iDNES.cz

Hostem iDNES.cz byla mluvčí SOS Ivana Picková

Ivana Picková, tisková mluvčí SOS
velikost textu:
vydáno 28.12.2007 9:46
Vánoční horečka skončila, obchodníci vyprazdňují sklady a začalo období slev. Na to, jak se bránit nesprávnému účtování i jak a za jakých podmínek vracet nechtěné dárky odpovídala mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů Ivana Picková.
OTÁZKA: Dobrý den, jak je to s nárokem na vrácení zboží v případě, že bylo objednáno přes internet, zaplaceno přes internet a vyzvednuto ve skladě dodavatele ? A mění tento nárok obecně nějak skutečnost, že na faktuře je uvedeno IČ a firma odběratele ? Petr Vodička
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Pokud nakupujete jako podnikatel, nikoliv jako spotřebitel, pak se na Vás nevztahují ani ustanovení občanského zákoníku, ani zákona o ochraně spotřebitele. A je to právě občanský zákoník, který řeší v § 53 nákupy prostřednictvím prostředků komunikace na dálku (internet, katalog, teleshopping, fax atd.) Pouze pokud byste byl spotřebitel, tak Vaše právo vrátit prodávajícímu zboží bez udání důvodu do 14 dnů po převzetí nic nemění ani to, že byste si ho třeba převzal v jeho prodejně nebo ve skladu. Zákon totiž říká, že jde o spotřebitelské smlouvy UZAVŘENÉ pomocí prostředků komunikace na dálku, otázka převzetí tedy nehraje roli. 28.12.2007 9:56
OTÁZKA: Dobrý den, prosím jak dlouho mám nárok na vrácení zboží po vánocích? Děkuji předem za odpověď aberunka
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Nárok nemáte žádný, zákon nestanovuje prodávajícím přijímat zpět zboží bezvadné, nebo ho měnit. Prodávající pokud to dělají, projevují dobrou vůli. 28.12.2007 9:57
OTÁZKA: Dobrý den, zlepšili se obchodníci co se týče povánočních slev, nebo stále podvádějí? Aleš
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Povánoční slevy začaly včera, nechtějte po mně bilanci:-)) Ale jak jsem se byla včera podívat po obchodech, je to v zásadě jako loni - na zboží je třeba uvedena jen zlevněná cen, ale už ne cena původní, zlevněné jsou někdy kousky, které už se evidentně těžko prodávaly. Víc jsem nestihla, ale určitě se někde dá něco nakoupit výhodně. Jen by člověk neměl dát na první dojem a obejít víc obchodů. 28.12.2007 9:59
OTÁZKA: Dobrý den, dostal jsem k vánocům fotoaparát, ale prodejce mezitím stačil zkrachovat. Kam se mohu obrátit s případnou reklamací vadného zboží? Milan
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Zjistěte si na živnostenském úřadě, kdo přebírá jeho závazky. Původní prodejce je povinen tam takový údaj nahlásit. ALe pokud to byla větší firma, můžete reklamovat i v sídle společnosti, případně jejich jiné prodejně, pokud má stejný sortiment. 28.12.2007 10:02
OTÁZKA: Často se mi stává, že u pokladny mám naúčtovanou jinou cenu, než je na regálu (po zkušenostech s rozdílem i několika set korun si účtenky kontroluji). Na informacích mi pak vyplatí rozdíl, někdy ochotněji, jindy méně ochotně (nevíme, kdo tam tu cenu dal, zákazníci přeházeli zboží, je to stará akce, ...). Často se mnou vyřizují další lidé problém se stejným zbožím. Ztratím čas, nervy a získám zpět svých pár korun. Rozdíl mi napíší bez bližšího vysvětlení na účtenku. A to je všechno. Stává se to ale v těch několika marketech, do kterých chodím, OPAKOVANĚ. Kdysi existovaly Knihy přání a stížností, ale teď se nic neděje - příště se mohou "splést" zase. Co s tím? Hanka
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Pokud se Vám to stává v určité prodejně opakovaně, dejte podnět ČOI. Minimálně na pokutu takové jednání je. Zákazník má právo na to, aby mu byla účtována cena uvedená v okamžiku nabídky. 28.12.2007 10:03
OTÁZKA: Dobrý den. Předmětem Vašeho zájmu je především nevhodné chování prodávajících - jistě chválihodná věc. Nebylo by však vhodné být více objektivní a snažit se i o kultivaci spotřebitelů? Jsem přesvědčen, že většina prodávajících má celou řadu velmi negativních zkušeností s velmi neseriozními kupujícími (objektivně neoprávněné reklamace, snaha o výměnu použitého zboží atd.). Také jsem přesvědčen, že celá řada Vašich "rad" je velmi tendenčních, zjednodušených, někdy dokonce i v rozporu s platnými zákony. Martin S.
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Nedomnívám se, že naše vyjádření jsou v rozporu s platnými zákony. Jsme Sdružení obrany spotřebitelů, nicméně buďte ujištěn, že pokud se na nás obracejí podnikatelé, poskytujeme rady i jim. Pořádáme pro podnikatele semináře, elektronickým obchodníkům na základě jejich zájmu prověřujeme obchodní podmínky, upravujeme a pak udělujemelogo SAOP (Spotřebitelský audit obchodních podmínek). Na druhou stranu děláme osvětu mezi spotřebiteli, aby znali svá práva. A budete se divit, mnozí obchodníci, pokud zjistí, že proti nim stojí spotřebitel, který se dokáže v zákoně orientovat, změní své chování a jednají tak, jak mají. Což, jak už jsem napsala v jedné odpovědi, neznamená, že i mezi spotřebiteli jsou spekulativní zákazníci. ALe vždy je to prodávající, kdo má při reklamaci rozhodující slovo - to je, prosím, ze zákona:-) 28.12.2007 10:07
OTÁZKA: Dobrý den, existují nějaké typické triky, kterými se obchody snaží obalamutit zákazníky při výprodejích? Na co by si měl člověk dát největší pozor? Díky, Petra Petra
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Především na výši slevy. Pokud máte na regálu uvedeno 30 či 70 procent, není pro každého úplně jednoduché spočítat, zda to odpovídá skutečnosti. Stojí za to podívat se v mobilu na kalkulačku a prověřit to. Horší je, když obchodník původní cenu vůbec neuvádí. Někdy obchodníci míchají dohromady zboží zlevněné a nezlevněné, což zjistíte, až když třeba svetr vyzkoušíte mezi dalšími a pak se musíte rozhodnout, zda ho položit zpět, i když Vám moc sluší, nebo ho vzít za původní cenu... 28.12.2007 10:09
OTÁZKA: Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, jak postupovat když mi bylo naúčtována 2x položka za stejné zboží /245,-Kč/, bohužel jsem si toho všimla až doma.Telefonicky tuto skutečnost oznámila. Ale do Tesca jela až druhý den, kde mi bylo řečeno, že je to moje blbost a že se se mnou nikdo bavit ani nic sepisovat nebude. Bohužel musím uznat, že je to moje blbost, ale toto "okrádání" mi také vadí. Pouze jsem napsala e-mailem stížnost na centrálu Tesca. Děkuji Novotná Novotná
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Chápu, že se Vám nechtělo se vracet, nicméně jste v důkazní nouzi a tohle velmi těžko prokážete. Je to nepříjemné zvlášť když člověk dělá velký nákup, ale aspoň zběžně - tedy kontrolu, zda není nějaká položka účtována vícekrát - by měl za pokladnou udělat. Zkuste napsat do obchodu ještě dopis, kde na to upozorníte. Uvidíte, jak zareagují na písemný podnět, tím se zabývat musí, ten se nedá jen tak odbýt po telefonu. 28.12.2007 10:11
OTÁZKA: Dobry den. Chtela bych se zeptat, jaka zaruka se vztahuje na zbozi, ktere koupim s vyraznou slevou. Dekuji. Marki
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Díky za dotaz, to je další finta prodejců. Kupujete-li spotřební zboží ve výprodejích, je na něj klasická dvouletá záruka. Prodávající někdy tvrdí, že když je to zlevněné, tak je záruka jen půl roku (rok). Není to pravda. Pouze pokud by zboží bylo zlevněné kvůli nějaké vadě, pak se na vadu záruka nevztahuje, ale na zbytek zboží ano - a opět dvouletá, jedná-li se o spotřební zboží. 28.12.2007 10:13
OTÁZKA: Dobrý den, nedávno jsem zjistil, že v jedné knize koupené ovšem už před pár lety chybí několik desítek stran (jiné tam byly dvojmo). Je možnost i takovou vadu někde reklamovat, například u vydavatele? Eman
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Zksute to u vydavatele, ale počítejte s tím, že ze zákon nárok na vrácení peněz či výměnu zboží nemáte. Měl jste si knihu přečíst rychleji:-) V této situaci jde spíš o to, upozornit, že došlo - pokud je to evidentní - k chybě při tisku. Možná, že takových reklamací měli víc - ale dřív. Pokud bude vydavatel vstřícný a půjde mu o dobré jméno, možná Vám vyhoví. 28.12.2007 10:15
OTÁZKA: Mohu odstoupit od smlouvy na základě poskytnutí mylných a neúplných informací druhé strany ? MYSAKSTUART
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Záleží na situaci, ale v zásadě ano. Prodávající je povinen poskytnout spotřebiteli úplné a samozřejmě pravdivé informace o výrobku, jeho funkcích, charakteru, údržbě, nebezpečí ze špatné údržby nebo chybném používání - atd. (viz zákon o ochraně spotřebitele/. Pokud to neudělal, jde o rozpor s kupní smlouvou, tedy o porušení § 616 občanského zákoníku a Vy byste měl zřejmě nárok minimálně na výměnu zboží za takové, které odpovídá Vašim požadavkům. 28.12.2007 10:17
OTÁZKA: Jak je možné se bránit, pokud jsem dostal mobilní telefon, který má skrytou vadu a dodavatel (internetový obchod) tvrdí, že jsem ji způsobil sám? Je možné obrátit se na nějakou instituci? milan bubla
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Obraťte se na soudního znalce - seznam najdete na www.justice.cz. Jsou to stránky min. spravedlnosti a najdete tam znalce podle oborů. Pokud na základě posudku - vyzní-li ve Váš prospěch, prodávající reklamaci uzná, máte právo na úhradu znaleckého posudku i dalších nutných nákladů spojených s reklamací (§ 598 obč. zákona). 28.12.2007 10:18
OTÁZKA: Jak je to s vracením lahví? V jednom hypermarketu jsem dostala lísteček (bon), na který jsem u kasy zapoměla, a když jsem se tam po čase dostala znovu, řekli mi, že už mi propadla jeho platnost - ta tam byla vytištěna v záhlaví (je fakt, že jsem si toho nevšimla - dívala jsem se jen na částku). Hana
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Nedávno jsme tohle téma točili v Testovinách, těžko jsme hledali obchod, kde zákon porušují tak, jak se stalo Vám. Napište mi, rposím na sos@spotrebitele.info adresu toho obchodu. Není možné omezit Vaše práva tím, že byste doklad o částce za lahve přinesla až další den, nebo za týden. Máte právo na výplatu uvedené částky a ani tvrzení v jeho záhlaví zákon nemůže změnit. 28.12.2007 10:20
OTÁZKA: Dobrý den, jen Vám chci popřát mnoho úspěchů v novém roce a přeji Vám málo řešitelských kvízů, co se týče nás spotřebitelů a obchodníků :-) Magda
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Děkuji i Vám přeji krásný Nový rok a dalším účastníkům chatu totéž! 28.12.2007 10:21
OTÁZKA: Dobrý den paní Picková, co Vy osobně považujete za nějvětší úspěch SOS? Jirka
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: V SOS jsem šestým rokem a dobře si pamatuji to pole neorané, které bylo tehdy, i když SOS existuje od roku 1993. Myslím, že za tu dobu si spotřebitelé (někteří) nejen uvědomili, že mají určitá práva, ale dokonce se je naučili používat. Setkávám se s tím nejen při vlastních nákupech, ale soudím i z charakteru dotazů v našich poradnách. Před lety to byly hlavně dotazy na délku záruční dobu, na to, co a zda mohou něco dělat při zamítnutí reklamace. Dnes už se řada lidí orientuje ve svých právech při odstranitelé a neodstranitelné vadě, vědí, kam se obrátit, když něco drhne v komunikaci mezi nimi a obchodníky. Sobecky si myslíme, že na tom máme část zásluhy, protože se o nás dnes ví mnohem více, než před lety. Určitě se ale spotřebitelé mohou zlepšovat - třeba při nákupu potravin málokdo čte složení na obalu, pak se jen doma diví, že to chutná nějak divně... Nebo ve finančních otázkách - tam je opravdu pole neorané a byť jde o složitou oblast, na osvětu se chcem zaměřit v příštím roce. 28.12.2007 10:25
OTÁZKA: Koupili jsme babičce křečka a ta si omylem na něj sedla. Křeče to nepřežil. Mužeme křečka reklamovat? Babička váží 48kg a sedla si na něj na gauči , který je měký. To by přeci ten křeček měl přežít, ne? Děkuji za reakci. Jiří Myška Jirka
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Je mi líto křečka:-) 28.12.2007 10:26
OTÁZKA: Jak je možné se bránit pokud internetový obchod konstatuje (odoborné posouzení z jeho strany), že vada fotoaparátu byla způsobena nesprávným používáním nebo mechanickým poškozením věci na straně mojí, přestože to tak nebylo a musela být způsobena již na straně výrobce nebo dodavatele? anonym
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Každý obchod bude konstatovat to, co je v jeho prospěch, protože si určitě nenajímá nezávislého soudního znalce. To je jediná cesta pro Vás - zpochybnit jejich posudek jako závislý a nechat si udělat posudek od znalce (www.justice.cz). A zároveň se pokusit vzpomenout, zda jste si skutečně nemohl fotoaparát poškodit sám, ušetřil byste si výdaj. 28.12.2007 10:28
OTÁZKA: Dobrý den, je v současné době pro nekalé praktiky obchodníků dostatečně velká pokuta, aby si příště dobře rozmysleli, zda se jim vyplatí podvádět ? Stanislav
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Víte, s pokutami je to složité. Podle zákona o ochraně spotřebitele je možné uložit pokutu až do max. výše 50 milionů korun. Jenže podle výkladu - při závažných a opakovaných proheřešcích... Je jasné, že pro malého obchodníka je to mimo realitu a ani těm velkým, kteří umývali maso, aby bylo voňavější, se do takové výše nešlo... Při běžném řízení se výše pokut pohybuje do 1000 Kč, což je pro ty větší naprosto zanedbatelné. Souhlasila bych, kdyby se přitvrdilo, zvlášť když jde o opakované prohřešky (špatně účtované ceny v rozporu s tím, co j na účtence, prodej prošlého zboží, nahnilé ovoce a zelenina, přelepování data spotřeby atd.). Pokud to nejde po dobrém, zřejmě je jediná cesta, aby to šlo jinak... Na druhou stranu leccos mohou pomoci řešit sami spotřebitelé, když budou neúnavně a opakovaně trvat na tom, aby se nahnilá jablka, banány či rajčata na pultě neobjevovala, a pokud tam jsou, aby je někdo odstranil atd.... 28.12.2007 10:32
OTÁZKA: Dobrý den. Koupil jsem dceři stříbrný šperk jako vánoční dárek. Až při rozbalování dárku si všimla, že má poškozenou karabinu. Prodavačka mi odmítla zboží vyměnit i vrátit peníze, že prý jsem to poškodil já a dále se se mnou nebavila. Na koho se mám obrátit, aby mi pomohl. Bylo to opravdu velice nepříjemné, když jsem ji daroval něco rozbitého. Děkuji Roman B.
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Chyba se stala už při nákupu, měl jste si nechat šperk ukázat včetně zapínání, leč stalo se. Spotřebitel má ze zákona právo nechat si výrobek předvést. Doporučuji obrátit se na majtelku obchodu, její přístup může být jiný, než je přístup prodavačky. Pokud ani tam neuspějete, pakl nezbude než zaplatit opravu, znalecký posudek by Vás přišel na větší peníze a nemusel by možná prokázat, kdy k poškození došlo. 28.12.2007 10:34
OTÁZKA: Dobrý den, na vánoce jsme dostali nerezové nádobí které po prvním použití vykazuje vady. Zboží bylo zakoupené před více jak půl rokem. Můžeme při reklamaci požadovat vrácení peněz a je nutný znalecký posudek? Děkuji a přeji vše nej do nového roku. Marek
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Děkuji za přání, i Vám všechno nejlepší v Novém roce. Můžete reklamovat běžným způsobem, záruční lhůta je dvouletá, byť v prvních 6 měísících máte lepší postavení. Reklamujte a pokud se zjistí, že jde o neodstranitelnou vadu (což by mohlo být), máte právo buď na nové nádobí nebo na vrácení peněz. A volba je na vás, nenechte se dotlačit pouze do výměny, kdybyste výrobku už nedůvěřovali. 28.12.2007 10:36
OTÁZKA: Pořád mi není jasné, v čem je zákazník okrádán, když na něj nevybyde zlevněné zboží. Tak na něj prostě nevyšlo, na někoho jiného vyšlo. Proč by nemohl obchod zlevnit třeba jen jednu pračku, když už mu zbývá a potřebuje se jí zbavit? A za druhé, to už je u nás školství tak nefunkční, že je pro lidi problém spočítat kolik stojí zboží po slevě 30%? Vždyť je to látka asi tak šesté třídy ZŠ. Průměrně inteligentní dospělý by to snad měl umět spočítat i z hlavy. Jovka
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Já jsem nikde netvrdila, že je zákazník okrádán, když na něj nezbyde zlevněné zboží. ALe vzpomeňte na akci Carrefour, která po Vánocích tuším před 3 lety, vyhlašovala do světa, že má zlevněné sporáky za naprosto minimální cenu několika stokorun. Zjistilo se, že je obchodě buď neměli vůbec, nebo dva, tři kusy. To je podle současné evropské směrnice - jednozančně nekalá obchodní praktika. I ti naštvaní spotřebitelé v obchodě nakonec něco koupili, což je účel. Proto je dnes nutné uvádět na letácích buď množstí nebo větu, že nabídka platí do vyprodání zásob. A je nutné uvádět také začátek a konec slevové akce. A co se týče úrovně školství... Víte, já si po mnoha životních zkušenostech nedělám iluze o znalostech matematiky, češtiny atd. Poslouchejte chvílí rádio a uslyšíte takové paskvily rodného jazyka... A to jsme do školy chodili všichni, a ti, co se jazykem živí, snad ještě do nějaké další, nejen základní... 28.12.2007 10:40
OTÁZKA: Souhlasím s tím, že zákazník má právo vrátit nepoužité zboží zakoupené v internetovém obchodě. Každý se můžeme splést. Opravdu ale myslíte vážně, že je možné internetovému obchodu vrátit tiskárnu s rozbalenými a použitými inkoustovými náplněmi bez ztráty ceny, nebo to byl od vás jen nepovedený vtip, jak jste radila v televizi? Ostatně jak byste se konkrétně vy tvářila, kdyby jste takovou "novou" tiskárnu dostala jako druhý zákazník? Snižovat cenu vážením spotřebovaného inkoustu je s prominutím nebetyčná blbost. Určitě by se vám to nelíbilo, kdyby vám dorazila takto "nepoužitá" tiskárna. Kdo tedy má platit tohle "vyzkoušení" při kterém dochází ke znehodnocování věcí? Myslíte,že by jako ostatní zákazníci v ceně zboží, které se nevrátí? Proč lidem radíte takové nekorektní jednání, poškozující ostatní slušné a zodpovědné zákazníky a prodejce? Ccecil
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Tiskárnu je možné vrátit, ale náplně uhradit. Pokud jste četl MFD, s níž jsme test dělali, tak byste tohle přesné znění měl černé na bílém. Zboží z internetového obchodu je možné vrátit i rozbalené, i použité bez úhrady. Ale pokud je něco spotřebováno - pak už nastává etapa domluvit se na úhradě. 28.12.2007 10:42
OTÁZKA: Koupil jsem fotak Samsung S630 za 3600Kč. Jak jsem bohužel pozdě zjistil, u jiného prodejce cca 20 min chůze měli tentýž typ za 2490Kč (dle doporučení výrobce pro koncovou cenu)! Lze tohoto prodejce medializovat pro marži za hranicí slušnosti, aniž bych měl na krku nějaké právniky. (asymetrie postavení zakazníka a prodejce co se týče ekonomické síly) HB
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Nelze, máme volný trh, ať už jde o fotoapráty nebo předražené máslo. Někde bylo za 45 jinde za 29 Kč... Takový je život. 28.12.2007 10:43
OTÁZKA: Proč se vaše sdružení také nepochlubí tím, když prohraje nějaký soudní spor? např. ohledně určitých poukázek s jedním internetovým centrem? André
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Bohužel si momentálně nevzpomenu, co máte na mysli, ale doporučuji stránky www.spotrebitele.info/kauzy, tam najdete aktuální stav našich soudních sporů. Obávám se, že máte na mysli dárkové poukazy jedné letecké společnosti a tam opravdu ještě k soudnímu jednání nedošlo. 28.12.2007 10:45
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se paní Picková zeptat, jak to děláte ? Pustím si ČT24 a jste tam, otevřu internet a jste tam. Je to drahé ? Platíte za to něco ? Pavel
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Neplatíme, jsme občanské sdružení, nezisková organizace a Vánoce jsou obdobím, kdy spotřebitelské otázky zajímají všechna média i jejich čtenáře, posluchače i diváky. Buďte bez obav, za chvíli bude zase pauza:-) 28.12.2007 10:46
OTÁZKA: Společnost click4sky.cz v médiích inzeruje letenky po Evropě za 1990 Kč. V praxi si ovšem takové letenky není možné koupit, pouze zpáteční letenky za dvojnásobnou cenu. Jedná se o klamání spotřebitele? Jaký na to máte názor? Děkuji Aleš Gill
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Uvádění cen letenek je problém, kterým se dlouhodobě zabýváme. Protože tady není prostor na široké zymšlení a bilanci našich kroků, doporučuji zadejte dotaz do naší internetové poradny na www.spotrebitele.info, tam se mu poradce bude mít prostor věnovat, případně si ho tam vyhledám sama. 28.12.2007 10:48
OTÁZKA: Dobrý den. Ve starším počítači mi odešla základní deska. Protože se již deska tohoto typu nevyrábí, nabídli mi při opravě výměnu nefunkční desky za již použitou (bazarovou) desku. Vztahuje se na tuto použitou desku dvouletá záruka? Tom
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Na použité zboží je možné zkrátit dvouletou dobu odpovědnosti za vady po dohodě se spotřebitelem na 12 měsíců, ne kratší. Nejedná se o záruku v původním smyslu slova, ale prodávající ručí za vady, které neodpovídají míře opotřebení zboží. 28.12.2007 10:49
OTÁZKA: Dobrý den, je možné aby internetový obchod, který má certifikaci TÜV CZ s.r.o., APEK (tedy alespoň to tvrdí), prodával mobilní telefony z tzv. "šedého dovozu"? Narazil jsem na telefon, který tento obchod prodává výrazně pod velkoobchodní cenou. (Podle tvrzení konkurence) Když už tyto certifikáty obchod má kontroluje ho někdo? Jakub
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Tohle by se dít nemělo, informujte APEK - Asociaci pro elektronickou komerci. Ta certifikát uděluje, měla by dbát, aby nebyl zneužit neseriozními obchodníky. 28.12.2007 10:50
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se poptat na situaci ohledně osobních odběrů u internetových obchodů. Zboží si mohu prohlédnout mnohdy i vyzkoušet, případně odmítnout, v tomto případě již není možné odstoupit od smlouvy bez udání důvodů? Podle zákona by to být možné nemělo. Děkuji Tomáš
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Už jsem odpovídala, že na právo spotřebitele (!) nemá vliv odběr zboží, ale způsob uzavření spotřebitelské smlouvy. Viz § 53 občanského zákoníku. Vím, že tím někteří internetoví obchodníci operují, ale opravdu to nemá oporu v zákoně, byť si spotřebitel nechá zboží ukázat. Což ovšem neznamená, že když si ho přinese domů, nemůže zjistit, že v domácích podmínkách mu třeba hraje ne tak dobře, nebo se mu na něm něco nezdá. a vrátí ho. Toto právo nelze podle našeho názoru zpochybnit. 28.12.2007 10:52
OTÁZKA: Krásný den. Před téměř 6 týdny jsem řešil situaci v Hradci Králové v obchodním centru Futurum. Chtěl jsem si zakoupit v nápojovém automatu Coca colu v plechu. za 20kč. Za vhozenou 50korunu jsem nezískal napoj ani však 50korunu kterou mi přístroj nevratil. V o.c. Futurum to semnou nikdo neřešil, že to není jejich problém. Volal jsem na tel. uvedený na přístroji také nic. Co jiného mohu dělat? Jonáš M.
Ivana Picková, tisková mluvčí SOS ODPOVĚĎ: Obrátit se na ně písemně, ale spíš bych doporučila do uvedené automatu už žádné peníze nedávat. Můžete tuhle zkušenost vložit k nám na stránky na www.spotrebitel.info - Kartotéka spotřebitelských zkušeností. Tam se mnozí další dozvědí, kam nemjaí dávat peníze. Už pouze taková reklama pro daný autoamt může zapůsobit víc. ALe samozřejmě dejte podnět ČOI v Hradci Králové. Děkuji všem účastníkům chatu za účast, zajímavé otázky a přeji hodně zdraví a štěstí v Novém roce. Ivana Picková 28.12.2007 10:55
zpět na osobnost