Hostem iDNES.cz bude Jan Medvěd

vydáno 4.8.2016 11:45
Brusel ladí plány, které v praxi znepříjemní život českým firmám. Zaměstnancům na služebních cestách v cizině by musely dorovnat mzdu do úrovně minimální mzdy v dané zemi. Měsíční náklady na řidiče kamionu by stouply o 10 tisíc Kč měsíčně, tvrdí Jan Medvěd z ČESMAD, který odpovídal čtenářům.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 4. srpna 2016 do 12:29

OTÁZKA: Jaká je motivace Bruselu něco takového zavádět? Vždyť to jsou čeští řidiči placení českou firmou. Řidiči projíždějící Německem nejsou přeci levná pracovní síla pro Německo. Igor
Jan Medvěd: Oficiálně EU tvrdí, že chce vyrovnat životní úroveň v členských státech, nicméně minimálně v silniční dopravě je motiv jasný, jde o pokus chránit národní trhy, resp. snížit konkurenceschopnost dopravců z jiných států a pomoci místním. Předpokládají, že část přeprav by mohly převzít němečtí dopravci. 4.8.2016 11:58
OTÁZKA: Dobrý den, jak vnímáte snahu Bruselu za každou cenu harmonizovat ekonomicky velice rozdílné parametry? V případě měnových politik se ukázalo, že taková harmonizace spíše potápí. Robert Kalec
Jan Medvěd: Dobrý den, myslím, že právě taková opatření spíše rozdíly zvýší, protože výrazně zmenší volný pohyb služeb, což je jedna z podstatných podmínek (a výhod) většího trhu. 4.8.2016 12:00
OTÁZKA: Kolik si v průměru vydělá český šofér kamionu? Lucie Špalková
Jan Medvěd: S průměry je to těžké. Je potřeba vzít do úvahy, že bývalé socialistické státy měly systém, kdy pracovníci v zahraničí byli odměňování výrazně prostřednictvím diet-stravného. A ten systém přežívá i dnes, takže stravné je v ČR o dost vyšší, než kolik dostává třeba německý zaměstnanec. Takže mzda je nižší a zahraniční práce se částečně kompenzuje stravným. U řidiče kamionu se mzdy pohybují kolem 18.000 - 19.000 korun, k tomu v průměru dostává 12.500 stravného. Ti, co jezdí skutečně pravidelěn do zahraničí můžou mít včetně stravného 35 -40.000 čistého měsíčně. Záleží na době, strávené mimo ČR. 4.8.2016 12:05
OTÁZKA: A o kolika penězích se tu bavíme? jaká je v Německu minimální mzda? Vlado
Jan Medvěd: 8,50€ hrubého na hodinu. 4.8.2016 12:05
OTÁZKA: Český člověk je podřadný člověk, že musí brát méně než zahraniční ? Pok
Jan Medvěd: Ne, tak to není, ale mzdy se tvoří na trhu, ne v kancelářích v Bruselu, Paříži nebo Berlíně. Mzdy musí odpovídat místním zvyklostem a koneckonců i produktivitě práce. 4.8.2016 12:07
OTÁZKA: Zdravím. s náklaďákem jezdím 5 let. Převážně po českých silnicích, ale někdy pro surovinu jedeme do Německa nebo Itálie. Zaměstnavatel mi říká, že nové náklady na "diety" dál posouvají drobnější podnikání v Česku na hranici existenceschopnosti. Myslíte, že toto nařízení nakonec projde? díky, Petr Petr Šulc
Jan Medvěd: Věřím, že zdravý rozum zvítězí a že na řidiče se pravidla o vysílání nebudou vztahovat. Ale musím připustit, že tlak ze strany Berlína a Paříže je obrovský. 4.8.2016 12:08
OTÁZKA: A jaké benefity mají řidiči teď, když jedou na Západ? Nějaké stravné (kolik?) a co dál? Otto
Jan Medvěd: Stravné je podle zákona pro řidiče stejné jako pro ostatní, nejběžnější sazba je 45€ na den. A "dál" záleží na zaměstnavateli, takže opět jako kdekoliv jinde, příspěvek na pojištění, někde kapesné atd. 4.8.2016 12:10
OTÁZKA: Má řidič z Německa nárok na diety(stravné) v jiné zemi? Pokud ano, kolik činí stravné na příklad v České republice nebo Francii pro tohoto řidiče? Děkuji. Petr Petřík
Jan Medvěd: Podle německého zákona má německý řidič nárok na stravné, nepodkročitelná denní sazba je 7,86€ na den, ale zaměstnavatel může dát až 24€ při práci v zahraničí více jak 24 hodin. 4.8.2016 12:13
OTÁZKA: Kdyz sme u te produktivity a jeji vlivem na mzdy, jak se lisi produktivita nemeckeho ridice a ceskeho sediciho v stejnem kamionu, pracujicim stejny pocet hodin, tankujici stejnou naftu a prevazejici stejny tovar? Radim Svoboda
Jan Medvěd: Neliší se produktivita těch řidičů, ta českého je možná vyšší než toho německého. Jenže vše se odvíjí od ceny zboží, které ten řidič veze, přepravné je součástí ceny pro zákazníka. A český vývoz je hodně založený na vývozu polotovarů s nízkou přidanou hodnotou, kde každý cent hraje roli. 4.8.2016 12:15
OTÁZKA: Dobrý den, nebylo by lepší, aby firmy, kterým "zaměstnanci nevydělají" ani na svou minimální mzdu, raději skončily? Podle mne firma, která není schopna zaměstnancům zaplatit ani 400 euro, je na trhu zbytečná a ekonomiku spíše poškozuje. Nejspíš dělá něco hodně špatně, což je jedna možnost, a nebo, a to je druhá pravděpodobnější možnost, majitel(é) sami inkasují miliony a zaměstnance těžce okrádají. Honza Bobula
Jan Medvěd: Průměrná marže u českých silničních dopravců je 1,77%, takže asi neplatí, že majitelé inkasují milióny. není pravda, že si nevydělají, oni si vydělají. Jenže tady se jim někdo snaží podnikání razantně zdražit. Bohužel se nejezdí za stejné ceny, německý dopravce od německého zákazníka má v průměru přepravné vyšší o 13% než český. 4.8.2016 12:18
OTÁZKA: Pokud cesky clovek pracuje v zahranici, ma i zahranicni naklady na zivot. A to ma vyjit s ceskou vyplatou? V zahranici maji vyssi minimalni mzdu, protoze maji i vyssi naklady na zivot. Proto mi pripada naprosto logicke aby clovek bral v zahranici zahranicni mzdu. Vam to tak nepripada? Pisu bez diakritiky, protoze pisu ze zahranici. Petr Novak
Jan Medvěd: Proto je potřeba oddělit situaci, kdy je někdo dlouhodobě na práci v zahraničí od stavu, kdy český řidič přiveze zboží do Německa, složí, naloží a jede zase pryč. Nebydlí tam, nemá tam rodinu, jeho děti nechodí do místních škol, neplatí jejich zdravotní poplatky atd. 4.8.2016 12:21
OTÁZKA: Jaký lze očekávat dopad na celkové národní hospodářství ČR? STehlík Jiří
Jan Medvěd: Odhad udělala společnost NextFinance v květnu letošního roku. Z jejich studie vyplývá, že minimální mzda v Německu, uplatňovaná na silniční české dopravce, se může odrazit až ve výši 0,59%HDP a snížit konkurenceschopnost českého vývozu, ne dopravců, ale vývozu o 5 - 10%. 4.8.2016 12:24
OTÁZKA: Dobrý den, to si nikdo dřív tento problém neuvědomil? co naši páni ve vládě, to jim nedošlo jak negativní dopad to bude mít hospodářství? Děkuji lm
Jan Medvěd: Doufám, že minimálně někteří z nich si to začínají uvědomovat. Už přes rok se snažíme jim souvislosti vysvětlovat. 4.8.2016 12:25
OTÁZKA: Lze se obávat tím pádem možného neřízeného vývoje mezd i v ostatních odvětvích? Vždyť dle společenského významu, tabulek atd. nějakou mzdu má lékař, úředník, policista atd. Děkuji Hladký Stanislav
Jan Medvěd: Samozřejmě ano, není možné jednu skupinu zaněstnanců vytrhnout z celospočenského vývoje a skokově jí zvýšit mzdu. 4.8.2016 12:26
OTÁZKA: Jaký je význam silniční nákladní dopravy pro nár. hospodářství v porovnání se železnicí? Jaký význam pro plnění státního rozpočtu má silnice z daní a poplatků? Stehlík Jiří
Jan Medvěd: Rozhodující, v přeshraniční přepravě věcí silniční doprava realizuje v ČR přibližně 82%, dráha 17%. A ani příjem veřejných rozpočtů ze silniční dopravy rozhodně není zanedbatelný. Již zmiňovaná studie Next Finance říká, že "sektor dopravy se spolupodílí na přísunu daňových příjmů do státní kasy ve výši 486,3 mld. korun ročně". 4.8.2016 12:31