Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Hostem iDNES.cz byl ombudsman Českých drah Petr Fejk

Petr Fejk
velikost textu:
vydáno 30.3.2011 8:50
Exšéf zoo Petr Fejk pracuje od března pro České dráhy. V nově zřízeném postu firemního ombudsmana funguje jako nárazník mezi nespokojenými pasažéry a národním železničním dopravcem. Jak se bude snažit dráhy zatraktivnit se dočtete v jeho odpovědích.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 30. března 2011 do 9:23

OTÁZKA: ZOO jste přivedl skoro na buben, v NY vyhořel a tak jste dostal další koryto. Za co, pane Fejku?! * *
Petr Fejk ODPOVĚĎ: Pracovat ve veřejných službách bývá někdy nevděčné, ale přesto si dovolím neskromně tvrdit, že většina návštěvníků zoo Váš názor nesdílí. Během mých 12 let v zoo stoupla její návštěvnost z 400 tisíc na 1,3 milionu ročně, stavy zvířat z 2 na 5 tisíc, příjmy z 20 na 200 milionů a procento soběstačnosti z 15 na 75%. Na fondech zahrady (investičním, rezevním a odměn) bylo v okamžiku mého odchodu téměř 150 milionů Kč. Zahrada byla zcela obnovena po povodni, stala se nejjnavštěvovanějším turistickým cílem v zemi a 7.nejlepší zoo na světě (hodnocení Forbes). Jsem na svou práci a práci mých tehdejších kolegů pyšný. Kdybych hledal koryto, postupoval bych pravděpodobně jinak. 30.3.2011 10:44
OTÁZKA: Dobrý den, Zachytí někdy ČD rozmach cyklistiky v ČR? Když jedu na kola do Rakouska, tak raději jedu na hranice autem a pak používám rakouské dráhy, kde jsou vstřícní a na kola je vždy dost místa. Cesta z Prahy na Budějice je s kolem v podstatě nemožná (kapacity, personál, zpoždění výluky)...díky
Petr Fejk ODPOVĚĎ: Cyklisté patří spolu s rodinami s dětmi, seniory a handicapovanými k těm skupinám cestujících, na které se už teď zaměřuji. Každá tato skupina by měla mít v systému služeb ČD svůj strukturovaný servis, obsahující pohodlí, empatii a řadu bonusů a sezónních akcí komunikujících jak s masou lidí, tak se zcela konkrétními přepravními projekty a problémy. Lecos dobrého už v současných službách ČD je, lecos budou zcela nové nápady a projekty, třeba i odkoukané ze zahraničí. 30.3.2011 10:53
OTÁZKA: Dobry den, kdy se bude jezdit do Mnichova ze mene nez 6 hodin? Dekuji TD.
Petr Fejk ODPOVĚĎ: To zatím bohužel nevím. 30.3.2011 10:54
OTÁZKA: Dobrý den, rád cestuji vlakem a sleduji změny, které vedou k lepšímu. Jelikož velmi často jezdím vlakem trasu Praha - Sokolov přes Ústí nad Labem, tak bych se chtěl zeptat zda i na tuto trat budou nasazeny koupené vozy od Rakouských drah. Děkuji a přeji mnoho štěstí a málo stížností :-) Tomáš Vrba
Petr Fejk ODPOVĚĎ: Děkuji Vám za pochvalu Českých drah. Bylo by nespravedlivé, kdy tu ze strany tazatelů nezazněla. Na Vaši otázku nejsem s to v této chvíli odpovědět. Napiště mi ji prosím na mou veřejnou adresu ombudsman@cd.cz. Rád Vám sdělím, na jakých tratích se s vozy rakouských drah počítá. 30.3.2011 10:58
OTÁZKA: Dobrý den, co říkáte tomu, že v Irsku je za kouření ve vlacích možno uložit pokutu až 3000,- € nebo dokonce vězení? Takové informační nálepky jsou ve všech vlacích. Myslíte si, že naši lidé přestanou všude odhazovat odpadky a naučí se je házet do košů? Vladimír Štěrba
Petr Fejk ODPOVĚĎ: Nekuřáci jsou ve veřejných prostorách v ČR chráneni zákonem. Osobně jsem po zkušenosti z USA zastáncem zákazu kouření i v restauracích a barech. Lidé si tam na omezení rychle zvykli a tržby šly nakonec nahoru. Kouření a jeho projevy souvisí samozřejmě i s obecnou kulturou toho kterého národa. Kouřit pod nos dětem nebo starým lidem kdekoli považuji za mimořádnou bezohlednost, ať je to v restauraci, parku nebo před nádražím. Co se však týká vlaků a nádraží je věc jasná. Zákaz bych doplnil jen kultivovanými kuřáckými prostory před nádražími, nejlépe vždy někde stranou. Šokován jsem byl upřímně tím, že na některých nádražích je kouření povoleno v nádražních restauracích a bufetech. Po 5 minutách pobytu tam smrdíte jak uzené. Je to vidět i na klientele těchto zařízení. Udělám vše pro to, aby takové anomálie z českých nádraží zmizely. 30.3.2011 11:08
OTÁZKA: Dovolte mi ještě jednu konkrétní otázku: Můžete se podívat na to, proč u příměstských linek s vlaky CityElefant je jedno patro vagonu vyhrazeno 1.třídě, i když jí nikdo nevyužívá a tedy je tam naprosto zbytečná a snižuje komfort cestujících lidí ve 2.třídě, kteří mají o prostor, který je v 1.třídě, méně? Děkuji Jan Motůrek
Petr Fejk ODPOVĚĎ: Vámi zmiňované linky jsem si osobně v minulých týdnech několikrát projel a myslel na to samé. Tak jednoznačný závěr jsem si však nakonec neudělal. 1.třída do moderních příměstských vlaků patří. Dokazují to i zkušenosti ze zahraničí. Podmínkou však samozřejmě je jejich využívání cestujícími. Pokud ČD nedokážou místa v 1.třídě naplnit zájmem, pak je Vaše připomínka oprávněná. Jinými slovy - rozhodnout by měla čísla. 30.3.2011 11:13
OTÁZKA: Dobrý den, jezdím poměrně často Pendolinem na trase Ostrava-Praha. A protože jezdím 1.třídou, dostávám v ceně také občerstvení. Poslední dobou ale na výběr není téměř nic, pouze jeden druh bagety. Už se i ozývají cestující. a obsluhu to nezájímá. Vím, že to zajišťují JLV, ale přece jen je to na palubě Vašeho vlaku. Funguje nějaká kontrola? Zbyněk Vavříček
Petr Fejk ODPOVĚĎ: V Pendolinu a vlacích SC byste měl v 1.třídě dostat naprostý top servis. Pokud tomu tak není, spolehněte se, že po tom půjdu. Obecně musí jít kvalita a rozsah gastroservisu ve vlacích nahoru. Jinudy cesta nevede. Kontrola funguje, ale se mnou bude fungovat ještě víc. Váš podnět si samozřejmě beru za svůj. 30.3.2011 11:18
OTÁZKA: Kdy se bude vymáhat pokuta za zpoždění vlaku po řidičích, kteří nedodržením silničních předpisů zavinili střetnutí na přejezdech? Proč za to zpoždění nejsou odpovědní? Vladimír Štěrba
Petr Fejk ODPOVĚĎ: Obávám se, že to je právně tak složitý požadavek, že se do našeho právního řádu nedostane. I když musím přiznat, že v USA jsem na podobně rozsáhlou odpovědnost za škodu narazil v případě prodeje alkoholu v restauracích. Způsobíte-li nějakou škodu v podnapilém stavu, spoluzodpovědný je i podnik, který Vám nalil :) 30.3.2011 11:21
OTÁZKA: Dobrý den, proč jsou ve vagonech všude nápisy mj. v italštině a ruštině a ne v angličtině? Např. v Německu nápisy v angličtině jsou. Kolik lidí využije nápis "e pericoloso sporgersi"? Jiří Macek
Petr Fejk ODPOVĚĎ: Přiznávám, že jsem sám Vaší připomínkou překvapen. Zřejmě jde o nějaký relikt ve starých vagonech. Cizojazyčným informacím by samozřejmě měla vévodit angličtina. 30.3.2011 11:23
OTÁZKA: Dobrý den, kdy začnou vlaky ČD jezdit podle jízdního řádu? Momentálně jich jede v kategorii SC až R 37 včas, 59 je zpožděných, 3 mají náskok. V Sp a Os je to 134 resp. 144. A prosím nesvalujte vinu na SŽDC či další dcery, cestujícího to opravdu nezajímá. Děkuji
Petr Fejk ODPOVĚĎ: Zpoždění mají obecně 3 nejčastější důvody - selhání dopravní cesty, nehody a selhání techniky. Není v tom žádné tajemství ani výmluvy. Obecně to mohou zlepšit pouze investice do dopravní cesty a vlaků a zaplaťbůh, že po letech půstu k nim teď poměrně masivně dochází. Jinak by na tom nebyl na českých kolejích ani jakýkoli jiný dopravce. Důležité je, aby byl hmatatelný trend snižování statistiky zpoždění, aby se investičně přednostně řešily ty nejvytíženější tratě a aby fungovat korektní systém odškodnění zákazníků v odůvodněných případech. Vzhledem k tomu, že už musím pádit do práce, chci Vám všem poděkovat za Váš zájem o ČD a vyjádřit přesvědčení, že kvalitativní posun ve službách ČD je a stále více bude patrný pro každého jejich uživatele. Přeji Vám krásný den. Petr Fejk. 30.3.2011 11:35

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.