hrobaři provozu u ČD!!! DusanJasko
ODPOVĚĎ: Aniž bych chtěl použít jakákoli jména a spojovat kohokoli s jakoukoli politickou stranou, obávám se, že bych s větší části vašeho názoru mohl souhlasit. Opravdu si myslím, že na ČD je stále hodně hrobařů ČD. 21.4.2005 15:39
OTÁZKA: Kdy už konečně skoncujete s vedením, které potřebuje státní dotace? Lihel
ODPOVĚĎ: Na světě neexistuje vedení železnice, které se obejde bez prostředků státu, aby udrželo v provozu ztrátovou osobní dopravu. Zrovna tak by okamžitě zanikla autobusová doprava bez prostředků státu. Je obecně známé, že nejméně 40 % občanů každého státu nebude mít ať už z ekonomických nebo zdravotních důvodů nikdy možnost jezdit osobním autem. Na ucpané silnice a dálnice se taky s osobními automobily všichni nevejdeme. Já jsem řidič osobního auta a rád si připlatím na železnici, abych se mohl svézt autem na přecpaných silnicích a dálnicích. 21.4.2005 15:42
OTÁZKA: Pane Dušku, s Vaší odpovědí jsem naprosto nespokojen. Chcete stávkovat kvůli nadměrnému propouštění, což má přímou souvislost s neuzavřenou kolektivní smlouvou a neříkejte, že to tak není! V případě jejího uzavření by totiž byl počet propuštěných přesně stanoven, zatímco nyní se ĆD řídí podle vlastní vůle a zákoníku práce. A kolektivní smlouva není uzavřena kvůli nejednotě mezi železničáři... Těmi prebendami jsem nemyslel příplatky za přesčasovou práci, to je v pořádku, ale 5 týdnů dovolené, režijky pro celou rodinu, příplatky na lázně apod. Kdo to z dnešních občanů má? Josef Novák
ODPOVĚĎ: Nezkoumám, jaké požitky mají zaměstnanci jiných podniků, i když o řadě z nich mám poměrně přesné informace. Každá práce má svá odlišná specifika a naučil jsme se nezávidět. Ohledně nadměrného propouštění nemáte zcela pravdu, neboť výpovědi z důvodu nepodepsané kolektivní smlouvy zatím realizovány nebyly. Projednané počty propouštěných pracovníků na některých železničních stanicích například přesahují 15% stavy. To, jak jistě uznáte, je vysoko nad rámec hromadného propouštění. Neuzavřená kolektivní smlouva samozřejmě může připravit o práci další tisíce lidí na ČD. 21.4.2005 15:45
OTÁZKA: Vážený pane předsedo, sám pracuji u ČD a vím,jaká zde mezi zaměstnanci panuje nálada.Nevím,proč OSŽ neuvažovalo o stávce dříve,ještě před tím, než se samotným propouštěním zaměstnanců ČD začalo.Museli jste přece vědět,jaký doapd na zaměstnance bude mít nepodespání kolektivní smlovy.Taky by mě zaíimalo, jestli víte kolik zaměstnanců stávku podpoří?Sám slýchám od kolegů názor, že stávkovat nepůjdou,pak by tato stávka dopadla fiaskem a možná by vedla k Vašemu "zlikvidování" ve funkci,o což už vedení ČD dlouho uvažuje a toto je dobrý nástroj.Můžou mi nadřízená za to, že bu stávkovat vyhrožovat rozvázáním prac.poměru?? Petr
ODPOVĚĎ: Ano, jsem informován od svých kolegů o náladách mezi zaměstnanci ČD a také nepopírám, že jsme to byli my, kdo jsme upozorňovali, jaké dopady bude mít nepodepsaná kolektivní smlouva na zaměstnanost. Stávající propouštění však ještě s touto kolektivní smlouvou nesouvisí. Je na funkcionářích našeho svazu, aby dokázali zaměstnancům vysvětlit důvody, které nás k tomuto kroku vedou. To, že už řadu let překážím několikátému vedení ČD za sebou, je mi samozřejjmě jasné. Vyhrožování těm, kteří se chtějí stávky zúčastnit je pravidelnou snahou managerů ČD, jak zastrašit a odradit od stávky pokud možno co nejvíce zaměstnanců. Přesto, že tento postup ze strany nadřízených je protizákonný a protiústavní, nemohu vyloučit, že k němu znovu nedojde. 21.4.2005 15:49
OTÁZKA: Pane predsedo. v cele odboroveho hnuti jste mnoho let, za dobu Vaseho uradovani se vystridalo v cele nasi zeme mnoho vlad, levicove, pravicove, i Tosovskeho urednicka. Chtel bych znat Vas nazor, uprimne : ktera vlada podle Vas toho pro dobro zeleznice u nas udelala nejvice? Ktereho ministra dopravy hodnotite z tohoto pohledu nejlepe (nebo nejlepsi ze vsech spatnych) a ktereho nejhure? oudtshoorn
ODPOVĚĎ: Je to velmi obtížná odpověď. Z pohledu přístupu k řízení ministerstva bych nejvýše hodnotil ministra úřednické vlády pana profesora Moose, z pohledu přízně státního rozpočtu však jednoznačně vede ministr Klausovy vlády pan Stráský, za kterého přiteklo do ČD absolutně nejvíce prostředků a za kterého byly nastartovány významné železniční stavby proinvestované státem.Bohužel se obávám, že k těm z opačné strany pořadí bych přiřadil pana Peltráma a zcela určitě stávajícího ministra pana Šimonovského. 21.4.2005 15:53

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.